Review: Champions Online

Karaktercreatie. Originele ideeën zoals het nemesis-systeem en een eigen basis.

Minpunten

Geen echte end-game. Betalende elementen wegen sterk door.

Iedereen droomt er wel eens van om een superheld of –heldin te zijn. Champions Online van Cryptic Studios stelt je al enige tijd in staat deze wens te vervullen…

0
Posted 20/06/2015 by

Iedereen droomt er wel eens van om een superheld of –heldin te zijn. Voor wie niet per se fan is van het grootse DC Universe Online –God weet waarom- of het even is beu gespeeld, kan daarvoor met Champions Online van Cryptic Studios aan de slag. Deze free-to-play MMORPG stelt je op een buitensporige manier in staat je eigen bovenmenselijke personage te creëren en vervolgens een eigen aartsvijand, geheime basis en zelfs superheldenteam op te bouwen.

Champions Online 4

De ontwikkelingsfase van Champions Online was er een van vele ommezwaaien en bochten. Oorspronkelijk was er van dezelfde studio het populaire City of Heroes en later City of Villains die beiden de basis legden voor de moderne superhelden-MMORPG, maar door NCsoft opgekocht werden. Nadat Cryptic’s nieuwste project, Marvel Universe Online, afgezegd werd, besloot de studio deze basis te gebruiken om een eigen spel te creëren. En zo geschiedde het: in 2009 was Champions Online geboren.

De sterkte van Champions Online blijkt al meteen bij het begin van een spelsessie: de character creator. Een enorm ruime keuze aan mogelijkheden binnen allerlei gevarieerde thematische stijlen waar je uren mee zoet bent, wordt aan je voorgesteld. Nadat je je perfecte personage gecreëerd hebt, kan je dan in de open wereld bestaande uit een ruime waaier aan verschillende locaties, aan de slag om zo ervaringspunten te verkrijgen en nieuwe krachten vrij te spelen.

Champions Online 2

Standaard beschik je over meer dan 10archetypes’ of basisblauwdrukken van krachtenpakketten, waaronder de “Inferno” (of ook wel de Human Torch/Firestorm), “The Marksman” (of ook wel de Green Arrow/Hawkeye) en “The Mind” (telepathische gaven zoals Charles Xavier). Hier valt anderzijds ook een minpunt aan Champions Online op te merken voor de spelers die geen subscriptie lopende hebben: een erg beperkte variatie. Ondanks het omvattende aantal archetypes spelen velen van hen erg gelijkaardig en hebben betalende spelers de mogelijkheid om een compleet eigen krachtenrooster samen te stellen. Ook de zogenaamde ‘travel powers’ stellen teleur voor de niet-betalende spelers.

In navolging van vele MMOs waaronder Star Wars: The Old Republic en Everquest, begon ook Champions Online als een pay-to-play-spel. Je moest dus maandelijks vaste abonnementskosten ophoesten in ruil voor toegang tot de wereld. Dit relatief elitaire model werd al snel overboord gegooid –eveneens bij de eerder genoemde games – waardoor de spelerspoel nog meer toenam. Ook nu, meer dan vijf jaar na de launch, is er nog steeds een stevig spelersaantal dat erg gevarieerd is. Toch lijken de betalende elementen nog erg sterk aanwezig bij zowel de karaktercreatie en –opbouw, maar ook bij bepaalde cosmetische sets…

Champions Online 5

Als we Cryptic Studios’ andere grote MMORPG bekijken, Star Trek Online, voelen beiden qua kernconcepten aan als thematische reskins van een standaardmodel. Vooral de opbouw van de personages, het crafting-systeem en de gevechten voelen erg gelijkaardig aan. Niet per se een negatief punt voor Champions Online, maar het getuigt wel van weinig creatieve inbreng bij Cryptic.

Toch bevat het spel enkele leuke ideeën die relatief sterk uitgewerkt zijn. Zo kan je vanaf level 25 een eigen aartsvijand of nemesis creëren die je dan willekeurig in de open wereld geregeld lastig valt en een eigen verhaallijn krijgt. Ook organiseert Cryptic regelmatig globale events waar je dan samen met een team andere helden een haast onmogelijke opdracht moet vervullen. Voor wie het vechten even beu is, kan ook nog zijn/haar eigen basis of voertuig aanschaffen (dit dan ook weer met echt geld) en compleet aanpassen naar eigen voorkeur.

Champions Online 3

Heel wat positieve punten die samen met het player-versus-playeronderdeel, dus voor voldoende variatie zorgen. Toch raakt Champions Online relatief snel uitverteld eens je deze features ontdekt hebt. Nadat je een personage tot level 40, het maximumlevel, heb gekregen, is er ook nog maar weinig te doen. De globale en thematische events zoals Halloween of Kerstmis komen dan ook vaak als geroepen en zullen wellicht noodzakelijk zijn om de constante spelersbasis hoog te houden. Ook de betalende invloeden uit de exclusieve pay-to-play-tijd blijven aanwezig.

Al bij al is Champions Online erg vermakelijk en kent het voldoende content om je enkele weken of maanden mee zoet te houden. Na een tijdje wordt anderzijds duidelijk dat -anders dan Star Wars: The Old Republic of World of Warcraft – dit spel een uiteindelijk end-game ontbreekt en wel wat gebreken kent. Hoewel het ook aan de grootsheid van DC Universe Online nauwelijks kan tippen, blijft Champions Online een klassieker onder de superhelden-MMORPGs en is het zeker en vast een vermakelijk spel dat kan leiden tot slechts tijdelijke, doch aangename verslaving.