Review: Mutant Year Zero – Road to Eden

Pluspunten

Een verhaal dat best te pruimen is, gecombineerd met zeer goede en uitdagende gameplay.

Minpunten

De herspeelbaarheid kan voor sommigen een probleem vormen.

Strategische breinen worden getest in deze Mutant Year Zero: Road to Eden. Lees hieronder onze review van deze strategische videogame!

Posted 11/12/2018 by

Als we het woord Mutant horen, dan denken we sporadisch aan twee dingen. The Teenage Mutant Ninja Turtles en X-Men, maar helaas hebben deze twee groepen niks te maken met Mutant Year Zero: Road to Eden (MYZ: RtE). XCOM daarentegen heeft wel heel wat gemeen met deze game, namelijk de gameplay. Door die reden waren we heel nieuwsgierig naar MYZ: RtE We gingen deze strategische uitdaging aan en vertellen jullie wat onze mening hierover is.

MYZ: RtE is een game die ons wel kan bekoren, althans daar gaan we toch vanuit na het bekijken van wat trailers en gameplayfilmpjes. We zijn gek van tactische games, dus was de keuze snel gemaakt om deze game onder de loep te nemen. Ons avontuur start met een gemuteerde eend en varken, genaamd Dux en Bormin. Als dit maar goed komt.

De wereld is helemaal naar de hel en dat is doorheen deze MYZ: RtE duidelijk te zien. Dux en Bormin leven in deze barre omstandigheden in The Ark waar ze met andere figuren proberen te overleven. The Elder is de leider van deze hub en om iedereen tevreden te houden moeten sommige figuren richting The Zone gaan om belangrijke voorwerpen te verzamelen. Deze figuren worden Stalkers genoemd en sommigen onder hen beschikken over speciale krachten zoals Dux en Bormin.

We bevinden ons dus met Dux en Bormin in The Zone waar we op jacht moeten gaan naar belangrijke voorwerpen. Dit gebeurt in real time en dit onderdeel van de game is pure exploratie van de gebieden. Door grondige exploratie vind je scrap, wapenonderdelen en artefacten terug. In dozen kan je dan weer wapens en armour vinden. Met een zaklamp in de hand of poot verken je de boel op een normaal tempo, maar vanaf er vijanden in de buurt komen kan je best je zaklamp opbergen. Vanaf dat moment ga je in stealth mode en is de zichtbaarheid van de vijanden ook een pak minder. Wanneer deze situatie zich voordoet, is het aan jou en je team om de boel goed te doorgronden, want dit krijg je al snel in de mot dat deze handelingen zeer belangrijk zijn doorheen de game.

Wanneer je je troepen tactisch hebt geplaatst, is het afwachten wanneer je de Ghouls het best kan verrassen met een aanval. Eenmaal je de aanval inzet, verandert de gameplay volledig. Het real time-gebeuren wordt omgeruild voor een turned based tactical game. Je kan met elk personage twee acties ondernemen. Zo kan je ervoor kiezen om je personage nog beter te verplaatsen zodat je je tegenstander voor de volle 100 % kan raken. De verplaatsing van je character is natuurlijk afhankelijk van hoeveel vakjes je kan bewegen. Daar moet je ook rekening mee houden. Wie toch verkiest om verder te bewegen dan aangeduid, spendeert direct zijn twee actiepunten en gaat de beurt richting het volgende personage. Je kan ook bewegen en overgaan tot schieten dan is ook je beurt voorbij. Wie zich bij de voorbereiding van de aanval goed heeft geplaatst, kan direct overgaan tot de aanval, maar wie direct aanvalt spendeert ook onmiddellijk zijn twee actiepunten.

Door je vijanden te verslaan verdien je experience en kan je je characters versterken met nieuwe vaardigheden. Zo heb je de mogelijkheid om je mutations of stats te verbeteren. Bij stats kan je je levensbalk en bewegingsvrijheid vergroten. Bij mutations kan je dan weer nieuwe skills verkrijgen. Zo kan je met Bormin lijken opeten zodat je health wordt opgevuld, Dux kan je voorzien van vleugels waarmee hij een zeer hoog punt kan bereiken zodat hij een beter overzicht krijgt of eventueel vijanden die zich hoger bevinden kan overtreffen. Later in de game ontmoet je nieuwe personages die je team vervoegen. Zo kom je als eerste Selma tegen die je kan voorzien van kikkerbenen waardoor ze grotere afstanden kan afleggen. Je hebt een vrij mooi aanbod met deze mutations, zeker als je weet dat je nieuwe personages tot je beschikking krijgt.

