Review: The Division 2

Pluspunten

Heel wat te beleven in Washington D.C.. Knappe sfeer en ongelooflijk niveau qua geluid.

Minpunten

Verhouding tussen het sterven van je personage en je tegenstanders zit niet op dezelfde lijn.

The Division 2 is de nieuwe looter-shooter. Ben jij de agent die The Division zoekt? Ga dan de strijd aan in het desolate Washington D.C..

Posted 31/03/2019 by

Drie jaar geleden werden de straten van New York in The Division besmeurd met een dodelijk virus. Deze keer geen overvloed aan zombies of dergelijke, maar een strijd met het virus zelf en mensen die alleen maar kwade bedoelingen hadden. Het virus is niet gestopt en loopt verder door. Deze keer worden de mensen van Washington D.C. getroffen in deze The Division 2. Wijzelf hebben heel wat tijd gespendeerd in The Division en zijn vooral benieuwd of Ubisoft en Massive Entertainment de fouten uit het eerste deel verwerkt krijgen.

Bij de eerste speelminuten van The Division 2 gingen we voor de zekerheid geregeld even checken of we wel het nieuwe deel aan het spelen waren, want het verschil is nauwelijks te zien met de originele game. Gelukkig hadden we dit gevoel enkel in het begin van de game en onze eerste indruk werd gelukkig prompt het hoofd ingedrukt. Het koude New York wordt deze keer ingeruild voor het zomerse Washington D.C. Dit geeft natuurlijk al een volledige andere indruk.

Wanneer we met onze zelfgemaakte agent de bijna verlaten straten doorlopen konden we niet anders dan aan de film I Am Legend uit 2007 denken met Will Smith. Nadat we het witte huis hebben bereikt, gaat de game echt van start en wordt dit befaamde gebouw ons hoofdkwartier. Washington D.C. wordt opgesplitst in elf delen en het is aan jou en je eventueel team om te slagen in je missie.

Per verdeeld gebied kan je hoofd- en zijmissies voltooien, maar ook heel wat activiteiten zoals gijzelaars bevrijden of uitzendingen verstoren van je tegenstanders. Af en toe duikt er ook een bounty op en dan heb je een maximum aan tijd om aan je target te geraken en deze neer te leggen. Natuurlijk heb je heel wat loot te vergaren in Washington D.C.. Diegene die de hoofdstad van Amerika grondig doorkruist zal wapens, armor, kledij en verschillende overlevingsvoorwerpen vinden.

The Division 2 staat ook garant voor verscheidenheid qua level design. De verschillende plaatsen die je bezoekt tijdens je missies zijn zorgvuldig uitgekozen. Een nieuwsstudio, verschillende museums met telkens hun eigen thema en een theater zijn enkele van de plaatsen die je bezoekt tijdens het verhaal. Het verhaal is echter dun gezaaid, wat meestal normaal is bij dit soort games. Dat het besneeuwde landschap is omgeruild in een zonnige omgeving hadden we al vermeld, maar wanneer de natuur zich gaat moeien en de zon wordt omgeruild in onweer, wordt het zeer intens.

Het geluid is van fenomenaal niveau. Het gedonder galmt je om de oren. Visueel verandert er ook heel wat tijdens een onweer. Door de stortregen zie je echt geen meter voor je en wordt het enorm moeilijk om uit de buurt van je tegenstanders te blijven. Zo gebeurde het dat we prompt tussen een bende vijanden terechtkwamen en snel veilige oorden opzochten. Het vuurgevecht ging van start, maar wij hadden echt geen idee waar de tegenstander zat. De vijand wist echter perfect waar wij ons hadden verstopt en het werd snel duidelijk dat dit een onbegonnen strijd werd.

Dit probleem werd ons doorheen de game meermaals op een blaadje gepresenteerd. We hebben meermaals onze tanden kapotgebeten toen we het onderspit moesten delven tegen meerdere tegenstanders. In The Division  hadden we een hekel aan het bullet sponge probleem en hoopte dat dit in het nieuwe deel verbetert zou zijn. Er is gelukkig aan gewerkt, maar wij vinden dat het op momenten toch nog beter kon.

Zeker als de verhouding in het sterven van je tegenstanders en jezelf niet overeenkomt. Ons armor verbrijzelde soms op luttele seconden, terwijl we zelf hemel en aarde moesten verzetten om bepaalde vijanden neer te krijgen. Het uitbouwen van je hoofdkwartier en verschillende safehouses pakt anders uit dan in het origineel. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Doordat je verder in het verhaal geraakt krijgen telkens je hoofdkwartier of je safehouses een desbetreffende upgrade.

De wapens en armor die je onderweg verdient of vindt is qua aantal enorm. Je zal heel wat wapens testen alvorens je favoriet te kiezen. Verschillende factoren kunnen een rol spelen zoals recoil, impact en fire rate. Je armor is dan weer onderverdeeld in verschillende facties. Je hebt natuurlijk de standaard uitrusting waar geen extra bonus opzit, maar deze keer kan je vrij direct armor sets combineren om bonussen te verkrijgen zoals; extra assault fire damage, critical hit damage en cooldown reduction.

We hebben natuurlijk ook de Dark Zone doorkruist en deze is eigenlijk niet veel veranderd tegenover The Division. Het enigste waar je je steeds bewust van moet maken is wie je kan vertrouwen. Het is nog steeds de bedoeling om in de Dark Zone zeer goeie loot te vergaren, maar deze kan je niet zomaar meenemen. Je zal deze eerst moeten extracten alvorens je ze kan gebruiken. Vanaf je loot hebt kunnen andere spelers dit ook zien en dan wordt het warm onder je voeten.

Bepaalde spelers zullen op veilig spelen en je met rust laten om zelf geen loot te verliezen, maar we kunnen jullie nu al meegeven dat echt niemand te vertrouwen is in deze Dark Zone. Wie het graag intens wil spelen in een zone vol verraad zit met de Dark Zone wel enkele uren zoet.

Is The Division 2 beter dan zijn voorganger? Wij vinden van wel. Ubisoft en Massive Entertainment hebben meer dan hun best gedaan om de zwakke punten uit deel 1 te halen. Het enigste wat ons echt nog stoorde was de verhouding van het sterven van jouw personage tegenover je tegenstanders. Voor de rest is The Division 2 een goede slooter (looter-shooter). De gekende gameplay uit het eerste deel heeft een gelukte update gekregen en wij zullen ongetwijfeld nog heel wat uurtjes verslijten in het vergroeide Washington D.C..