Review: Game of Thrones Episode 1 – “Iron from Ice” (Telltale Games)

7.0

7.6

Pluspunten

Opzet en personages zijn goed gevonden. Stemwerk afkomstig van de acteurs uit de serie. Spectaculair einde.

Minpunten

Technische mankementen. Grafisch komt niet alles even goed uit de verf. Gameplay is weinig vernieuwend.

Om de lange wachttijd tussen twee seizoenen van Game of Thrones te kunnen overbruggen krijgen we nu de gelijknamige episodische videogame van Telltale. Kan deze Episode 1: Iron from Ice dezelfde kwaliteit leveren als de HBO-serie?

5
Posted 09/12/2014 by

Iron from Ice
Dat Telltale Games goed bezig is zal niemand ontkennen. Na hun populaire en enorm bejubelde adaptaties van The Walking Dead, The Wolf Among Us (gebaseerd op de Vertigo comic Fables) en Tales from the Borderlands is het nu eindelijk de beurt aan het langverwachte Game of Thrones. Een serie die eigenlijk ideaal is voor de verhalende aanpak die zo typerend is voor Telltale.gotironrathrevealimage650px
Deze eerste episode, Iron from Ice, speelt zich af tijdens en na het alom bekende Red Wedding. We volgen drie personages van House Forrester, die in harde tijden verzeild is geraakt door het verlies van het Noorden aan de Lannisters en de Boltons. Ethan Forrester, zoon van lord Gregor Forrester, krijgt de moeilijke opdracht om zijn huis te leiden doorheen het dictatoriaal bewind van House Bolton. Mira Forrester, de zus van Ethan, is een dienstmeisje van Margaery Tyrell en probeert haar huis te vertegenwoordigen in King’s Landing. Een plaats die, zoals Tyrion Lannister het zo mooi zegt, vergelijkbaar is met een nest van adders. En als laatste is er ook nog Garred Tuttle, schildknaap van lord Gregor Forrester die de slachting van het Red Wedding persoonlijk meemaakte en zijn familie verloor aan de soldaten van House Bolton…
game-of-thrones-episode-1-iron-from-ice-pc-Tyrion
Het verhaal primeert en intrigeert van begin af aan. De schrijvers hebben een aantal slimme zetten gemaakt door onder andere het lot van de Forresters direct in verband te zetten met de hoofdfiguren uit de HBO-serie gebaseerd op de A Song of Ice and Fire-romans van George R.R. Martin. Daarnaast is de positionering van dit verhaal in de tijdlijn van Game of Thrones verdomd goed gevonden. Het is een interessante periode in de geschiedenis van GoT en het is recent genoeg voor de vele fans van de serie. Ook het gebruik van de echte acteurs voor de hoofdpersonages (Peter Dinklage, Lena Headey, etc.) uit de serie is een uitstekende keuze en zorgt voor extra fan service. De hoofdpersonages van de game zelf zijn op zich ook zeer boeiend. Je voelt meteen mee met de Forresters en hun strijd tegen hun rivalen House Whitehall en House Bolton. Net zoals je dat doet bij de Starks.
ethan-and-duncan-660x371
Op technisch vlak kunnen we echter een stuk minder positief zijn, de frame rate hapert af en toe en grafisch is niet alles even mooi te noemen. De schilderachtige graphics werken perfect voor de achtergronden, maar het is niet altijd even geslaagd voor de personages. Voornamelijk dan de hoofdpersonages uit de serie komen soms wat houterig uit de hoek. Misschien moet Telltale maar eens beroep doen op motion capture om hun personages tot leven te wekken. Het zou het verhaal en de sfeer alleen maar ten goede komen. Ook qua gameplay moeten we niet meteen iets nieuws verwachten. Nog steeds moeten er regelmatig keuzes gemaakt worden die het verdere verloop van de game bepalen en moet je soms lompe actiescènes doorstaan. Maar misschien moeten we Telltale’s titels niet langer meer zien als games, maar als eerder als interactieve series of films.
ramsay-theon-telltale-game-of-thrones
Game of Thrones Episode 1 – Iron from Ice (overigens de leuze van House Forrester) is een typische Telltale-game. Moeilijke beslissingen en dilemma’s verwerkt met liefde voor de serie. Deze eerste episode intrigeert en zet zeker en vast aan om de volgende delen ook te spelen. Spijtig dat er nog steeds zoveel technische mankementen zijn die de gameplay verstoren, maar gelukkig overheerst het verhaal en de personages waardoor je de negatieve punten voor lief neemt.