Review: Funko Mystery Minis – Game of Thrones – Edition 2

Ondanks hun kleinere gestalte is toch de Funko-schattigheid nadrukkelijk aanwezig en zijn er heel wat leuke details toegevoegd

Staan niet altijd even stevig op hun poten en de lijmnaden zijn soms zeer duidelijk te zien

Panini voor de gevorderden. We nemen de tweede editie van Funko’s Game of Thrones Mystery Mini-figuren onder de loep…

0
Posted 23/05/2015 by

Nu de meeste FunkoGame of Thrones fanatenvoldoende tijd gehad hebben om hun Pop! Vinyl-verzameling aan te vullen, gooit Funko een nieuwe reeks Game of Thrones Mystery Minis op de markt.

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze Funko’s een pak kleiner dan de Pop!-versies (ongeveer 7cm hoog) en heb je geen idee welke figuur er in de doos zit. Om de hele reeks bijeen te krijgen, volstaat het dus niet om evenveel dozen als er figuren zijn, te kopen. Want, tenzij je enorm veel geluk hebt, zal je op een bepaald moment toch twee keer dezelfde figuur vasthebben. Het idee is dus vergelijkbaar met de goeie ouwe Paninistickers, maar in tegenstelling met deze franchise bevat elke reeks van de Mystery Minis een aantal zeldzamere figuren. Dit maakt het verzamelen van de complete editie een pak interessanter en/of moeilijker.

funko-game-of-thrones-series-1-mini-figure-mystery-box-24-packs-4Funko Mystery Minis – Game of Thrones – Eerste editie

Ondanks deze extra moeilijkheidsgraad zijn deze Mystery Minis blijkbaar zeer geliefd want momenteel kan je van vrijwel elke grote comic-, film- of tv-franchise minstens één editie vinden en bij de zeer populaire series zelfs meerdere. Zo ook van de Game of Thrones. Na de eerste editie, die uit 16 figuurtjes bestaat met 4 zeldzamere, en een speciale San Diego Comic Con: In Memoriam-editie, is er nu de tweede editie. In vergelijking met de eerste editie, bestaat deze uit 17 figuren en wordt er meer gespeeld met de aanwezigheidsratio’s.

IMG_0812

In tegenstelling tot de eerste editie, kregen deze keer een aantal onverwachte personages de Funko Mini-behandeling. Zeg nu zelf, hoeveel mensen zaten vol ongeduld te wachten op een mini Wight of een mini The Mountain? Bovendien maakt de aanwezigheid van onder andere Catelyn Stark het moeilijk om deze editie te plaatsen: hoort deze bij het derde seizoen van de HBO-reeks? Zo ja, wat doet Oberyn Martell hier dan?

Is deze editie dan een aanvulling op de eerste? Doordat veel figuren uit de eerste editie weer aanwezig zijn (in een lichtjes andere vorm natuurlijk) lijkt deze stelling ook geen stand te houden, waardoor je niet anders kan dan deze editie een verwarrende collectie van personages te noemen. Tot slot valt ook op dat er nu geen sprake van een Rhaegal-mini. Hierdoor is het onmogelijk om op dé drie draken te jagen. Ter compensatie hiervan, kan je wel twee verschillende versies van Drogon en Hodor terugvinden.

funko-game-of-thrones-mystery-mini-vinyl-figure-jon-snow-new-28funko-game-of-thrones-series-2-mystery-minis-jon-snow-2-5-1-12-vinyl-mini-figure-loose-8

Mini-Jon Snow mag ook nu weer de harten sneller doen slaan

Natuurlijk hebben we hier met Funko te maken, wat normaal zoveel wil zeggen als: oog voor details, een groot schattigheidsgehalte en een betaalbare prijs. Hebben ze dit ook nu weer kunnen bereiken?

Wel, voor je weet welk figuurtje je eigenlijk gekocht hebt, moet je eerst voorbij de verpakking geraken. Net zoals bij de eerste editie, heeft Funko ervoor gekozen om zes van de Mini-figuren in het groot op hun doos te laten prijken en op de achterkant weer te geven welk personage je mogelijks in handen hebt. In tegenstelling tot de eerste editie werd nu voor een grijze achtergrond gekozen in plaats van de rode, waardoor deze dozen niet meteen aantrekkelijker geworden zijn.

