Review: Nanty Narking

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Duik in de wereld van Dickens en Doyle, in Nanty Narking een topper van Martin Wallace en Phalanx Games!

Posted 09/11/2020 by

In Nanty Narking waan je jezelf in het Victoriaanse Londen. Jij bent één van de mythische figuren uit dat tijdperk, en je probeert de overwinning te claimen door jouw persoonlijk doel te bereiken. Ondertussen is er natuurlijk tijd om elkaar zoveel mogelijk te saboteren, want er kan er maar één de winnaar zijn van Nanty Narking!

Voor we starten, moeten we eerlijk zijn! Nanty Narking is een herwerking van het spel DiscWorld: Ankh-Morpork. Dit werd uitgegeven door Martin Wallace en is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige boeken. Bij de heruitgave mochten de rechten niet gebruikt worden en kreeg het spel een volledige nieuwe naam. De mechanisme zijn behouden, maar het spel heeft een volledige make-over gekregen. Het team van Phalanx Games zorgde voor prachtige illustraties en knappe miniaturen.

Het  spelmechanisme van Nanty Narking is redelijk eenvoudig. Je speelt een kaart en gaat alle acties in die volgorde uitvoeren. Dit blijf je herhalen tot één van de spelers zijn overwinningsconditie heeft bereikt en die is dan de uiteindelijke winnaar van het spel. De acties die spelers kunnen kiezen zijn Agents (pionnen) bijzetten op het spelbord, om zo een gebied te kunnen claimen of trouble te gaan veroorzaken. Om die Agents weg te krijgen kan je de tweede actie Assasinate gebruiken. Daardoor kan je een pion verwijderen van het bord, wat het weer moeilijker zal maken voor de tegenstander om te winnen. Daarnaast kan je nog gebouwen plaatsen of de kaart die je een blijven voordeel geven of geld nemen uit de bank. Maar zo af en toe is er ook een kaart die je verplicht om een event kaart te nemen en die zijn meestal nefast voor het spel.

Zoals je merkt zijn de acties heel voor de hand liggend, waardoor je op een korte tijd het spel kan uitleggen. Maar waar ligt dan de uitdaging in dit spel? Dat is de karakter kaart die je aan het begin van het spel hebt gekregen. Van Sherlock Holmes tot Moriarty, elk van hen heeft een eigen manier om het spel te beëindigen. Wanneer je als speler te snel naar je doel wil werken, zullen je medespelers door hebben wat je probeert te bereiken. Op die manier kunnen ze er alles aan doen om je tegen te houden en misschien zelf de overwinning te claimen. Dit spel heeft dus een hoog backstabbing gehalte, waar je moet tegen kunnen. Als de deck met kaarten op is voor iemand de overwinning kan claimen (en Sherlock Holmes doet niet mee met het spel) dan zal het spel eindigen met een puntentelling om de winnaar de bepalen.

Nanty Narking is een top spel met prachtige componenten. De heruitgave van Phalanx heeft dit spel tot een hoger niveau weten te brengen. De kaarten met de personages zijn voorzien van knappe illustraties en duidelijke symbolen, waardoor dit spel een must-have is in je collectie. Kan je het niet verdragen dat je voortdurend tegengewerkt zal worden door je medespelers, dan laat je deze best links liggen!

Hoewel Nanty Narking niet veel verschillen heeft met zijn voorganger, is het zeker een aanrader om toe te voegen aan de collectie. Wanneer je voldoende kennis hebt over de verschillende eindvoorwaarden, zal je daarop beter kunnen inspelen en een ware strijd maken van dit spel. Nanty Narking is nu verkrijgbaar in de betere spellenwinkel.