Meestal in dit soort games kan je deze speciale vaardigheden gebruiken en moet je een paar beurten wachten tot deze terug beschikbaar zijn. In MYZ: RtE ligt dit anders. Hier kan je met het aantal behaalde kills per personage je vaardigheden terug vrijkopen zodat je deze opnieuw kan gebruiken. Op zich zeer goed gevonden en geeft deze keuze toch een iets tactischer gevoel. In The Ark kan je in Iridia’s shop je gevonden scrap omruilen voor wapens, armour, wapenonderdelen, medkits en verschillende granaten. In Pripp’s Place kan je met je gevonden artefacten punten uitgeven waardoor je weer meer mogelijkheden krijgt als groep. Zo kan je een skill kopen waarmee je medkits drie health meer healen dan voorheen of dat je wapens één damage meer doen. Als laatste hebben we nog Delta’s Fix Pit waar je met je gevonden wapenonderdelen je wapens kan upgraden en attachments op je wapens kan plaatsen. Wapens die je niet meer gebruikt, kan je op deze plaats ook ontmantelen voor extra wapenonderdelen.

Het verhaal van deze MYZ: RtE zit niet slecht in elkaar. Aangezien de wereld achter gebleven is in een post-apocalyptische sfeer zijn de overlevingskansen zeer miniem. Vanaf het moment dat een groep Stalkers niet meer terugkeert naar The Ark wordt de angst groter in de community. Hammon is één van deze Stalkers en hij is één van de belangrijkste figuren voor The Ark. Hij is de spilfiguur die de weg richting Eden weet en deze plaats kan wel eens voor de verlossing zorgen. Vanaf dit moment worden Dux en Bormin erop uitgestuurd om deze groep terug te vinden en onze helden moeten zich verder doorheen The Zone begeven dan hun lief is. Na een tijd kan je met een groep van drie figuren de strijd aangaan tegen heel wat vijanden. Zo hebben we Zone Dogs, Marauders, Butchers, Tanks, Shamans, Pyro’s en heel wat mechanische vijanden met elk hun eigen sterke en zwakke punten.

Je kan de game ook op drie verschillende moeilijkheidsgraden spelen, waardoor de gameplay min of meer aangepast wordt. Als je de game op normal speelt, wordt het leven van je personages na een gevecht terug maximaal opgevuld. Kies je echter voor hard of very hard? Dan wordt je leven voor de helft of zelf helemaal niet opgevuld. Je kan ook nog kiezen voor de optie Iron Mode, waar je geconfronteerd wordt met Permadeath. Als je je tegenstanders verslaat, komen ze ook niet terug als je gebieden opnieuw bezoekt en wordt op dit vlak de herspeelbaarheid misschien wat teruggeschroefd. Wie echter van een uitdaging houdt en zich wil wagen aan de very hard mode gecombineerd met Iron Mode zal niet lachen, want MYZ: RtE is geen makkelijke game – zelfs niet op normal.

Grafisch zit het allemaal wel snor en ook qua sfeer doet deze game zeker zijn best. De spanning wordt zonder problemen opgedreven door de gekozen muziek die perfect past bij de situatie. De voice-acting van de personages is prima en geeft de game iets extra. De combinatie van de twee verschillende stijlen van gameplay werken goed met elkaar samen. Wij zijn in elk geval fan en hebben elke seconde genoten van deze Mutant Year Zero: Road to Eden.

Ons buikgevoel heeft ons duidelijk niet in de steek gelaten bij deze Mutant Year Zero: Road to Eden. XCOM en Mario+Rabbids Kingdom Battle zijn trouwens perfecte voorbeelden voor wat je kan verwachten van deze MYZ: RtE. Zeer goede, maar ook uitdagende gameplay gecombineerd met interessante personages en een verhaal dat wel in orde is: dan weten we dat het goed zit. MYZ: RtE is misschien geen al te bekende titel, maar zeker een titel die het waard is om te spelen.

Mutant Year Zero: Road to Eden is vanaf nu beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en PC.