Review: Alien – Isolation

Repetitieve gameplay

Met de nieuwe survival horror game Alien: Isolation probeert men de griezelige sfeer van de sci-fi klassieker te benaderen…

1
Posted 17/10/2014 by

isolation3 isolation4 isolation5

Nobody can hear you scream in……your room playing Alien Isolation.

Oktober is weer aangebroken en dat betekent enkele vaste dingen: de wind begint wat harder te waaien, de regen komt met bakken uit de lucht en de bladeren vallen van de bomen. En uiteraard is oktober de maand van Halloween. We beginnen hier bij Brainfreeze het griezelen alvast met de nieuwe survival horrorgame van Sega en The Creative Assembly: Alien Isolation. We doven de lichten, zetten het volume van de televisie vol open en starten onze PlayStation 4.

Het spel heeft twee spelmodi: verhaal en overlevingsmodus. De overlevingsmodus is vrij simpel. Je krijgt een opdracht die je zo snel mogelijk moet uitvoeren zonder dat de alien je gebruikt als avondsnack. Als je de opdracht hebt klaargespeeld kan je je tijd vergelijken met andere avonturiers.isolation1

De belangrijkste modus is uiteraard de verhaalmodus, dewelke zich 15 jaar na de eerste film afspeelt en 42 jaar voor de gebeurtenissen van Aliens (1986). Hierin neem je de rol van Amanda Ripley aan, de dochter van de wereldberoemde Ellen Ripley. Onze vrienden van de Weyland-Yutani Corporation sturen Christopher Samuels op haar af om haar te vertellen dat ze de vluchtrecorder van de Nostromo gevonden hebben. De Nostromo is het schip waar Amanda’s moeder in de film Alien (1979) haar eerste strijd leverde tegen de Xenomorphs. Het is dus een belangrijk element in de zoektocht van Amanda naar haar moeder. Samuels biedt haar aan om mee te gaan op missie naar het ruimtestation Sevastopol om de vluchtrecorder op te gaan halen. Om het spel niet vroegtijdig te eindigen besluit Amanda mee te gaan…

Je ontwaakt op het transportschip naar de Sevastopol. Het spel is verdeeld over 13 grote missies. De eerste missie bestaat vooral uit kleine opdrachten om de controles van je karakter beter te leren kennen. Zo krijg je de boeiende opdrachten om in te loggen in de computer, je aan te kleden en met de andere crewleden te gaan praten. Als het schip aankomt aan de Sevastopol moeten de vier crewleden een ruimtewandeling maken naar het ruimtestation. Dit is het moment waar we op gewacht hebben. Uiteraard loopt deze wandeling totaal in het honderd en raken we afgezonderd van de rest van de groep.

isolation8Gedesoriënteerd wandelen we rond in het grote ruimtestation. Het spel geeft bitter weinig uitleg en het enige wat we kunnen doen is ons een weg banen door de rotzooi, langs gebroken leidingen en omheen brandhaarden. Onderweg komen we allerlei materialen tegen die we best kunnen oprapen. Deze kunnen we naderhand namelijk gebruiken om op zijn MacGyvers van alles in elkaar te knutselen. Dit gedeelte van ronddwalen, spulletjes zoeken, aan hendeltjes trekken duurt allemaal net iets te lang. Al snel hunker je naar actie.

Als je Max tegenkomt verandert je rustig spel volledig. Max wilt je wel helpen om verder door het schip te geraken. Dan leer je ook meteen dat er nog andere niet zo vriendelijk mensen op dit schip rondlopen. Zij zullen niet aarzelen om je meteen een kogel door het hoofd te jagen. En net zoals in het echte leven heeft je karakter niet veel nodig om te sterven. Na enkele opdrachten is het grote moment daar. De Xenomorph komt voor het eerst in volle glorie in beeld. Vanaf dit punt is dit spel een ware overlevingstocht. De Xenomorph valt namelijk op geen enkele manier te doden. Het beste wat je kan doen is het afleiden of misschien een beetje irriteren zodat het even wegvlucht. Je enige optie is dus doodstil sluipen en hopen dat de alien je niet opmerkt.AlienIsolation

Dit brengt ons meteen bij het grootste pluspunt van dit spel: de atmosfeer! Van zodra je het spel opstart en je de ouderwetse Fox en Sega intro krijgt ben je meteen in de juiste stemming. Elke intro wordt gepaard met de typische storingen van een oude VHS-cassette.

