Review: Deep Blue

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Daal af naar de bodem van de oceaan in Deep Blue. Verzamel prachtige schatten in dit nieuwe spel van Days of Wonder & Asmodee!

Posted 25/02/2020 by

Alle wind in de zeilen, piraatjes! We varen uit, en gaan op zoek naar de mooiste schatten in de oceaan. Pas op dat je niet in gevaar komt door zuurstoftekort of dat je niet in de buurt van de zeemonsters duikt want dat kan je duikpoging vroegtijdig stoppen. Deep Blue  is een nieuwe titel van Days of Wonder (Ticket To Ride, Corinth) en Asmodee Belgïe.

Als kapitein van een schip probeer je een weg te banen door de woeste zeeën op zoek naar schatten in de diepte. Aan het begin van het spel starten alle spelers met dezelfde handkaarten. Deze gebruiken we om acties uit te voeren. Doorheen het spel kan je kaarten gaan bijkopen om deze acties sterker te maken en ervoor te zorgen dat je meer winst kan halen uit het duiken. De spelers kiezen uit één van de vier acties: Een kaart kopen, schepen verplaatsen, duiken of je hand terug aanvullen. Dit blijft doorgaan tot de vier kaartdelen met de windroos ontdekt zijn, degene met de meeste punten in het kistje is de winnaar.

Als de speler kiest voor de actie kopen, een kaart uit de markt aanschaffen. Deze kaart mag hij direct op hand nemen, terwijl hij de kaarten met geld op zijn aflegstapel moet leggen. De kaarten die de speler koopt kunnen ervoor zorgen dat zijn boten verder kunnen varen of dat hij van waardeloze prullen een schat kan maken. Daarnaast zitten er ook kaarten in de markt die beschermen tegen een zuurstoftekort of zeemonsters. Met de actie varen kunnen de spelers hun schepen verplaatsen. Als ze op een tegel komen die nog niet ontdekt is moeten ze deze opendraaien. De speler die op een tegel komt, kiest één van de vrije plekken. Dit symbool kan extra bescherming zijn, of extra munten opleveren bij het duiken. Bij voorlaatste actie ga je de aflegstapel schudden en drie kaarten ervan op handen nemen. Op die manier kan de speler een aantal kaarten terug gebruiken die handig kunnen zijn tijdens het duiken.

De belangrijkste actie van dit spel is natuurlijk het duiken. De speler die het duiken in gang zet, plaatst de duikklok en neemt het bordje bij zich. De spelers die zich exact één plaats van de duikplek bevinden, mogen zich verplaatsen en ook deelnemen aan de duikpoging. Bij het duiken trekt de actieve speler één voor één steentje uit de zak. De stenen stellen de schatten voor die gevonden worden. Trekt de speler een blauwe dan dreigt er zuurstoftekort , trekt hij een zwarte, dan komen de zeemonsters in de buurt. Vanaf er een tweede steen van deze kleuren getrokken is, moeten de duikers zich kunnen verdedigen. Dit kunnen ze doen door kaarten te spelen of hun bonus te gebruiken op de tegel. Als een speler dit niet kan, moet hij terug naar het oppervlakte. De actieve speler mag beslissen na het trekken van een steen om te stoppen.

Tijdens een duikpoging mag elke speler ook kaarten spelen. Deze kaarten hebben vaak te maken met de punten die ze kunnen scoren bij een bepaalde soort steen. Op het einde van een duikpoging krijgen alle spelers punten voor de kaarten die ze speelden. De duikers die het einde hebben gehaald mogen ook de punten van de stenen optellen en in hun kistje werpen. Tenslotte mag de duiker nog de waarde van de tegel toevoegen aan zijn schatkist. Wanneer de vier tegels van de schatkaart zijn gevonden, is het spel gedaan. De speler met de meeste munten in de schatkist, mag zichzelf bekronen als heerser van de oceaan.

Deep Blue draait volledig rond het Push Your Luck systeem dat we kennen van onder andere Kwakzalvers Van Kakelenburg. Tijdens de duikpoging moet je dus voortdurend kunnen bijhouden welke schatten nog in de zak zitten. Wanneer je lukraak gaat trekken, zonder na te denken zal je vaak van een kale reis terugkeren. Het grote verschil met Kwakzalvers Van Kakelenburg, is dat je kan gaan profiteren van een andere speler zijn duikpogingen, door in elkaars buurt te blijven. Ook hadden we op het einde van dit spel geen gefrustreerd gevoel door verschillende mislukte duikpogingen. Door de juiste kaarten te kopen, kan je dit ook zoveel mogelijk vermijden.

Days Of Wonder brengt altijd spellen op de markt die voorzien zijn van prachtig artwork. Op elke kaart staat een ander personage in een leuke cartoonstijl getekend. Daarnaast zijn de componenten goed ontworpen en van degelijke kwaliteit. De punten die je kan verzamelen tijdens het spel stop je in een schatkistje. Daardoor kan je de punten een beetje geheim houden tot het einde van het spel. Het enige wat we jammer vonden, was de kwaliteit van de kaarten. Na één speelbeurt waren de randjes al wat beschadigd, dat wil zeggen dat we deze kaartjes zeker moeten sleeven.

Deep Blue is een familiespel waaraan je heel wat plezier kan beleven. Het Push Your Luck systeem kan frustrerend werken, maar aangezien iedereen kan profiteren van jouw duikpoging is dit minder het geval. Het prachtig artwork en schitterend spelmateriaal, zorgt ervoor dat dit spel zeker niet mag ontbreken in de collectie! Schip Ahoi maatjes!

Deep Blue is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €40,00

Deep Blue bij Archonia