Review: Injustice 2

Superheldenblockbusterfun zonder schroom. Ontzettend veel oog voor details. Tal van easter eggs. Makkelijk op te pikken, maar biedt toch heel wat diepgang.

Minpunten

Gear System is niet veel meer dan een gimmick. Enkele gaten in het verhaal.

Weten NetherRealm Studios, Warner Bros. Interactive en DC Entertainment met Injustice 2 een waardige sequel te bieden op Injustice: Gods Among Us? Kom het te weten in onze Brainfreeze-review!

Posted 19/05/2017 by

Every battle defines you…

Vier jaar nadat ze met Injustice: Gods Among Us een superheldenfightinggame om u tegen te zeggen op de markt brachten, zijn Warner Bros. Interactive, DC Entertainment en NetherRealm Studios terug met Injustice 2. De makers van Mortal Kombat bieden in feite meer van hetzelfde, MK met DC Comics-personages en fun over-the-top blockbustermomenten, maar perfectioneren de Injustice-formule en leveren wederom één van de beste en verrassend diepgaande fighting games van het jaar af…

Voor DC Comics-fans is Injustice eigenlijk nooit ver weg geweest, met vijf jaargangen aan digitale prequelcomics, een adaptatie van de story mode van de eerste game en de recent gestarte prequel op Injustice 2. Allen spelen ze zich af in een alternatieve DC-wereld waar, door toedoen van The Joker en een nucleaire bom, Superman werd ontdaan van zijn geliefde Lois Lane, hun ongeboren baby én zijn thuisstad Metropolis. De man van staal en 's werelds eerste superheld vermoordde The Joker en werd langzaamaan een tiran met een strengere visie op gerechtigheid. Het kostte Batman en uiteindelijk een leger Justice League-leden van een meer traditionele DC-wereld heel wat tijd en moeite om de tirannieke Superman gevangen te zetten.

Injustice 2 pikt het verhaal weer op en houdt zich niet langer bezig met superhelden uit alternatieve universa. De opnieuw zeer uitgebreide en ambitieuze story mode speelt zich volledig af in het Injustice-universum van NetherRealm Studios en je merkt dat de makers van Mortal Kombat zich wat meer vrijheden kunnen permitteren met de DC-personages. De opzet is simpel: de wereld dient heropgebouwd te worden na het Regime van Superman en Batman en zijn Justice League zijn hiervoor de geschikte kandidaten. Toch dreigt er opnieuw gevaar wanneer de telepathische Gorilla Grodd een nieuwe Society van superschurken bijeen brengt en Brainiac, de verzamelaar van werelden, intergalactische veroveraar en vernietiger van Krypton, de Aarde een bezoekje komt brengen…

Grote spelers blijven uiteraard Superman en Batman, maar de twee pijlers van het DC-universum worden deze keer vervoegd door Kara Zor-El/Supergirl, de nicht van Superman, als point-of-view personage. Zij maakt in deze realiteit pas haar debuut als de vrouw van staal en heeft de veroveringsdrang van Brainiac al eerder meegemaakt. Doorheen twaalf hoofdstukken, waarin je vooral met de Justice League-helden speelt, wordt het epische verhaal van Injustice 2 uit de doeken gedaan. Een nieuwe toevoeging is het keuzesysteem. In sommige hoofdstukken zal je moeten kiezen uit twee personages om bepaalde gevechten te leveren, bijvoorbeeld Green Arrow/Black Canary of Cyborg/Catwoman. Erg veel impact op de loop van het verhaal hebben deze niet, maar het levert wel een leuke manier op om toch zeker twee keer doorheen de story mode te spelen. Enkel je keuzes in het laatste hoofstuk met uiteraard Superman en Batman bepalen hoe het verhaal afloopt.

Net zoals in de vorige Injustice en de recentste Mortal Kombat-games, is het onmogelijk om elk lid van de 28-koppige cast uitgebreid aan bod te laten komen. Zo worden villains als Captain Cold, Bane, Cheetah, Poison Ivy en Deadshot regelmatig gebruikt als kanonnenvoer en weet men ook niet goed wat aan te vangen met nochtans machtige personages als Swamp Thing en Doctor Fate. Villains als The Joker en Red Lantern Atrocitus duiken slechts op voor één cameogevecht. Batman blijft het hoofdpersonage, de tot antiheldin omgevormde Harley Quinn zorgt voor de komische noot, Supergirl maakt een spetterend debuut naast met de jonge rekruten Blue Beetle en Firestorm en Brainiac is een goed uitgewerkte villain. Ook de verhaallijnen van The Flash, Green Lantern en Aquaman, dewelke allen heroïsche pogingen doen om hun tijd bij het Regime goed te maken, mogen er zijn. De gebroken familiebanden tussen o.a. Batman en zijn zoon Damian Wayne/Robin, of tussen Superman en Supergirl, worden eveneens goed uitgewerkt. Superman, Wonder Woman en Cyborg blijven trouw aan het Regime en komen daardoor echter over als eikels. Zelfs antiheld Black Adam kan op meer sympathie rekenen doorheen de loop van het verhaal, dat enkele twists en turns, heel wat epische momenten en tal van easter eggs weet te bieden maar uiteindelijk een vrij herkenbaar stramien volgt.

