Review: Hitman 2

Pluspunten

Campaign mode haalt alles uit de kast voor een bron aan spelplezier en heel wat herspeelbaarheid. Ghost mode en Sniper Assassin mode zijn leuke toevoegingen.

Minpunten

Cutscenes tijdens de game zijn helaas van een iets minder niveau.

“Improvising and patience are the keywords to become the best Hitman.” Lees hier onze recensie van de nieuwste Hitman, vanaf morgen in de winkelrekken!

Posted 12/11/2018 by

Twee jaar geleden maakten we opnieuw kennis met de befaamde Hitman 47. Deze keer in een ander jasje, want IO Interactive volgden de voorbeelden van Telltale games (The Walking Dead, Batman etc.) en Square Enix ( Life is Strange) om hun huurmoordenaar met barcode in een episodisch verhaal te laten moorden.

Na elke missie was het ongeveer een maandje op de tanden bijten voor de volgende missie te kunnen starten, maar daar hadden de ontwikkelaars iets geweldigs op gevonden. Je kon elke missie meermaals opnieuw spelen, want de game zat vol met verscheidene manieren om je targets naar het hiernamaals te sturen. Zo bleef de herspeelbaarheid en het spelplezier enorm hoog. Deze Hitman was een gigantisch succes en de lat wordt gigantisch hoog geplaatst voor deze Hitman 2. We trokken wederom naar verschillende plaatsen in de wereld om onze missies tot een goed einde te brengen.

Het verhaal van deze Hitman 2 gaat verder in op de feiten uit de vorige telg uit 2016. Agent 47 heeft de jacht geopend op de “Shadow Client” en zijn troepen. Deze kornuiten bevinden zich op zes verschillende plaatsen die gelijk overeenkomen met zes missies. Hier stoten we op het eerste verschil met zijn voorganger, want deze zes missies zijn onmiddellijk beschikbaar en hoeven we niet minstens een maand te wachten op de nieuwe missie of episode. De campaign mode is op zich niet echt een groot verschil met zijn voorganger, maar als je al goud in handen hebt, denken we dat het zeer verstandig is om deze formule even sterk te ondersteunen.

De locaties in Hitman waren de moeite waard en daarom lagen onze verwachtingen zeer hoog voor dit tweede deel. Hitman 2 zet zonder schroom zijn elan verder op gebied van level-design. De eerste missie speelden zich af in Nieuw-Zeeland te Hawkes Bay. We moesten belangrijke informatie verkrijgen door een verlaten strandhuis binnen te dringen. We werden al snel geconfronteerd door de gruwelijke dingen die zich hadden afgespeeld in het op het eerste zicht rustige strandhuis. Eenmaal de informatie in ons bezit, kwam ons eerste doelwit Alma Reynard toe aan de plaats delict. We zaten in principe vast in het strandhuis, want al snel zat het vol met bodyguards en Alma. Tijd dus om te improviseren en ons geduld op de proef te stellen.

Voor de tweede missie richten we ons naar het zonnige Miami waar we getuige mogen zijn van een racewedstrijd. Door de informatie die we verkregen in de eerste missie weten we wie onze andere targets zijn. In deze tweede missie moeten we twee personen van het leven beroven. Robert Knox en zijn dochter Sierra Knox zijn de volgende op de hitlist. Je ziet ook het contrast met de eerste en de tweede missie. Het rustige strandhuis wordt ingeruild met een evenement waar heel wat personen rondlopen en dat geeft natuurlijk weer een volledige andere kijk hoe je je targets kan vermoorden. Robert Knox is eigenaar van Kronstadt Industries en deze zijn gespecialiseerd in geavanceerde wapens. Zo komen we te weten dat hij een afspraak heeft met een hoge piet in het leger. Dit is een nieuwe feature in de campaign mode. Als je rondloopt in de levels, kan je personen horen praten over verscheidene dingen. Ga je even luistervinken dan krijg je een soort van zijmissie voorgeschoteld dat een extraatje geeft aan het volledige verhaal.

Zo moesten we deze hoge piet uit het leger even uitschakelen zodat we in zijn plaats bij Robert Knox konden geraken. Zo konden we zonder problemen binnenstappen in de werkplaats van Knox en kregen we een voorstelling van zijn geavanceerde wapens te zien. Het wapen dat we te zien kregen, werkte met foto’s. Als je een foto van iets of iemand op de scanner legde en je activeerde het wapen dan schakelde deze zonder aarzelen het target uit. Toevallig in het begin van de missie hadden we even rondgelopen tussen het volk en hadden we aan een merchandising stand een foto van Robert Knox meegenomen. In plaats van een foto van één van de oefenpoppen op de scanner te plaatsen nemen we de foto van Robert, met alle gevolgen van dien. Blijkbaar zitten er nog enkele bugs in je wapens, Robert.