Je verblijf op de Sevastopol gaat gepaard met een doodeng muziekje dat je meteen katapulteert naar de originele Alien-film uit 1979. Je hoort je voetstappen op de ijzeren vloer. Zodra er iemand in je buurt komt, hoor je zijn voetstappen en begint je radar allerhande geluidjes te maken. Dit alles om je hartslag te laten stijgen. Maar dit alles verbleekt met het moment dat de alien letterlijk een meter van je af staat. Het enige wat je kan doen is onder een bureau gaan zitten en wachten tot hij weggaat. Daarna sluip je langzaam door een grote ruimte om de uitgang te bereiken. Pas daarbij goed op voor het lege blikje frisdrank op de grond want als je per ongeluk daar tegen stoot ben je een alien-snack. Het feit dat je het spel ziet vanuit de ogen van Amanda maakt alles nog een stuk enger.

isolation2Bovendien maakt het spel van elke mogelijkheid gebruikt om de spanning fel op te voeren. Er zijn verschillende momenten ingebouwd die je danig zullen doen schrikken. Elke keer wanneer Amanda schrikt zal ze ook zwaarder beginnen ademen en hoor je haar hartslag toenemen. Het spel kan het dan ook niet laten om de muziek nog dramatischer en spannender te laten klinken. Bovendien kan je het jezelf nog iets moeilijker maken als je een PlayStation camera hebt. Er is namelijk een functie die je bewegingen als speler waarneemt en deze overdraagt naar je karakter. Of wat dacht je van de geluidsfunctie die elk geluid in je woonkamer waarneemt. Als je karakter dus schuilt in een kast of onder een bureau kan je als speler dus best ook muisstil blijven zitten!

Het ontwerp van de omgeving is geweldig om te zien. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de details. Het schip ziet er van de buitenkant fantastisch uit. Als je de kans hebt om door een raam te kijken moet je dit zeker doen want je wordt telkens verrast met een fantastisch uitzicht. Ook in het schip is er veel aandacht besteed aan details en met momenten waan je je in de originele film. Hoewel je hem liever ziet gaan dan komen is ook de Xenomorph zeker de moeite waard om te zien.

Het concept van de game is zeer goed en leunt dicht aan bij de originele film. Het feit dat deze game veel potentieel had is ook de reden waarom actrice Sigourney Weaver – Ellen Ripley herself – heeft besloten om haar stem aan het spel te ontlenen. Helaas komt dat potentieel niet helemaal tot uiting. Het merendeel van het spel bestaat namelijk uit ronddwalen op het schip op zoek naar allerhande spulletjes en hendeltjes. Het spel stuurt je van hop naar her om de stroom aan te zetten of terug uit, deur A te openen of wederom een batterij te gaan ophalen. De eerste uren levert dit samen met de spanning die zich opbouwt dankzij de geweldige atmosfeer veel spelplezier, maar daarna wordt het toch wat eentonig en repetitief.

AlienIsolation2Bovendien geeft het spel je weinig informatie over de verschillende knoppencombinaties en het maken van voorwerpen. Dit zijn dingen die je doorheen het spel zal moeten leren en je pas volledig onder de knie zult hebben na verschillende uren speeltijd. En je mag er zeker van zijn dat je verschillende pogingen nodig zult hebben om de opdrachten te volbrengen. Door het feit dat je weinig informatie krijgt ben je gedoemd om fouten te maken en elk foutje wordt genadeloos afgestraft. Wees dus voorbereid om verschillende keren te sterven! Gelukkig heeft dit niet al te grote gevolgen aangezien je oneindig veel levens hebt en je gewoon terug tot leven komt bij het laatste savepoint. Vergeet dus zeker niet om elke keer als je een telefoon (want dit is het middel om je spel te saven) ziet, je vooruitgang te bewaren.

Alien: Isolation scoort heel goed op het gebied van atmosfeer en beleving maar de repetitieve gameplay en het algemene concept vallen wat tegen. Dit spel is wel een must voor de fans van de films en ideaal om met Halloween enkele keren goed te schrikken. De game is nu beschikbaar op pc, PlayStation 3 en 4, XBox One en XBox 360. Deze versie werd gespeeld op PS4.