Review: La Viña

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Een spel over wijn, zonder dronken te worden? Kan dit slagen? Lees het in deze review van La Viña.

Posted 28/02/2020 by

Op de druivenvelden heerst rivaliteit tussen de boeren. Ze willen allemaal de beste druiven selecteren voor hun wijnen. Wie de beste wijnsoorten kan combineren, zal daar ook beloond voor worden. La Viña is een 2 tot 5 spelers spel waarin je elkaar probeert aan de haal te gaan met de beste druiven. Devir Games bracht dit spel op de markt en bleef tot nu toe nog onder de radar, tijd om daar verandering in te brengen!

Het opzetten van het spel is heel eenvoudig: Je neemt een druivenplukker, een aantal mandjes, een startkapitaal en je legt het het speelveld klaar met daarop een aantal druivenranken. Hierna nog eens vijf minuutjes om de spelregels uit te leggen en je bent klaar voor je eerste potje La Viña!

Als je aan de beurt bent heb je de keuze om eerste te bewegen of eerst druif te kiezen vanop het veld waar je staat. Die kaarten hebben allemaal een nummer die de hoeveelheid aantoont. Je moet immers om een levering te maken een hoeveelheid druiven in je mandje liggen hebben. Een speler mag enkel de bovenste kaart nemen van het veld waarin hij staat. Ook mag je geen veld bezetten die al door een andere speler is ingenomen. Onderweg liggen er ook kaarten waarop geen druiven staan. Toch moet eerst die kaart weggenomen worden vooraleer je kan gaan oogsten. Om die reden kan een speler beslissen een ronde te blijven staan en pas volgende keer gaan bewegen.

Dit blijf je herhalen tot je op het einde bent van het veld. Ben je de eerste, dan ontvang je een bonustegel. Dan heb je de keuze om je druiven af te geven en een contract te vervolledigen. Daarvoor lever je de bijhorende kaarten af en plaats je een wijnvat op de kaart. Daarnaast neem je ook de bijhorende punten die je in de persoonlijke voorraad mag leggen. Wanneer één van de spelers zijn laatste wijnvat op een kaart heeft geplaatst, is het einde van het spel in zicht. Iedereen krijgt nog de kans om de ronde uit te spelen, en dan is het tijd om punten te tellen.

Onderweg kan een speler ook kaarten tegenkomen met gereedschappen op. Die geven hem de kans om meerdere kaarten te nemen, een kaart van onderaan de stapel te nemen of een kaart uit een aangrenzend veld te kiezen. Deze gereedschappen kunnen ook gecombineerd worden waardoor je met één actie toch wel een hele hoop druiven kan gaan oogsten.

Het artwork van Joan Guardiet is leuk gevonden en past ook perfect bij het spel. Hoewel het thema hier niet echt uitmaakt, (Je kon ook immers bier of chocolade leveren.) zorgt het artwork dat je middenin de wijnvelden staat. Over de componenten zijn we het niet helemaal eens. De fiches om de punten aan te geven zijn leuk, maar heel onhandig. Dit hebben we ook ondervonden bij de gereedschappen die misschien iets meer aanwezig mochten zijn in het spel. La Viña is een eenvoudige maar toch uitdagende filler geworden, waarin elke speler probeert aan de haal te gaan met de juiste druiven om zoveel mogelijk te gaan scoren.

La Viña is een uitstekende kandidaat als je tussen wat stevige kleppers, het eventjes rustig aan wil doen. Het thema is er misschien een klein beetje opgeplakt, maar dat doet zeker geen afbreuk op het plezier. Na het spelen van dit spel gaan we de uitgever Devir Games zeker meer in de gaten houden. La Viña is te krijgen bij de betere spellen winkel met een adviesprijs van 20 euro.