Review: 7 Wonders (2nd edition)

Spelduur:

Publicatie Jaar:

Vormgeving en sfeer

Componenten

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Ontdek de Second edition van 7 Wonders.

Posted 20/10/2020 by

Als leider van één van de grootste steden in de oudheid, heb je de taak om wereldwonderen te bouwen. De haven van Alexandrië, de piramides van Gizeh en de Colossus van Rhodes, het is je taak om van deze beschavingen groots te maken. Dit is de tweede editie van de klassieker: 7 wonders, een spel uitgegeven door Repos Productions en Asmodee België.

In 7 Wonders speel je drie beurten met elk zijn deck kaarten. Elke speler ontvangt zeven kaarten en legt één daarvan voor zich neer. De overige kaarten worden links of rechts gegeven naar gelang de richting van de ronde. De kaarten worden omgedraaid en zo ga je verder tot er geen kaarten meer in je hand zitten.

Met die kaart kan je drie acties uitvoeren. De eerste actie is deze spelen in je beschaving. Die kaart zorgt voor grondstoffen, overwinningspunten of versterking van je leger. Een andere mogelijkheid is de grondstoffen betalen om een deel van je persoonlijk wonder te bouwen. De laatste mogelijkheid is de kaart afgooien om munten te krijgen. Wanneer een speler niet beschikt over de juiste grondstoffen kan hij deze bij de speler links of rechts van hem kopen.

Op het einde van elke ronde gaan we de militaire sterktes van de speler links en rechts van ons gaan bekijken. Heb je het grootste leger, dan krijg overwinningspunten naargelang de periode. De speler die verliest krijgt natuurlijk minpunten te slikken. Op het einde van het spel worden de punten opgeteld van alle kaarten, de speler met de meeste punten is de heerser in dit spelletje 7 wonders.

7 wonders kreeg dit jaar een volledige remake. De spelregels op zich zijn niet aangepast, enkel hebben ze de twee speler variant weggelaten. Het verschil zit vooral in de grondstoffen die nodig zijn om je wonderen te vervolledigen. In de vorige edities waren heel wat spelers van mening dat deze niet gelijk verdeeld waren. Dit hebben ze aangepast om die balans beter in het spel te krijgen. Daarnaast werd het artwork aangepast. Alles ziet er iets frisser uit dan de vorige editie. De kaarten van de verschillende periodes zijn nu brons, zilver en goud wat het spel volledig afmaakt!

Hoewel dit spel uitleggen voor startende spelers misschien wat abstract kan zijn, is het wel geschikt voor zowel startende als doorwinterde spelers. Een tweede voordeel aan dit speler, is het aantal spelers. Als je met een grotere groep wil spelen, moet je vaak grijpen naar partygames. Voor velen, een genre dat we proberen te vermijden. Met 7 wonders heb je een volledig spel in huis dat je kan spelen met een groep van 7 spelers, en toch niet moeten inboeten op kwaliteit.

Aan deze klassieker hebben de makers niet veel kunnen veranderen, maar de opfrissing van het artwork was zeker welkom. Ben je het zat om steeds naar partygames te moeten grijpen, met een groep groter dan 5 spelers? Dan is 7 wonders de titel die in de collectie thuis hoort!