Review: Injustice – Gods Among Us (Console)

8.6

8.6

Pluspunten

Over-the-top superheldenactie en moves. Eindelijk degelijk en vooral fun vechten met DC Comics personages. Enorm veel content en een epische story mode.

Minpunten

Grafische schoonheidsfoutjes. Story mode nog steeds veel te kort voor hardcore DC fans. Zeer omslachtige manieren om extra's te bekomen. Geen definitieve eindbazen of geheime karakters.

Met Injustice: Gods Among Us schotelen de makers van Mortal Kombat ons eindelijk een over-the-top blockbuster fighting game voor met de superhelden en schurken van DC Comics in de hoofdrol. Lees nu de Brainfreeze review!

0
Posted 26/04/2013 by

De Personages

De 24 speelbare personages van Injustice bestaan uit een degelijke mix van Justice Leaguers, Teen Titans en DC-villains. Zonder al teveel verrassingen weliswaar, maar heel wat favorieten en heavy hitters hebben hun weg naar de game gevonden. Terwijl de klassieke vechtersbazen hun iconische outfits (mits wat meer bepantsering) behouden, kreeg NetherRealm wel vrij spel wanneer het draaide om de alternatieve kostuums, dewelke exclusief toebehoren tot de dystopische Injustice-wereld. Zoals al eerder vermeld zijn de karaktermodellen uiterst gedetailleerd en zeer indrukwekkend. Al lijkt NRS nog steeds wat last te hebben met sommige vrouwelijke vormen. Wonder Woman is hier in sommige close-ups het grootste slachtoffer van. De schoonheid van Aphrodite? Niet bepaald. Ook capes degelijk laten flapperen in 3D zonder dat ze hierbij af en toe dwars door het lichaam van de personages gaan lijkt nog steeds moeilijk.

injusticewonderwoman

Gelukkig is de game in beweging wel een genot om naar te kijken en zien alle achtergronden en gevechten er fantastisch uit. De helden en schurken verkrijgen zeer toepasselijke bewegingen met originele features. Ook leuk zijn enkele aparte dialogen die je te horen krijgt wanneer er een clash aangegaan wordt tussen twee personages die al een zekere geschiedenis met elkaar hebben, denk maar aan Batman en Nightwing, Green Lantern en The Flash, of Wonder Woman en Aquaman.

Verdere fan service wordt gegeven met de achtergronden, stuk voor stuk welbekende locaties uit het DC-universum maar dan aangepast aan de nieuwe Injustice-wereld. Van de Hall of Justice en de Watchtower, tot Ferris Aircraft en het Fortress of Solitude, tot verschillende locaties in Gotham City en het heropgebouwde en nog meer futuristisch gemaakte Metropolis. Hou zeker ook je ogen open voor de verschillende (weliswaar minder gedetailleerde) bekende achtergrondpersonages zoals Mr. Terrific, The Atom, Martian Manhunter, Gorilla Grodd, Darkseid, een hoop Batman-schurken in Arkham Asylum en nog vele anderen.

Injustice-Flash-Alts

Waar het schoentje wel wat wringt is in het gebrek aan geheime personages en eindbazen, in tegenstelling tot Mortal Kombat. What you see is what you get, dus. “Bondskanselier” Superman speelt de rol van eindbaas in de klassieke arcade mode, maar ook hij is gewoon een alternatieve outfit voor de man van staal met louter een andere intro en overwinningspose. Wat ook beter kon is het vrijspelen van de verschillende outfits. Naast de reguliere en alternatieve Injustice-kostuums werden er heel wat extra skins per personage  in de game gestoken, gebaseerd op bekende verhalen en events als Batman: Knightfall, Blackest Night en DC’s New 52, videogames als  de Batman: Arkham-reeks en andere parallelle tijdlijnen zoals de werelden van Flashpoint, Elseworld’s Finest: Supergirl & Batgirl of Superman: Red Son. Toch is het allemaal zeer omslachtig en soms zelfs onduidelijk om al deze kostuums vrij te spelen/te downloaden. Ook vrezen we dat niet ieder personage even hard kan genieten van een uitgebreide garderobe. Toch wachten we hiervoor dan maar de onvermijdelijke Complete Edition van de game af binnen pakweg een jaartje, want vele van deze extra outfits zijn echt wel een natte droom voor de fans.

