Preview: Alice Garden & Red Outpost

Posted 25/10/2020 by

Nu Corona roet in het eten gooit en Essen dit jaar digitaal gaat, proberen uitgeverijen toch hun waren aan de man te krijgen. Er ontstaan zelfs nieuwe uitgeverijen! Happy Meeple Games is een Belgische uitgeverij die momenteel twee vertalingen op de markt zal gooien. Wij kregen de kans om de prototypes te testen voor ze op de markt komen! Deze prototypes focussen zich vooral op de beginnende spelers.

Alice’s Garden

Dit kleine kleurrijke doosje trok direct onze aandacht. Wie kent het verhaal van Lewis Caroll nu niet? Het doel van het spel: Ontwerp de mooiste tuin en maak de hartenkoningin gelukkig. Elke ronde kiest de startspeler een zakje met puzzelstukken. Deze puzzelstukken hebben allemaal een vorm en een aantal icoontjes. Je probeert deze te plaatsen op je bordje om zoveel mogelijk punten te scoren. Schaakstukken horen thuis op het pad, bomen probeer je zo ver mogelijk uit elkaar te zetten en de tuinmannen kunnen je bonus fiches opleveren, om die kleine gaatjes op te vullen. De koningin kan immers niet tegen lege ruimtes in haar tuin en daardoor zou je misschien je hoofd kunnen verliezen!

Het spel is prachtig vormgegeven en je waant je onmiddellijk in Wonderland. De verschillende zakjes waarin de stukken zitten, zijn van stevige kwaliteit. De puzzelstukken zijn voorzien van knappe illustraties, kortom dit spel is af!  Dit spel is eerder voor de startende, jeugdige spelers maar ook een doorwinterde speler zal hier wel wat puzzelplezier aan hebben.

Red Outpost

De race naar de maan, was niet de enige missie voor de Russen. Zij hadden een eigen ruimteschip de ‘Krasnaja Zarja’. Het ruimteschip maakte een crash landing op een bewoonbare planeet en daar hebben ze een nieuwe beschaving opgericht. Nu vele generaties verder is het aan ons! Kameraden verenig u en werk naarstig in deze samenleving. Red Outpost is een  worker placement spel op voor de startende speler.

Het spel bestaat uit twee grote rondes. We doorlopen twee dagen waarin we verschillende acties uitvoeren. Deze acties voeren we uit met gemeenschappelijke werkers, want ja zo hoort het nu eenmaal in een communistische samenleving. Elke keer neem je controle over één van de werkers die je op een actieveld zet. Op dat moment voer je de bijbehorende actie uit en leg je de werker neer. Op dat moment plaats je ook een invloed token bij de werker. Op het einde van elke ronde krijgt of verliest de speler met de meeste invloed overwinningspunten. De speler met de meeste overwinningspunten op het einde van de ronde is de winnaar.

Het Artwork van het spel geeft je het gevoel dat je middenin een communistische samenleving bent terecht gekomen. De acties zijn duidelijk en goed aangegeven op het spelbord waardoor je niet voortdurend in de spelregels moet bladeren. Red Outpost is een heel toegankelijk spel voor de familie die een stevig spel wil verslinden.

Wil je meer informatie over deze twee titels? Surf dan als de bliksem naar de Facebook pagina van Happy Meeple Games.

Happy  Meeple Games op Facebook