Review: The LEGO Movie 2 Videogame

Pluspunten

Verzameldrang en vindingrijkheid. Eindbaasgevechten met Duplo.

Minpunten

Camerawerk, geen dynamisch splitscreen. Verhaallijn wordt slordig uit de doeken gedaan. Laadtijden die veel te lang zijn voor dit soort games.

Everything Is Awesome was de bekende slogan uit de eerste LEGO game en movie, maar voor deze The LEGO Movie 2 Videogame is helaas everything not so awesome.

Posted 06/03/2019 by

Het is ondertussen al vijf jaar geleden dat we aangenaam verrast werden door The LEGO Movie en de daarop gebaseerde videogame van TT Games en Warner Bros Interactive Entertainment. Na vijf jaar werd het tijd voor een sequel en dit zowel op film- als gamegebied. Voor mezelf zijn de ontelbare LEGO-games altijd een bron van plezier geweest. Zeker omdat ik deze titels gezellig op de sofa kan spelen, samen met mijn ondertussen 10-jarige dochter. Deze review heeft dan ook een apart tintje, want mijn stoere dochter heeft haar mening ook over deze The LEGO Movie 2 Videogame gegeven.

Wie in de voorbije jaren andere LEGO-games heeft gespeeld en zich verwacht aan het concept zoals de DC- en Marvel-games van LEGO is eraan voor de moeite. De eerste speelmomenten van deze The LEGO Movie 2 Videogame kan je best vergelijken met een desbetreffende trip die helemaal fout afloopt. We worden overdonderd door een combinatie aan kleuren die zelfs pijn doen als je een zonnebril opzet.

‘Chaos alom’ is nog de beste beschrijving voor de start van deze game. Dat we de game in co-op spelen is ook geen geschenk uit de hemel, terwijl dit toch één van de sterke punten is van een LEGO game. Wat ons onmiddellijk opvalt aan deze modus is het feit dat het dynamische splitscreen niet meer aanwezig is, onbegrijpelijk. Door deze keuze wordt het camerawerk naar een zeer bedroevend niveau gebracht.

De eerste indruk is dus helemaal niet zoals we verwacht hadden, maar we hoopten natuurlijk op beterschap. Wie LEGO Worlds en LEGO City Undercover heeft gespeeld, zal heel wat zaken herkennen, meer dan je lief is uiteindelijk. Na een tijdje begonnen de twijfels op te duiken en moesten we dubbel checken of we effectief The Lego Movie 2 Videogame aan het spelen waren of LEGO Worlds. We beseffen ook dat de andere aanpak van de LEGO games steeds hetzelfde is zoals zijn voorgangers, maar daar heb je nog het verschil met je personages en verhaal.

Het verhaal van deze game is ook iets om over na te denken. Wie een beetje de logica volgt, verwacht dat dit samenloopt met het verhaal van de film. Dat gebeurt ook wel, maar het wordt zo onzorgvuldig uit de doeken gedaan dat je soms de indruk krijgt dat er helemaal geen verhaal in verwerkt is. Is er dan niks goed aan deze game? Toch wel, maar het werd een moeilijke zoektocht.

De vindingrijkheid is gelukkig nog wel aanwezig en dat kan je soms goed gebruiken. Door het concept te volgen van LEGO Worlds en City Undercover ben je meer geneigd om met één personage te spelen doorheen de werelden. Je kan wel op alle momenten veranderen van personage en dat is wel nodig om verder te geraken doorheen de game. Je kan ook bouwpakketten verzamelen die je ook nodig hebt om bepaalde obstakels te veroveren.

Je kan dus enkel verder geraken in de game als je missies voltooid. Heb je er genoeg gedaan kan je naar de volgende planeet waar je hetzelfde moet doen richting het einde van de game. Zijmissies zijn er op elke planeet in overvloed. Wie zich geroepen voelt om deze te voltooien, kan hiermee heel wat content vrijspelen die je doorheen de game kan gebruiken. Heel wat voertuigen, gebouwen en voorwerpen liggen hier voor het grijpen.

Zoals we gewend zijn van de LEGO-games, is er in deze game ook ongelooflijk veel te verzamelen. Dit gebeurt aan de hand van relikwieën. Deze kan je terugvinden in schatkisten die overal verspreid staan en door bepaalde vijanden te verslaan. Deze relikwieën kan je omwisselen in de desbetreffende winkels doorheen de game. Deze relikwieën deden ons sterk denken aan lootboxen die tegenwoordig alom zijn. Op zich is dit wel een leuk gegeven, maar het werd soms frustrerend omdat deze relikwieën na het openen van een kist de afgrond invallen en je deze dan ook niet meer verkrijgt.

Het level design is ook steeds een sterke troef van de LEGO games. Helaas is dit ook een onderwerp dat we met gemengde gevoelens moesten ondergaan. Bepaalde levels zijn mooi weergegeven, maar er komen ook heel wat levels zeer kaal over. Je kan deze levels natuurlijk zelf aankleden met alle verzamelde objecten, maar we vermoeden dat er weinig spelers zin gaan hebben om dit te volbrengen. Niet alleen speelt het level design een belangrijke rol in dit soort games, maar ook de humor is steeds een belangrijk aspect. Geloof het of niet, maar hier gaan ze ook de mist in.

Wat ook een hekelpunt is, zijn de enorm lange laadtijden. Het is absurd hoelang het duurt alvorens je aan de slag kan. De vijanden in deze game zijn Duplo-blokken en hier scoort The LEGO Movie 2 Videogame dan weer wel goed mee. De eindbaasgevechten zitten sterk in elkaar en vraagt op momenten de nodige concentratie. De aanpak om richting LEGO Worlds en LEGO City Undercover te gaan is voor ons persoonlijk een misstap. Wij verkiezen liever de aanpak van de DC en Marvel LEGO-games.

The LEGO Movie 2 Videogame is een game met twee gezichten. Het plezier dat we normaal uit deze games halen is ver te zoeken, zeker als ook de typische humor ontbreekt. De gameplay is op momenten in orde, maar helaas ook op vele momenten bedroevend. Net als het camerawerk, dat er soms voor zorgt dat je hetzelfde gevoel krijgt na een zwaar nachtje stappen. De verzameldrang is gelukkig wel aanwezig en door het gebruik van de relikwieën wordt dit nog op een leuke manier opgelost. De vindingrijkheid en eindbaasgevechten trekken de score van deze game ook nog een beetje de hoogte in, maar spijtig genoeg blijven we met een teleurstellend gevoel zitten.