Injustice 2 is tegenover Injustice: Gods Among Us zoals Mortal Kombat X tegenover Mortal Kombat (2011) was. Bigger and Better, dus. De basisgameplay blijft behouden, maar krijgt enkele tweaks. Verwacht dus opnieuw tal van grootschalige blockbustergevechten, waarbij het decor aan stukken kan geslagen worden, meermaals van achtergrond kan worden gewisseld en gigantische over-the-top super moves op elkaar worden losgelaten. Het combosysteem is weinig veranderd, maar een nieuwe fijne toevoeging is dat het nu mogelijk is om stukken decor die naar je hoofd worden geslingerd af te weren. Verder hebben ze bij NetherRealm Studios weer hun uiterste best gedaan om de DC Comics-fans te plezieren. Zo worden de bewegingen van de personages vernoemd naar bekende verhaallijnen, zijn er tal van speciale dialogen tussen karakters die een geschiedenis met elkaar hebben en nog meer mooie easter eggs. Tevens wist men opnieuw bekende stemacteurs aan te trekken (zoals Kevin Conroy voor Batman en Mark Hamill als The Joker). Gepaard met de verbeterde graphics en enkele duidelijk door de films en tv-series geïnspireerde bewegingen en achtergronden, zien de DC-personages eruit zoals het moet en klinken ze zeer herkenbaar.

In de story mode wordt er misschien niet zozeer gebruik gemaakt van parallelle werelden, maar in het Multiverse – een combinatie van de S.T.A.R. Labs-missies uit de vorige game en de Living Towers van Mortal Kombat X – uiteraard wel. Hier kan je je personages in gevechten storten op verschillende en om de zoveel tijd veranderende werelden, met steeds een andere opzet. Zo zal er op één wereld flink wat in-game currency te rapen vallen door spontane Orange Lantern-batterijen die opduiken, is er een andere wereld waar Doctor Polaris af en toe het speelveld magnetiseert en moet je in een andere uitkijken voor loslopende penguïns van The Penguin met raketten op hun rug. Er worden hiervoor tal van leuke easter eggs uit de rijke DC Comics-geschiedenis geplukt, waardoor het naast een manier om je personages op te waarderen ook een rijke ontdekkingsreis wordt. Doorde punten die je verdient tijdens elk gevecht kan je Mother Boxes aanschaffen en deze bevatten dan uiteindelijk Gear, de grootste nieuwe feature van Injustice 2.

Met het Gear System kan je elk personage voorzien van add-ons, dewelke een boost geven aan je kracht, verdediging, health of capaciteiten. Elk personage valt dus te customizen met nieuwe harnassen, bewegingen en kleuren. Tot in de mate van het mogelijke, welteverstaan. Terwijl de kostuumdesigners bij bijvoorbeeld een Harley Quinn volledig los kunnen gaan, zal men onkwetsbare Kryptonianen als Superman en Supergirl geen helmen geven en een donker personage als Batman geen flashy outfit schenken. De add-ons leveren ook voor-en-nadelen tegen bepaalde personages. Zo kan je gebruik maken van een van Kryptonite voorzien harnas dat een voordeel biedt tegen Superman en Supergirl, of een harnas met meer magische elementen dat een voordeel levert tegen personages die van gadgets gebruik maken. Af en toe leidt de gear ook tot nieuwe skins die uiteindelijk leiden tot nieuwe personages. Zo is er bijvoorbeeld de Reverse-Flash-skin voor The Flash, de Power Girl-skin voor Supergirl of de Vixen-skin voor Cheetah. Deze leveren geen nieuwe bewegingen of animaties, maar wel geheel nieuwe dialogen en stemmen – waardoor je toch een beetje het gevoel krijgt met een nieuw karakter te spelen. Het Gear System levert een geheel nieuwe dimensie aan de gameplay en kan je urenlang bezig houden, maar geef ons toch maar de reguliere versies van de personages. Gelukkig bestaat de optie om de upgrades gewoon af te zetten, waardoor de balans van het vechtsysteem behouden blijft.

NetherRealm Studios heeft opnieuw een kaskraker van een fighting game afgeleverd met Injustice 2 dat zowel DC Comics- als fightinggamefans een hele tijd zal bezighouden. Hoewel we onze bedenkingen hebben bij enkele iets te ambitieuze verhaalkeuzes en karakterisaties, zit de game tjokvol easter eggs, ziet alles er fantastisch uit en blijft het gewoon geweldig om volledig los te gaan met enkele van de grootste iconen van DC Comics. Injustice 2 is wederom een must-have voor elke DC- en fightinggamefan.

Injustice 2 is nu beschikbaar voor PS4 en XBox One.