Review: Hitman HD Enhanced Collection

Pluspunten

Hitman Absolution is de topper van deze collectie. Hitman: Blood Money doet het gelukkig nog wel goed met zijn gekende gameplay en herspeelbaarheid.

Minpunten

Hitman: Blood Money is op gebied van grafisch aspect en controls in de tijd blijven steken. Het prijskaartje is zeker niet mals.

Grijp je kans om twee klassiekers opnieuw te herbeleven in de wereld van Hitman. Wordt deze collectie echter koelbloedig afgemaakt door de tand des tijds? Kom erachter in onderstaande review.

Posted 24/01/2019 by

Hitman is een naam die niet meer weg te denken is uit de game wereld. Ondertussen zijn er al zeven games de revue gepasseerd. We tellen hier de HD trilogie en de games voor mobiele apparaten niet bij. In november 2018 hebben we voor jullie nog de review van Hitman 2 voorzien en deze game was een schot in de roos.

Nu haalt echter IO Interactive en Warner Bros. Interactive Entertainment twee Hitman-klassiekers van onder het stof en brengt deze twee games samen uit in één HD Enhanced Collection. Hitman: Blood Money dateert uit 2006 en was voor velen de beste Hitman game van dat moment. Hitman: Absolution zag het levenslicht in 2012 en kreeg de titel als slechtste Hitman game van dat moment.

De keuze om deze twee tegenpolen in één collectie te steken maakt ons enorm nieuwsgierig, zeker als je weet dat de twee recenste Hitman games, Hitman 1 en 2 het zeer goed deden. Hetgeen wat ons vooral zorgen maakt om deze Hitman HD Enhanced Collection is het feit of het nog de moeite is om deze twee games opnieuw te spelen of voor de eerste keer deze avonturen te beleven.

Hitman: Blood Money.

Aangezien Hitman: Blood Money het oudste deel van de twee is, gaan we logischerwijs met deze titel van start. 2006 is al een hele tijd geleden en dat zien we ook onmiddellijk aan deze titel. Het is ook niet verwonderlijk natuurlijk als je weet dat deze titel oorspronkelijk werd uitgebracht voor de console van twee generaties geleden. Het menu, de cutscenes en ook op momenten in de gameplay zie je duidelijk dat deze titel al heel wat jaren oud is. Ondanks de HD upgrade zijn we toch niet overtuigd over de grafische upgrade.

Met enig doorzettingsvermogen krijgen we toch sympathie voor deze titel. Hitman blijft een game die het vooral moet hebben van zijn gameplay en herspeelbaarheid en dat heeft deze Hitman: Blood Money zeker. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door journalist Rick Henderson die op bezoek is bij directeur  Alexander Leland Cayne van de FBI. Leland heeft heel wat info over Agent 47 en deze info wordt gedeeld met Rick en op deze manier komen je missies in Blood Money tot stand.

Door middel van een geluidsfragment krijg je telkens de nodige info over je aankomende missie. Je kan ook voor elke missie je wapens en voorwerpen upgraden met het verdiende geld uit voorgaande missies. Na de nodige upgrades kan je een selectie maken van de wapens die wilt gebruiken. Je moet ook rekening houden met het “Notoriety System”. Dit systeem geeft aan hoe snel je herkent kan worden in je missies. Na elke missie zie je de stand van dit systeem en door personen om te kopen gaat deze meter weer naar beneden.

De missies zelf zijn weer geweldig. Zo moet je een CIA agent uit een ontwenningskliniek halen en krijg je tijdens die missie nog extra opdrachten om  bepaalde targets uit de weg te ruimen. De vrijheid om deze opdrachten uit te voeren is enorm. Het geluid in deze game is ook belangrijk, want als we een juiste keuze maakten tijdens onze missies werden we getrakteerd op een vleugje klassieke muziek.

Na elke missie wordt er ook een krantenartikel geschreven over de feiten die jij hebt aangericht. Hoe je het aanpakt, wordt in dat krantenartikel beschreven. Als je de keuze maakt om het niet op een geruisloze manier uit te voeren, zullen er hier en daar getuigen opduiken. Zo worden er in de desbetreffende krantenartikels meer details vrijgegeven over je personage.

Hitman: Absolution.

De tweede titel op deze collectie is nog niet zo overdreven oud, namelijk 6 à 7 jaar. Ondanks dat het door vele fans van Hitman de titel als slechtste uit de reeks meekrijgt, waren we toch benieuwd. Het was voor onszelf de eerste keer dat we deze titel konden spelen, dus was het voor ons een nieuwe en neutrale kijk. Bij het opstarten van deze Hitman: Absolution zien we onmiddellijk het verschil met zijn voorganger. De game ziet er vele mooier uit en geeft ons ook de indruk dat deze HD upgrade wel effect heeft.

