Review: Queen Bee

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

De bijen trekken ten oorlog in Queen Bee! Een heerlijke ontdekking van het moment.

Posted 09/11/2020 by

Bijen zien er altijd gezellig uit, maar in dit landschap zullen de bijen vechten voor de eer van hun bijenkorf! In Queen Bee heb je de opdracht om je eigen koningin te beschermen, terwijl je ten oorlog trekt naar de andere korven om hun koningin te verslaan. Queen Bee is de eerste titel van Elixir Games, een uitgeverij om zeker in de gaten te houden.

In een spel voor 2 spelers probeer je elkaar zo snel mogelijk uit te schakelen. Bij een spel van 3 tot 6 spelers is er een verschil. De bijenkorf waarvan je de koningin hebt kunnen verslaan, zal zich aansluiten bij jouw korf. Dit kan je weer een voordeel geven om de andere teams te verslaan. Er zijn nog een tal van varianten en co-op opties toegevoegd waardoor je elk spel interessant kan maken.

Je bijenkorf bestaat uit een aantal werkbijen, soldaat bijen en een koningin. Bij deze soort bijen hoort een dobbelsteen die bij de aanval zal bepalen welke sterkte je hebt. Als je aan de beurt bent neem je als eerste stap een kaart. Deze kaarten bevatten voordelen die je kan spelen tijdens je beurt, tijdens een aanval of tussen de beurten in. Dan voer je één actie uit met je bijenkorf. De eerste actie is vijf stappen zetten op het bord. Dit kan met één bij zijn of verschillende bijen die samen vijf stappen zetten. De tweede actie is repopulate, dit zorgt ervoor dat je nieuwe bijen kan kweken. Hiervoor moet de koningin nog in haar nest zitten en de ruimtes met larven moet vrij zijn. Een derde actie is swarm. Met deze actie kan je bijen toevoegen aan een veld waar maar één bij aanwezig is. De laatste actie is de kern van het spel: Aanvallen!

De aanvaller kan als eerste een kaart spelen. Deze kan effect hebben om het resultaat van zijn worpen of die van de tegenstander. Dan mag de aanvaller een aantal dobbelstenen nemen. Voor elke werkbij neemt hij een gele dobbelsteen, voor elke soldaat en koningin neemt hij een zwarte dobbelsteen. De waarden van de worp worden opgeteld en dan mag de verdediger mag dan ook op dezelfde manier dobbelen. De speler met de laagste waarden mag als eerste kiezen om een kaart te spelen. En dit kan je blijven herhalen tot één van de spelers stopt. De speler met de hoogste waarde heeft het gevecht gewonnen. De bijen die het gevecht verloren hebben, worden van het bord verwijderd en de winnaar neemt die plek in. Zo ben je weer een stap dichter bij de overwinning!

Het spel is ontworpen door een startende uitgeverij. Als je de doos, de miniaturen en de game trays bekijkt merk je hier niets van. De kwaliteit van de componenten is heel hoog. Wij hebben echter de kickstarter versie getest, de gewone versie bevat blokjes van verschillende groottes ipv de miniaturen. Al zijn de mini’s heel mooi ontwerpen is het soms moeilijk te zien of het een werkbij is of een soldaat. De tekeningen op de kaarten zijn mooi ontworpen, maar toch waren we niet volledig onder de indruk van het ontwerp van de kaarten.

We vreesden dat dit spel enkel de jongere doelgroep zou aanspreken, maar toch hebben we heel wat plezier beleefd aan onze eerste spelletjes van Queen Bee. Het zijn eenvoudige regeltjes die je misschien iets te veel doen denken aan Risk. De combinatie met de kaarten en het eenvoudige mechanisme zorgen er inderdaad voor dat het kinderen aanspreekt, maar ook de iets meer professionele speler kan hier zeker plezier aan beleven. We raden zeker aan dit spel te spelen met meer dan 2 spelers of het toevoegen van de hivepowers of de co-op mogelijkheden. Hierdoor ga je het volledige potentieel van het spel benutten.

Queen Bee is een heerlijke ontdekking in het huidige aanbod. Het spel kan een brede doelgroep aanspreken, zonder in te boeten aan speelgenot. De prachtig ontworpen mini’s en de handige gametrays zorgen ervoor dat je waar hebt voor je geld. Persoonlijk waren we minder fan van het ontwerp van de kaarten, maar dit neemt niets weg van het speelplezier. Queen Bee is reeds verkrijgbaar en is zeker het proberen waard.