Review: Kingdom Hearts 3

Geluid
9.5

10

8.0

9.3

Pluspunten

Ongelooflijke variatie in de gameplay, zeer goed uitgewerkte combat. Overzichtelijke menu's. Ongelooflijke visuele stijl. Sfeer en muziek zijn prachtig. Amusement en nostalgisch voor jong en oud, net zoals de Disney films.

Minpunten

Verhaal blijft ingewikkeld. Iets te makkelijk op normale mode

Na dertien jaar eindeloos wachten is het eindelijk zover. Pak je keyblade vast en ga op een magisch avontuur met Sora, Donald, Goofy en nog heel wat personages uit het Disney-universum. Lees hier onze uitgebreide recensie – opgelet voor spoilers!

Posted 03/02/2019 by

Dertien jaar is een lange periodeZeker als je 13 jaar moet wachten op het laatste deel van een trilogie zoals die van Kingdom Hearts. We hebben tussendoor wel kennis mogen maken met enkele Kingdom Hearts-titels die meer gericht waren op de avonturen die naast de hoofdgame gebeurden. Deze spin-offs waren goed, maar naar onze bescheiden mening werden deze titels meer uitgebracht om fans wat te sussen voor het derde deel in de trilogie: Kingdom Hearts 3.

We zullen stoppen met achterom kijken, want het is eindelijk tijd om ons avontuur met Sora, Donald en Goofy te hervatten in de wondere wereld van Final Fantasy en Disney. Ontwikkelaar/uitgever Square Enix en Disney zijn er eindelijk in geslaagd om Kingdom Hearts 3 aan het grote publiek te tonen. Wordt het lange wachten beloond met een ongelooflijke afsluiter van formaat? We trokken onze veel te grote schoenen aan en gingen met onze keyblade ten strijde tegen de talloze Heartless.

Bij de start van Kingdom Hearts 3 worden we getrakteerd op een filmpje dat alles uit voorgaande delen samenvat qua belangrijke gebeurtenissen. Is dit filmpje een hulpmiddel? Voor sommigen misschien wel, maar we durven er veel geld op te verwedden dat meer dan de helft van de gamers de kluts al kwijt is na de eerste minuut van het filmpje. Het verhaal is steeds het knelpunt bij de anders zo fantastische Kingdom Hearts-games. Het wordt na een tijdje zo ingewikkeld dat we niet meer weten wat rechts of links is.

Is dit nu een groot probleem voor het ganse Kingdom Hearts-universum? Raar, maar waar is dit eigenlijk niet een al te groot discussiepunt. Aangezien je telkens verschillende plaatsen bezoekt met hun eigen verhaal wordt dit knelpunt minder belangrijk. Zo komen we tot de conclusie dat je eigenlijk zelfs niet verplicht bent om voorgaande delen te spelen om van deze Kingdom Hearts 3 te genieten. Er valt zoveel te beleven dat je geen tijd hebt om na te denken over de structuur van het hoofdverhaal.

‘Genieten’ is het juiste woord als je deze Kingdom Hearts 3 speelt. De game is zo fantastisch gemaakt dat elke Final Fantasy– en Disney-fanaat hun hartje sneller doet slaan. Visueel is deze game oogverblindend. De verschillende werelden die je bezoekt geven elke speler een nostalgisch gevoel en een terugkeer naar hun kindertijd. De sfeer van de game geeft je hetzelfde gevoel. We betrapten ons er zelf op dat we in de wereld van Toy Story mee zaten te neuriën met de deuntjes uit de animatiefilm.

Kingdom Hearts 3 wordt ook in een modern jasje gestoken, want we krijgen al snel van Knabbel en Babbel een Gummiphone tot onze beschikking. Hiermee kan je onder andere foto’s nemen en QR codes inscannen zodat je klassieke games kan spelen. We krijgen ook bij verscheidene laadschermen een soort van Instagram-pagina te zien waar een boodschap op staat van de personages uit de game.

De gameplay van Kingdom Hearts 3 is briljant. We beleven zoveel plezier met deze game door de variatie aan speelmomenten. Wie de voorgaande delen heeft gespeeld, kon toen ook al genieten van een geweldig staaltje gameplay, maar met dit derde deel scoren ze een magistrale voltreffer.

Hercules, Toy Story, Rapunzel, Big Hero Six en Pirates of the Carribean zijn enkele werelden waar we onvergetelijke avonturen beleven in Kingdom Hearts 3. Elke wereld heeft zijn typische stijl en deze worden ook steeds toegepast op onze hoofdpersonages. Je krijgt na het uitspelen van elk verhaal een nieuwe keyblade die je voor de rest van je avontuur kan gebruiken.