Seeing S.T.A.R.s

Naast de verhaalmodus bevat Injustice een klassieke Arcade Mode/Ladder in de Battles, waarin je na afloop what if?-endings voorgeschoteld krijgt die vertellen wat er met je personage gebeurt na de verhaalmodus. Hier gaat NRS echter volledig los, met als resultaat dat sommige filmpjes vaak vreemder zijn dan verwacht. Ook moet je hier af en toe opletten om welke versie van welk personage het precies gaat, want in de filmpjes wisselt men lukraak af tussen de reguliere en Injustice-versies. Spijtig genoeg zijn er geen endings voorzien voor beide, waardoor opnieuw sommige “echte” versies van DC-helden wat in de kou blijven staan. Bekijk ze ook niet te snel achter elkaar, want de stem die de filmpjes aan elkaar praat (een vrouw met een niet altijd even consistent Brits accent) kent wel wat van overacting.

injusticebatmanluthor

De Arcade (of Classic) Mode kent verschillende variaties die vrij te spelen zijn (enkel helden of schurken, “vergiftigd”, één levensbalk voor alle gevechten, een speed run, survivor, steeds volle super meter, etc.). Ook is er een mogelijkheid om in Single Fight zelf je tegenstander te kiezen en bevat de game uiteraard een zeer degelijke Training Mode. Zeer handig is ook de optie om je moves en combo’s te taggen zodat ze tijdens het spel op het scherm verschijnen en heeft NRS er alles aan gedaan om zoveel mogelijk informatie rond de bewegingen erbij te schenken (zelfs de frame data is bijgevoegd voor de hardcore en professionele fightinggamespelers). Verder is de online modus fel verbeterd tegenover deze van Mortal Kombat, maar missen we ergens wel de optie van tag teams.

De grote spelmodus buiten het verhaal moet echter wel S.T.A.R. Labs zijn, de opvolger van Mortal Kombat‘s Challenge Tower genoemd naar het bekende onderzoekslabo uit de comics. Hierin krijg je tien missies per personage voorgeschoteld, waarbij je aangemoedigd wordt om steeds een rating van drie sterren te behalen. Eén ster krijg je sowieso na het succesvol afronden van de missie, maar voor de tweede en derde zal je iets extra’s moeten doen.

igaujokerglstill

De missies zijn enorm fun, maar kunnen af en toe wel in herhaling vallen. Hoe dan ook kan je hier gezellig met Catwoman‘s kat Isis een museum binnenglippen en wat miauwen, in volle vlucht asteroïden vernietigen (of ontwijken) met Hawkgirl, een  (letterlijke) mini-platformer spelen met The Atom, je demonische papa Trigon een pak slaag geven met Raven, een spelletje Pong spelen met Cyborg’s energieschilden of met Aquaman een haai ervan proberen te overtuigen je niet met huid en haar op te eten. De missiemodus is vaak zeer grappig tot zelfs absurd, maar toch altijd zeer leerrijk om knoppencombinaties en combo’s te leren of je reactiesnelheid tijdens het vechten te verbeteren. Ook hoef je niet steeds elke missie succesvol af te ronden vooraleer je naar de volgende kan gaan. Alweer een voordeel. En met de Superman: Red Son-DLC verkrijg je enkele originele extra missies erbij die zeker de moeite zijn en een leuke expansie bieden tot de 240 voorgangers.

Injustice: Gods Among Us is de fighting game waar DC-fans op gewacht hebben en NRS stelt zeker niet teleur. Ja, er zitten wat schoonheidsfoutjes in de game en het mocht allemaal nog wat meer zijn qua content en personages, maar uiteindelijk verkrijg je hier een geweldige fighter met oerdegelijke personages en bewegingen, enorm veel fan service en tonnen fun. Of Injustice puur als fighting game een Mortal Kombat 2011-beater genoemd kan worden, laten we wegens de nog vrij ongebalanceerde skills van de cast, bewegingen en features nog in het midden. Maar voor DC Comics- en superheldenfans is dit zeker een echte must-have en misschien zelfs de leukste fighting game met superhelden die op de markt te vinden isLaten we hopen dat NetherRealm Injustice verder kan uitbouwen als een nieuwe toonaangevende fightinggamefranchise en in de toekomst nog wat meer parallelle werelden bezoekt. Ze zijn alvast bij deze enorm goed vertrokken.

injusticehawkgirlflash

Injustice: Gods Among Us is nu verkrijgbaar op Playstation 3, XBox 360 en Wii U. De versie gebruikt voor deze review werd gespeeld op PS3.