Niet enkel het grafische aspect is een verschil, maar ook het geluid. Vooral qua sfeer is dit een enorm verschil. Het grote verschil tussen Blood Money en Absolution is de aanpak van het verhaal. Hitman: Absolution geeft ons de indruk dat ze richting Hollywood hebben gekeken en geven deze titel dan ook een enorm blockbuster gevoel. Wanneer Diana Burnwood een voormalig lid van de organisatie International Contract Agency op haar eentje begint te functioneren worden de grove middelen ingezet. Natuurlijk is Agent 47 de man om deze klus te klaren, maar wanneer je op het moment staat om je doel te vernietigen wordt het één en ander duidelijk.

Als Agent 47 wil je antwoorden verkrijgen, waarom Diana dit heeft gedaan en moet je natuurlijk zoals we gewend zijn van de Hitman games opdrachten uitvoeren. Hitman: Absolution beschikt over heel wat nieuwe features. Zo is het aantrekken van verschillende vermommingen aangepast. Als je je vermomd als politieagent en je komt een andere politieagent tegen, zal deze het snel in het snuitje hebben dat er iets niet klopt. Het is dus opletten geblazen, ook al heb je een vermomming aan. Ze lossen dit wel goed op door je instincten te gebruiken, wat ook een nieuwe feature is.

Door je instincten te gebruiken zal Agent 47 zijn gezicht bedekken zodat je nog een kans maakt om verder te geraken in je missie. Wij kregen vooral in het begin van de game wel de indruk dat door het gebruik van je instincten het moeilijkheidsniveau wat naar beneden gaat. Als je deze toepast, worden alle bruikbare voorwerpen en personages ingekleurd en heb je zo een makkelijker overzicht hoe je dingen kan gebruiken.

Je krijgt heel wat nieuwe wapens tot je beschikking en mogelijkheden om je opdrachten tot een goed einde te brengen. In deze Hitman: Absolution maken we ook kennis met het “challenge system”. Dit zorgt ervoor dat de herspeelbaarheid verdubbeld wordt tegenover zijn voorganger. Je krijgt een enorm aantal uitdagingen voorgeschoteld die ervoor zorgen dat je elke missie meermaals opnieuw kan spelen en telkens met een andere aanpak.

In de linkerbovenhoek wordt er een score weergegeven die belangrijk kan zijn voor diegene die zich telkens willen overtreffen door missies opnieuw te spelen met een nog betere score. De score geeft natuurlijk aan hoe goed je het hebt gedaan en bij het behalen van een bepaalde score wordt je beloond door nieuwe skills. Dit is ook de enige manier om Agent 47 beter te maken doorheen de game. Je score kan ook naar beneden gehaald worden door onschuldigen te doden of zelfs vijanden die niet op je target list staan.

Het gebruik van je instincten en de uitdagingen zijn natuurlijk niet de enigste nieuwe features. In voorgaande games kon je personen afleiden door een muntstuk te gooien, maar nu krijg je heel wat mogelijkheden tot je beschikking. Flessen, bakstenen en vazen zijn enkele voorbeelden. Je kan nu ook als Agent 47 messen en dergelijke naar je tegenstanders gooien.

De plaatsen waar je telkens je slachtoffers in verstopten zijn nu uitgebreid. Je kan er maximum twee lijken insteken of eentje en dan heb je de mogelijkheid om je er zelf ook nog in te verbergen. “Point Shooting” is ook een interessante feature en is best te vergelijken met “Dead Eye” uit Red Dead Redemption. De tijd wordt even stilgezet zodat je de tijd krijgt om je targets één voor één te selecteren en wanneer je er klaar voor bent kan het knalfestijn beginnen. Deze feature kan zeer handig uitpakken in benarde situaties.

We hebben heel wat uren achter de kiezen na het spelen van deze Hitman HD Enhanced Edition. Heeft hij de tand des tijds overleefd? Voor ons gedeeltelijk wel. Hitman: Blood Money is een twijfelgeval op vele gebieden, maar doordat het speelplezier en de herspeelbaarheid toch aanwezig zijn, krijgt hij toch een voldoende. Hitman: Absolution is voor ons de topper van deze collectie. Visueel en qua geluid doet hij het zeker goed. Het verhaal zit anders in elkaar dan we gewend zijn van de Hitman-games, maar dat is voor ons een goede aanpak. Er zit meer herspeelbaarheid in door de uitdagingen die je voorgeschoteld krijgt en door bepaalde nieuwe features kan hij zeker nog mee met bepaalde games van deze tijd.

Wat wel een domper is op de vreugde, is het feit dat je de game enkel in de virtuele winkels kan vinden en ook het prijskaartje van € 59,99 is toch aan de dure kant. Voor diegene die maar net met de Hitman-reeks zijn begonnen is het wel een titel om aan te raden, maar dan zou ik toch nog even wachten tot hij met korting beschikbaar is. Gamers die beide titels al hebben gespeeld en nood hebben aan een nostalgische trip is er ook nog een mogelijkheid om deze Hitman HD Enhanced Edition te spelen.