Review: LEGO Jurassic World

8.0

7.6

Pluspunten

Het spelen met dino's is een welkome afwisseling. De ontwikkelaars hebben duidelijk veel liefde voor het bronmateriaal. Open wereld zit tot de nok vol met collectibles en easter eggs.

Minpunten

Het geluidskwaliteit van de stemmen is pover. Sommige levels lijken iets te gehaast in mekaar gestoken.

Ontwikkelaar Traveller’s Tales keert terug met de combinatie van iedereens favoriete speelgoed en een populaire filmfranchise. Dit keer is het de beurt aan de dinosaurussen uit Jurassic World om de virtuele blokkenwereld onveilig te maken.

Posted 16/09/2015 by

God creates dinosaurs. God destroys dinosaurs. God creates man. Man destroys God. Man creates dinosaurs.

Dat ontwikkelaar Traveller’s Tales niet bekend is met het begrip “vakantie” is inmiddels al geweten. Zo brengen ze gemiddeld een tweetal games per jaar uit en hebben altijd al een aantal projecten klaarstaan voor het volgende jaar. Ditmaal krijgen we dus een adaptatie van iedereen’s favoriete dinosaurus-filmreeks en later dit jaar volgt ook nog LEGO Dimensions, de Lego-versie van de populaire Skylanders en Disney Infinity-reeksen waarin men verscheidene figuurtjes kan verzamelen om in-game mee te spelen. Als dit allemaal nog niet genoeg is, volgt er begin 2016 nog een nieuwe LEGO-game van Earth’s Mightiest Heroes, The Avengers. De vraag blijft natuurlijk of deze constante toestroom aan nieuwe LEGO-games het gevoel van verzadiging weet te vermijden. Traveller’s Tales staat namelijk niet bekend voor het doorvoeren van grote innovaties in hun games.

LEGO®-Jurassic-World™_20150613141434

Aangezien praktisch iedere zelfrespecterende geek bekend is met het verhaal van de alom bekende Jurassic Park-trilogie (en opvolger Jurassic World), zullen we dat hier niet meer uitgebreid uit de doeken doen. De game volgt nauwgezet het verhaal uit de vier films en weet deze mooi op te fleuren met de typische LEGO-humor, dankbaar uitgedokterd door ontwikkelaar Traveller’s Tales. Het zorgt uiteraard voor een feest van herkenning maar tegelijkertijd is het juist deze trouwheid die voor een aantal minpunten zorgt op gameplay-vlak. Zo voelen een aantal levels zeer gehaast aan en heb je in sommige instanties zelf de indruk dat men niet precies wist hoe men bepaalde filmscènes kon omzetten naar een speelbaar stuk. Het is pas wanneer Jurassic World aan bod komt (het laatste deel van de game) dat je als speler het gevoel krijgt dat de gameplay belangrijker is dan het klakkeloos kopiëren van het verhaal. Men maakt bijvoorbeeld meer ruimte voor het besturen van een aantal voertuigen en dinosaurussen. Ook de open wereld is een stuk levendiger en interessanter dan die van de vorige drie films.

LEGO® Jurassic World™_20150402175119

Traveller’s Tales is en blijft heer en meester in het maken van game-adaptaties van bekende franchises. Wat ooit begon bij LEGO Star Wars, is inmiddels al uitgegroeid tot een indrukwekkend ensemble van de populairste en grootste filmreeksen. Doorheen dit arsenaal aan LEGO-games zien we een aantal verbeteringen terug die een echte meerwaarde vormen. Zo is er de open hub-wereld die al een aantal games meegaat en wordt de platte tekst inmiddels ook al ingesproken door acteurs. Bij LEGO Jurassic World kon men blijkbaar niet iedereen overtuigen om een aantal nieuwe lijntjes in te spreken waardoor de stemmen rechtstreeks uit de films komen en de geluidskwaliteit daardoor niet altijd te best is.

Gelukkig drukken alle voorgaande minpunten de pret niet: dit is en blijft op en top typische LEGO-fun. Zoals altijd is er duidelijk veel liefde voor de franchise en is de virtuele zandbak dan ook tot de nok gevuld met easter eggs en verwijzingen naar de Jurassic Park-filmreeks. Zoals verwacht is er terug niet zo veel vernieuwing te vinden, maar men doet toch een poging om de levels wat meer op te delen in verschillende secties. Het ene moment ben je aan het puzzelen en op het andere moment ren je voor je leven van een reusachtige T-Rex die je op de hielen zit. Er zit duidelijk ook wat minder nadruk op de gevechten in deze game, en degene die er zijn, spelen zich meestal af tussen twee dino’s. Het onder de knoppen krijgen van de dino’s is trouwens een welkome afwisseling en het verzamelen van deze prehistorische gedrochten is een drijfveer op zichzelf doorheen de game.

lego-jurassic-world-6

LEGO Jurassic World zal niet de geschiedenisboeken ingaan als de beste LEGO-game, dat is momenteel nog altijd weggelegd voor LEGO Marvel maar het is en blijft een leuke ervaring die plezier biedt voor zowel groot als klein. De bekende scènes naspelen met de populaire speelgoedfiguurtjes, is een waar genot waardoor deze game eigenlijk toch een verplichte aankoop wordt voor de vele Jurassic Park-fans onder ons.