De overige missies barsten ook van de verschillen, want zo beland je in de jungle van Colombia en neem je het op tegen een drugsbaron. In India heb je niet alleen te kampen met piraten, maar ook de sloppenwijken brengen heel wat miserie met zich mee. De voorlaatste missie speelt zich af op een droomlocatie in het zonnige Whittleton Creek in Amerika. Op het eerste zicht kan je niet geloven dat er hier onheil over deze plek huist. Het is een typisch Amerikaanse buurt vol gelukkige gezinnen met mooie huizen en dergelijke, maar schijn kan lelijk bedriegen.

De laatste missie speelt zich af op een verlaten eiland waar een verborgen sekte geheimzinnige taferelen uitoefent. Zoals jullie kunnen lezen zit deze Hitman 2 weer vol van de variatie qua leveldesign. We kunnen in principe elk level blootleggen voor jullie, maar geloof ons dat het vele fijner is om zelf de verscheidene dingen te ontdekken.

Waar we ook heel tevreden over zijn, is dat de challenges terug aanwezig zijn. Net als in deel 1 kan men de missie keer op keer opnieuw spelen, maar telkens op een totaal andere manier. En geloof ons dat er heel wat pittige uitdagingen tussen zitten. Na het voltooien van  elke missie kan je nieuwe dingen ontgrendelen. Deze nieuwe dingen kan je soms meesmokkelen naar de volgende missie. Soms kan je ook als je dezelfde missie opnieuw speelt op een andere locatie starten, zodat je toch het gevoel krijgt van vernieuwing.

Naast de succesvolle campaign mode kan je je skills in de  Sniper Assassin mode uittesten. Deze gamemode is al gekend op mobiele apparaten en doet nu zijn intrede op console en PC. Je moet in een bepaalde tijdspanne drie targets vermoorden. Dit kan je ook op heel wat verschillende manieren doen. Naast de drie targets kan je ook vijftien bodyguards vermoorden. Deze mode beschikt ook over een enorm aantal uitdagingen die ervoor zorgen dat je puntenaantal de hoogte ingaat. Je kan deze mode zelfs met een vriend of een onbekende online spelen. Als je perfect kan samenwerken met je partner dan is dit een mode die heel wat voldoening kan geven.

De Ghost mode is ook een nieuwe toevoeging tot de wereld van Hitman. Hier neem je het online op tegen vrienden of onbekenden. Het is de bedoeling dat je zo snel en efficiënt mogelijk de meeste kills binnenhaalt. De andere speler zie je enkel als ghost en zijn acties hebben geen invloed op jouw wereld en dat geldt natuurlijk ook voor je tegenstander. De Ghost mode kan er heel intens aan toegaan, zeker als het een nek aan nek race is.

Het grafische aspect van deze Hitman 2 is netjes, maar daar blijft het ook bij. Het heeft een kleine update gekregen tegenover zijn voorganger en wie in het bezit is van Hitman uit 2016, kan deze game opnieuw spelen met de minieme grafische updates. De sfeer heeft naar onze mening twee gezichten. In de game zelf is alles dik in orde, maar tijdens de cutscenes is het niveau ondermaats. Alles wordt aan de hand van stilstaande beelden weergegeven. Gelukkig is het stemmenwerk dat gebruikt wordt tijdens deze scenes wel van een hoog niveau. Voor de rest is Hitman 2 weer een knaller van formaat. De verscheidene modes zorgen voor afwisseling en de campaign mode met al zijn verschillende uitdagingen is een plezier om telkens opnieuw aan een missie te starten. Beschik je over een gezonde portie geduld en kan je improviseren als de beste, dan hoef je niet langer te wachten en is het tijd om je skills te laten zien in deze Hitman 2.

Hitman 2 zet het prachtige werk van zijn voorganger gewoon verder en dat is zeer positief. De mensen die aan deze titels werken weten wat ze in handen hebben en halen er gewoon het maximum uit. De intensiteit en spanning die je beleeft in deze Hitman 2 is niet te beschrijven. Het spelplezier en de herspeelbaarheid ligt enorm hoog. De game beschikt dan nog eens over verscheidene gamemodes, waardoor je deze titel niet snel opzij zal leggen. Voor de liefhebbers die in het bezit zijn van Hitman uit 2016 kunnen de missies opnieuw beleven, maar dan met een kleine verbetering op gebied van het grafische en sfeervolle aspect. De campaign mode bevat wederom een schat aan improvisatie, uitdagingen en verschillende mogelijkheden om je doelwitten te vermoorden. Voor ons is Hitman de beste in zijn vak.

Hitman 2 is vanaf dinsdag 13 november beschikbaar op PC, PlayStation 4 en Xbox One.