Review: LEGO DC Super Villains

Pluspunten

Het fungehalte ligt wederom zeer hoog in deze LEGO DC Super Villains-game. Dit gecombineerd met een verrassend sterk verhaal slaagt Traveller's Tales weer in hun opzet.

Minpunten

We hadden de indruk dat het iets te makkelijk ging om de status "Ware schurk" te ontgrendelen tijdens de levels. Niet iedereen is in de wieg gelegd voor het grinden.

It’s good to be bad. Lees hier onze recensie van LEGO DC Super Villains!

Posted 16/10/2018 by

We zijn ondertussen de tel kwijtgeraakt als het neerkomt op het aantal LEGO games dat speelbaar is voor console of PC. Ondanks de talloze exemplaren slaagt ontwikkelaar Traveller’s Tales meestal in hun opzet om meer dan degelijke games af te leveren. We waren echter benieuwd of het met LEGO DC Super Villains ook ging lukken, maar het moeilijkste volgens ons was om de originaliteit van de game te behouden. We trokken onze schurken-tenue aan en gingen de strijd aan tegen het goede.

Bij de opstart van de game stoten we al vrij snel op een nieuwe feature die in deze LEGO-game verwerkt zit. In de vorige games was het de normaalste zaak van de wereld dat we met één van de bekende hoofdpersonages de strijd aangingen tegen het kwaad, maar nu introduceren ze de costumization mode. Creatievelingen onder ons weten niet wat hen overkomt, want ze gaan echt ver in deze mode. Voor de minder mode bewuste gamers is er gelukkig de optie om met een druk op de knop een resem verschillende personage’s op je scherm te toveren waaruit je kan kiezen. Eenmaal gekozen kan je personage in-game nog steeds aangepast worden.

Wij kozen voor een een menselijke kip (Chickenwing) in smoking die als wapen een boog hanteert. Dat dit apart is moet je ons niet vertellen. Chickenwing wordt door toeval mee in het verderf van Lex Luthor gedreven en al snel wordt je omarmd door je nieuwe vrienden. The Joker, Harley Quinn, Killer Frost, Clock King en Malcolm Merlyn zijn maar enkele van het enorm aantal personages dat ontgrendeld kan worden.

The Justice League komt zeer snel tot de redding om onze meute schurken een lesje te leren. Het wordt een pittige battle en natuurlijk worden er enkele bad guys gevat. Toch is er een resem die kan ontsnappen. The Justice League viert hun overwinning, maar dan gebeurt er iets onverwachts. The Justice Syndicate van Earth-3 zijn om de een of andere reden in ons universum terechtgekomen en zorgen voor een enorme twist in het verhaal.

Het verhaal laten we voor wat het is, want het is leuker om het verdere verloop van de game te ontdekken. Qua gameplay zit de game als vanouds goed in elkaar. We spelen met een resem slechteriken en later in de game komen er andere personages aan de beurt. De krachten van elk personage is aangepast en ook de speciale vaardigheden zitten hier in verwerkt. In elk level kan men vechten, puzzelen, afbreken en bouwen. Wat ook hetzelfde is gebleven in deze LEGO game, is de verwoesting van bepaalde voorwerpen in de levels, maar het viel ons wel op dat we in deze game nogal heel makkelijk en snel de status “ware schurk” ontgrendelde. Wat op zich een beetje raar is, want in het begin van de game kan je tussen twee moeilijkheidsgraden kiezen en wij waagden ons aan de moeilijkste van de twee.

Je zelf gemaakt personage evolueert doorheen het verhaal en op bepaalde momenten kan je nieuwe krachten krijgen. Zo verkrijg je in het begin laserstralen, maar kan je kiezen waaruit deze schieten. Je wapen, ogen of handen zijn enkele opties. De Co-op is ook weer aanwezig en het is heerlijk om samen met je kind, partner of vrienden deze LEGO DC Super Villains samen op de bank te spelen. De game ziet er mooi uit en qua sfeer zit het zeker goed. De voice-acting van de vele personages is herkenbaar en geeft ons een prettig gevoel. Wat ook zeker niet mag ontbreken in een LEGO game is de humor en die is deze keer ook zeker aanwezig. Voor diegene die de honderd procent willen halen zal er heel wat grinding inzitten, maar dat is ook weer niks nieuws natuurlijk.

LEGO DC Super Villains doet het naar onze eigen bescheiden mening beter dan zijn voorganger uit de Marvel-stallen. De toevoeging om zelf je personage aan te maken is zeer goed gevonden, zeker omdat je doorheen de game alles nog kan aanpassen qua uiterlijk en krachten. Dat er deze keer twee moeilijkheidsgraden in de game zijn verwerkt, is voor ons nog bizar, want we merkten er eigenlijk niks van.

Het verhaal zit enorm goed in elkaar en dat is een zeer aangename verrassing. Qua uiterlijk en sfeer zitten de schurken met hun avonturen ook op hun plaats. Wij vinden het zeer belangrijk als we een LEGO game spelen dat we enorm veel plezier beleven en dat doen we zonder twijfel met deze LEGO DC Super Villains. Ben je een fan van de LEGO-games én DC Comics? Dan moet je zeker niet twijfelen om deze in huis te halen.

LEGO DC Super Villains is vanaf woensdag 17 oktober overal beschikbaar.