Je kan elke keyblade ook upgraden, zodat je aanvallen en stats sterker worden. Je beschikt nu tegelijkertijd over drie keyblades die je tijdens de combat snel kan omwisselen. Elke keyblade heeft ook zijn eigen vechtstijl. De ene is meer gefocust op aanval en de andere dan weer op magie, telkens met verschillende speciale aanvallen. Zo kan je een gigantische hamer tevoorschijn halen of wordt er een paard met kar op je scherm getoverd.

Niet enkel zijn de keyblades aangepast, maar ook de verschillende aanvallen. Zo kan je samen met je teamgenoten team attacks uitvoeren. Voor elk personage is dit verschillend. Met Donald sla je de handen in elkaar en krijg je een prachtig vuurwerk spektakel te zien, met Buzz en Woody ga je samen op een raket zitten en kan je vanop deze raket aanvallen uitvoeren. Elke aanval beschikt ook nog over een finishing move.

Wat ook nieuw is qua aanvallen, zijn de attraction attacks. Als je een vijand met een groene cirkel ziet en deze raakt kan je zo een attractie gebruiken. Deze attracties zal je herkennen uit de pretparken van Disney. Het piratenschip, de theekopjes en een paardenmolen zijn slechts enkele van de attracties.

Als laatste kan je ook nog een link gebruiken. Hier heb je de mogelijkheid om bepaalde figuren uit vroegere Kingdom Hearts games of Disney films op te roepen. Rammende Ralph en Meow Wow zijn de eerste die je tot je beschikking krijgt. Deze links zijn eigenlijk de vroegere summons. Alle aanvallen zijn naar onze mening iets te snel te gebruiken en daardoor raden we zeker de spelers aan die het gewend zijn om Kingdom Hearts te spelen om de proud mode te kiezen als moeilijkheidsgraad. Actie/avontuur? Check!

We hadden al aangegeven dat er een enorm aanbod is qua gameplay. Het lijkt erop dat Square Enix aan elke gamer heeft gedacht. Zo kunnen verzamelaars elke wereld doorgronden om de verschillende Mickey-symbolen te zoeken en te fotograferen. Bij een bepaald aantal Mickey-symbolen wordt je beloond met verscheidene items (en zelfs een geheime einde). Je kan ook op zoek gaan naar verschillende schatkisten die dan weer wapens, armour, items of klassieke games bevatten. RPG? Check!

De vrij te spelen klassieke games doen ons prompt terugdenken aan de tijd van de eerste handheld toestellen. Iedere gamer die rond de leeftijd van minstens 30 jaar zit, zal talloze games herkennen. In de wereld van Toy Story kan je plaatsnemen in verschillende robots. Je kan een robbertje vechten met andere robots en elke robot heeft zijn kwaliteiten. Je kan in diezelfde wereld ook een videogame spelen met diezelfde robots. Hier zijn dan nog eens extra uitdagingen aan verbonden die er voor zorgen dat je wederom beloond wordt met extra’s. The gift that keeps on giving!

Om de verschillende werelden te bereiken, moet je zoals we gewend zijn van voorgaande delen, reizen met je gummiship. Dit schip kan je zelf besturen en de piloten onder ons kunnen zich uitleven in een knappe omgeving. Hier kan je ook tal van objecten verzamelen om je schepen sterker te maken. De creatievelingen onder ons kunnen zelf met de onderdelen nieuwe schepen bouwen. Sci-fi-simulator? Bijna check!

De menu’s in Kingdom Hearts 3 zijn zeer overzichtelijk. Elk onderwerp is apart onderverdeeld. Items, equipment en de verscheidene dingen die je kan doen met je gummiphone, staan allemaal mooi geordend in de menu’s. Je kan ook per wereld kijken hoeveel Mickeysymbolen of schatkisten je nog moet vinden.

Zoals jullie kunnen lezen, zijn we zeer lovend over deze Kingdom Hearts 3. We zijn ons dan ook nog steeds onwijs aan het amuseren met deze game. Kingdom Hearts 3 heeft alles waar een Disney-fanaat van droomt. De ongelooflijke visuele stijl, de muziek en sfeer zijn op alle vlakken herkenbaar.

Helaas blijft het verhaal te ingewikkeld om te volgen – we doorliepen alle Kingdom Hearts-titels en zaten op bepaalde momenten in onze haren te krabben. Voor de rest is deze Kingdom Hearts 3 een topper van formaat en durven we zelfs zeggen dat dit de beste Kingdom Hearts-game is uit de franchise. Het lange wachten was het meer dan waard.

Square Enix’ Kingdom Hearts 3 is vanaf nu beschikbaar.