IMG_0811

3 edities, 3 verschillende dozen

Bovendien moet je om aan jouw figuurtje te geraken een titanenstrijd voeren: de bovenste flap is zodanig sterk vastgelijmd dat je serieus wat toeren moet uithalen om deze open te krijgen. En als je daar eindelijk in geslaagd bent, mag je ook nog een schaar gaan zoeken om de zwarte plastiek zak die steevast rond het figuurtje zit open te knippen. Zo maar eventjes je nieuwe aanwinst op straat bekijken, zit er dus niet meteen in.

Gelukkig wint de aanhouder altijd en kan je uiteindelijk jouw nieuwe Toy aanschouwen. Wat daarbij meteen opvalt is dat Funko ook nu weer zijn kenmerkende Heilige drie-eenheid (schattigheid, herkenbaarheid en details) ten volle heeft gerespecteerd. Zo kan je, bijvoorbeeld, bij Petyr “Littlefinger” Baelish mooi zijn ringen en riem zien en heeft zijn jas een leuke textuur gekregen. Zelfs bij de Wight kan je, ondanks zijn kleine gestalte, een groot aantal details ontdekken en heeft Drogon zijn baby-Funko-Mini-jaren duidelijk achter zich gelaten.

Drogon mini1 funko-game-of-thrones-series-2-mystery-minis-drogon-2-5-1-24-vinyl-mini-figure-standard-loose-15

Ook de Mini-kleintjes worden groot

Bovendien verschillen deze Minis ook sterk van hun grotere broers (en zussen) waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je met een verkleinde versie van iets zit, maar wel degelijk met een sterk doordachte lijn te maken hebt.

funko-game-of-thrones-series-2-mystery-minis-wight-2-5-1-36-vinyl-mini-figure-loose-8 funko-game-of-thrones-pop-wight-vinyl-figure-33-pre-order-ships-march-8

Mystery Mini Wight vs Pop! Vinyl Wight

Ondanks al deze positieve punten, zijn er ook een aantal negatieve. Zo heeft de Wight steeds de neiging om op zijn neus te vallen (mocht hij er één hebben natuurlijk) aangezien hij te sterk naar voor neigt. Je kan dit wel iets verminderen door zijn hoofd in een andere positie te draaien, maar een vlakke ondergrond blijft toch noodzakelijk. Bovendien zie je bij veel figuren heel duidelijk de lijmnaden. Vooral ter hoogte van het hoofd zijn deze nadrukkelijk aanwezig. Mochten deze overeenkomen met het rotatiepunt, zou je dit door de vingers kunnen zien, maar aangezien dit niet het geval is, laat Funko hier toch wel veel punten liggen.

IMG_0817

De verzamelwaarde van deze Mystery Mini lijn is moeilijk in te schatten aangezien je met zowel veel voorkomende figuren als zeldzamere exemplaren zit. Zo kan je op de tweedehandssites sommige “normale” Minis voor ongeveer €5 terugvinden, terwijl je in de winkel voor een ongeopende verpakking op €7 à €10 mag rekenen. Dit verhaal is heel anders bij de zeldzamere figuren. Hiervoor moet je ofwel een pak meer uitleggen op de tweedehandssites of rekenen op Dame Fortuna om er één in jouw doosje te vinden.

IMG_0814De winsten van de eerste ronde in dit nieuwe Mystery Mini-spel

De spanning die gepaard gaat met het openen van een nieuwe doos en de typische Funko-schattigheid in combinatie met de enorme populariteit van de Game of Thrones-serie, zullen deze editie goed doen verkopen. Maar, jammer genoeg, bestaat deze editie uit een aantal minder populaire personages en laat Funko toch een aantal steken vallen, waardoor enkel de meest fanatieke Funko-Game of Thrones Mini-fanaten echt van deze editie zullen genieten.

Funko Mystery Minis – Game of Thrones – 2de editie bij Archonia.com