Review: LEGO Batman 3 – Beyond Gotham

Geluid
7.0

8.0

8.5

7.7

Pluspunten

Ontzettend veel personages en locaties uit het DC-universum. Kleinere open-world locaties zijn een welkome afwisseling tegenover Gotham uit het vorige deel. Andere Justice League leden krijgen een grotere rol.

Minpunten

Weinig vernieuwing tegenover de vorige delen. De referenties naar het DC-universum bieden geen meerwaarde aan de niet-ingewijden. Grafisch geen vooruitgang.

Na Gotham moeten Batman en de Justice League nu ook de rest van het LEGO-universum redden van de ondergang. Is LEGO Batman 3: Beyond Gotham een verbetering tegenover de vorige delen? Kom het te weten in de Brainfreeze-review…

0
Posted 11/11/2014 by

Videogameontwikkelaars Traveller’s Tales zijn de laatste tijd druk bezig met de een na de andere LEGO-game te maken, na het uiterst succesvolle LEGO Marvel Super Heroes en de adaptaties van de eerste twee The Hobbit-films is het nu terug de beurt aan het DC-universum met LEGO Batman 3: Beyond Gotham. Voorganger LEGO Batman 2: DC Super Heroes uit 2012 was de eerst open-world LEGO-game van Traveller’s Tales en het derde deel borduurt duidelijk voort op dit ontwerp. Het bigger and better-concept is nu ook terug van toepassing en Traveller’s Tales heeft een aantal welkome verbeteringen doorgevoerd.

Het verhaal van LEGO Batman 3 gaat van start wanneer het dynamische duo Batman en Robin op jacht gaan naar Killer Croc in de riolen van Gotham. Croc weet te ontsnappen en werkt blijkbaar samen met The Joker, Firefly, Solomon Grundy, Lex Luthor en Cheetah met als doel het overnemen van de Watchtower – de basis van de Justice League die als een satelliet rond de aarde draait. Maar terwijl de helden van de League hun thuisbasis heroveren is er een andere bedreiging op weg naar de aarde, namelijk Brainiac die van plan is om de aarde te krimpen en in een fles te stoppen. Het verhaal speelt zich niet alleen af op aarde maar ook op de maan, de Green Lanternthuiswereld Oa en ver daarbuiten…

lego-batman-3_justiceleague_01

Het eerste dat opvalt aan het nieuwe deel in de LEGO Batman-reeks is de nadruk op de rest van de Justice League-leden, waar Batman en Robin in de vorige delen altijd op de voorgrond stonden krijgen de rest van de superhelden nu eindelijk ook wat meer schermtijd. Superman, The Flash, Wonder Woman, Green Lantern, Martian Manhunter, … ze zitten er opnieuw allemaal in en ze zijn allemaal speelbaar. Sommige personages lijken qua krachten nog iets teveel op elkaar, maar toch is er een grote verbetering merkbaar tegenover LEGO Batman 2. Met 150 speelbare personages biedt LEGO Batman 3 niet alleen een grote herspeelbaarheid maar ook een heuse service aan de vele DC-fans. De personages zijn trouwens niet allemaal afkomstig uit de comics van, ook Kevin Smith (regisseur van Clerks en schrijver van Green Arrow), Geoff Johns (Green Lantern, Aquaman, Justice League) en Adam West (hoofdacteur uit de jaren 60 Batman tv-reeks) zijn allemaal speelbaar in leuke cameo’s.

Ook qua locaties heeft Traveller’s Tales zichzelf overtroffen. In plaats van een stad zoals Gotham in LEGO Batman 2 heeft men nu alles opgedeeld in kleinere locaties. De Hall of Justice, de Hall of Doom, de Watchtower, Oa, … kunnen allemaal bezocht worden en in elke locatie zijn er terug vele personages en collectibles vrij te spelen. De kleinere locaties zorgen voor een welkome afwisseling en maken alles overzichtelijker, de free roaming-gedeeltes zijn dan ook veruit de leukste momenten van LEGO Batman 3.

B66_Batmobile_01

De gameplay is vrijwel identiek gebleven als de vorige delen. Nog steeds los je dus de ene na de andere puzzel op, vecht je met enkele vijanden en krijg je op het einde van vrijwel elke level een baas als grote finale. De enige afwisseling is de occasionele voertuigmissie zoals het gedeelte waarin men controle neemt over de Batwing en al sidescrollend Joker-vliegtuigen moet zien neer te schieten.

Het blijft leuk, maar het valt op hoe weinig vernieuwing er is terug te vinden. Langlopende vragen van de fans zoals het vrij kunnen bouwen met de LEGO-blokjes is nog steeds niet aanwezig en de spelwereld is nog altijd een combinatie van onderdelen die gemaakt zijn uit de Deense blokjes en onderdelen waarvan dat niet zo is. Glitches komen spijtig genoeg nog altijd frequent voor in de open-world sequenties en de camera kan met twee speler op één console soms problemen vertonen. Nu valt dit allemaal te relativeren als het spel voor de zoveelste keer een glimlach op je gezicht weet te toveren door de vele grappen en grollen doorheen het verhaal. Ook blijft het leuk om rond te vliegen met Superman, ringconstructies te maken met de Green Lantern en in een wasmachine te veranderen als Cyborg.

lego-batman-3-green-lantern-john-stewart-gameplay-screenshot

Traveller’s Tales is duidelijk fan van het DC-universum en dat zie je terug als speler. De referenties, locaties en gekende personages vliegen je letterlijk om de oren. De (weinige) verbeteringen aan het concept zijn welkom maar toch komt uiteindelijk de vraag naar boven hoe lang dit concept nog kan werken. De games blijven leuk, maar de vernieuwing is miniem te noemen. Ook zullen de vele verwijzingen naar het DC-universum niet echt een meerwaarde kunnen bieden voor degene die niet regelmatig de comics lezen. Als DC Comics-fan daarentegen is dit verplichte kost, al is het maar om met Adam West rond te rijden in de jaren ’60 Batmobile of in volle vaart te rennen als The Flash.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham is vanaf 14 november verkrijgbaar voor PC, PlayStation 3, PlayStation 4, XBox 360, XBox One en Nintendo Wii. Een aangepaste versie is ook te verkrijgen voor de handhelds Nintendo DSNintendo 3DS enPlayStation Vita. Vanaf 14 november is er bovendien een Season Pass beschikbaar met als downloadable content  levels en personages gebaseerd op Man of Steel, The Dark Knight Trilogy en een verhaallijn met als thema de 75ste verjaardag van Batman. Later komen er nog eens drie uitbreidingen uit waaronder een DLC-pack gebaseerd op de tv-serie Arrow.

2655392-legobat1