Review: Dragon Ball Xenoverse 2

Pluspunten

Meer vrijheid dankzij een grotere en meer uitgewerkte wereld. Beter gevechtssysteem. Heel wat kleinere verbeteringen en innovaties, zoals Super Saiyan 3 voor je eigenste personage!

Minpunten

Voelt op vele vlakken aan als Xenoverse 1.5, waardoor de aankoopprijs aan de hoge kant is.

It’s over 9000! Met Dragon Ball Xenoverse 2 krijgen we één jaar na het origineel al meteen een vervolg dat grootser, uitgebreider en ronduit beter is! Lees hier onze Brainfreeze-recensie!

Posted 05/11/2016 by

Een jaar na het onverwachte succes van Dragon Ball Xenoverse, de populaire videogame rond Akira Toriyama’s bekende manga- en animereeks Dragon Ball (Z/ Super), komen Dimps en Bandai Namco al meteen met een vervolg, dat niet enkel grootser, maar vooral beter is. Simpelweg getiteld Dragon Ball Xenoverse 2 brengt het klassieke narratief doorbrekende, tijdreizende relaas van de Time Patrollers terug en voegt meteen een hele hoop nieuwigheden toe aan de nu al vaste waarde onder de uitgebreide lijst Dragon Ball-videogames.

dragon-ball-xenoverse-2-1

Het kernwoord is en blijft vrijheid. Starten doe je opnieuw met het creëren van je eigen personage in een gebruiksvriendelijke, doch ietwat teleurstellende character creator, waarna je meteen in het complexe verhaal gegooid wordt. Je personage uit de eerste Xenoverse is nu een alom bekende held en ervaren Time Patroller, in wiens voetsporen jouw nieuwste creatie nu moet treden. Aan de hand van allerlei missies waarin je door de Dragon Ball-geschiedenis reist, en tientallen Parallel Quests bouw je je eigen strijder op en verdien je je plek naast onder meer Goku, Vegeta en Piccolo! Qua verhaal voorlopig niets nieuws, dus, maar wel heel wat meer van hetzelfde!

Waar Xenoverse wel sterk uitpakt, is op zowat alle andere niveaus. Opnieuw is deze Xenoverse immers een hybride tussen een klassieke Dragon Ball-fighting game en een MMORPG, net zoals het eerste deel, maar ditmaal veel grootser. De hub-wereld is dusdanig uitgebreid met voertuigen en mogelijkheid tot vrij rondvliegen met ook meer ruimte voor de vele leraren uit de Dragon Ball-reeksen en tientallen rondlopende medestrijders. Daarnaast is er ook plaats gelaten voor vijf Time Rifts, met iconische plekjes uit de anime, waar ook verschillende exclusieve missies te vervolledigen zijn.

dragon-ball-xenoverse-2-3

Ook het gevechtssysteem, dat vooral sneller en responsiever aanvoelt, is aanzienlijk verbeterd met heel wat meer diepgang. Combinaties van bepaalde aanvallen blijven natuurlijk the way to go, aangezien sommigen al snel de sleutel tot een makkelijke overwinning blijken te zijn. Variatie is er dan ook in de vorm van de verschillende rassen en de vele ‘superaanvallen’ dewelke er in alle vormen en maten zijn, waaronder de epische Kamehameha. Bovendien werden enkele kwalitatieve ingrepen uitgevoerd, die het leven van de speler vergemakkelijken. Zo is je Super Saiyan-niveau, waaronder nu Super Saiyan 3, rechtstreeks gelinkt aan je Ki-level of heeft elk ras een eigen transformatiemogelijkheid: de ervaren speler zal merken dat Xenoverse 2 eigenlijk vooral een uitgewerkte versie van het origineel is.

Biedt Dragon Ball Xenoverse 2 voldoende nieuwigheden om een nieuwe titel te rechtvaardigen? Ja en nee. Wie onlangs nog het eerste deel gespeeld heeft, zal met deze spirituele opvolger teleurgesteld zijn. Met grotendeels dezelfde moves, dezelfde maps en dezelfde personages lijkt dit vooral Xenoverse 1.5 te zijn. De ervaren fighting game-speler zal daarentegen de innovaties zeker en vast weten te appreciëren. Ook wie het eerste deel had laten links liggen, kan beter meteen Xenoverse 2 in huis halen, dankzij diens betere gevechtssysteem, grotere leefwereld en vooral de kleinere verbeteringen op het origineel!

Dragon Ball Xenoverse 2 is vanaf nu beschikbaar voor PC, PlayStation 4 en Xbox One. Onze review van de eerste Dragon Ball Xenoverse lees je hier.

dragon-ball-xenoverse-2-2