Review: Spider-Man (PlayStation 4)

Je waant je echt Spider-Man. Indrukwekkend verhaal. Knappe graphics. Terecht "Game of the Year"-materiaal.

Minpunten

Repetitieve gameplay.

Ook wij sloten onszelf op en gingen rondslingeren in New York City! Hier onze recensie van deze moderne liefdesbaby van Spider-Man 2 en Arkham City!

Posted 08/09/2018 by

Remember our first fight? Me so young and stupid. You just stupid.

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is het dan zover. Na twee jaar verscheen deze week PlayStation 4-exclusive Spider-Man van ontwikkelaar Insomniac Games en dat gebeurde onder heel wat hype. Nu al is het spel al één van de “Game of the Year”-namen en wordt het onthaald als één van de beste open world-games. Met meer dan duizend Spider-Man-comics en een achttal Spidey-spelen achter de kiezen was ik natuurlijk ook benieuwd!

Laten we beginnen bij het begin en de basis van Spider-Man: de gameplay. En wat is nu net het belangrijkste voor ons favoriete webhoofd? Jawel, het web-slinging doorheen de betonnen jungle die het drukke en eivolle New York City is (of liever Manhattan. New Jersey en Brooklyn werden niet opgenomen.)! Het slingeren voelde nog nooit zo goed, intuïtief en geloofwaardig dankzij realistische zwaartekracht en ongelooflijk vloeiende animaties. Hey, I’m slinging here!

Van de ene plek naar de andere plek slingeren (of pendelen via de metro) is natuurlijk leuk, maar daar vul je geen spel mee op. Wel doet Insomniac dat met de typische verhaalmissies en random events, gedragen door enerzijds de aaneenschakeling van actievolle momenten en anderzijds de soms te rustige secties als Peter of MJ. Ondertussen is het geen geheim meer dat het gevechtssysteem dat doorheen bijna al die missies terugkeert, uiteraard “geleend” is van de Batman: Arkham-games. Echt fris voelen die actievolle momenten, inclusief gadgets en vaak repetitieve boss fights, dus niet. Ook de repetitieve taken in de open world, zoals het ontdekken van de map via Osborn-torens, is niet echt meer van deze tijd. Nee, de gameplay is niet het allersterkste of meest originele onderdeel van Spider-Man, maar door de “random crimes” blijft het natuurlijk wel herspeelbaar.

Gelukkig houdt het schitterende verhaal van comicbookauteur Christos Gage (Amazing Spider-Man) dat ongeveer een twintig uur duurt, je continu geïnteresseerd. Zeker een meer ervaren Spidey-verslinder zal kunnen genieten van een iets oudere Peter Parker/Spider-Man (met een knap nieuw kostuum) die in contact komt met al zijn iconische schurken en de typische Parker-problemen moet overwinnen. Ook de heruitgevonden mentorrelatie met Miles Morales werkt. Samen met de magnifieke cutscenes en de collectibles zorgt het verhaal ervoor dat de gevechten een betekenis krijgen. Insomniac kwam met een betekenisvol verhaal, trouw aan de comics, waar fans nog jaren zullen over praten.

Bovendien wordt dit alles in een glanzend en prachtig grafisch jasje gestoken. Vergeet de puddle-controverse. Spider-Man heeft top notch graphics, uiteraard iets beter op de PlayStation Pro (maar niet zo goed als een high-end PC-game). Vooral de dynamische lichtinval valt op, net zoals de logische drukte in de stad en het kleurenpalet dat daarbij hoort. Zelfs aan interieurs van flatgebouwen werd gedacht. Weliswaar wordt hier het grote grafische probleem blootgelegd: de reflecties die niet altijd top zijn en vooral niet altijd kloppen. Maar eerlijk? Je moet echt al je best doen om het te zien. Immersion-gewijs misten we wel een volwaardige dag/nacht-cyclus, maar na het uitspelen van de verhaallijn kan je kiezen wanneer en in welk weer je wilt rondslingeren. En natuurlijk in welk kostuum, dat customizable is met eigen vaardigheden.

Het was het wachten waard en Insomniac stelde niet teleur. Toegegeven, de gameplay is nogal repetitief, maar de hele ervaring daarrond – de graphics, het verhaal en het inlevingsvermogen – weegt zwaarder door. Dit is simpelweg de beste Spider-Man-game tot nog toe en de beste superheldengame sinds Batman: Arkham City. Eigenlijk is het vooral een moderne liefdesbaby van de consoleversie van Spider-Man 2 en Arkham CityEn dat zorgt ervoor dat niet alleen Spidey-fans, maar ook gewoon videogameliefhebbers dit spel niet mogen missen!

Spider-Man is vanaf nu beschikbaar op PlayStation 4.