Review: Obscurio

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Tijd om te ontsnappen uit deze duistere bibliotheek! Obscurio het nieuwe spel van Libellud (Dixit, Mysterium,…) en uitgegeven door Asmodee.

Posted 02/02/2020 by

We zitten gevangen in een duistere bibliotheek! Gelukkig is er hulp in de vorm van een magisch boek: De Grimoire. Met die hulp kunnen we misschien tijdig ontsnappen vooraleer we voor eeuwig moeten ronddwalen. Obscurio is een spel voor 2 tot 8 spelers spel in het universum van Dixit en Mysterium. De sleutel tot succes, is het interpreteren van jouw hints. Maar ben je wel voldoende aan elkaar gewaagd? Ontdek het in deze nieuwe titel van Libellud en Asmodee België.

Bij de start van een spelletje Obscurio, moet je een leider kiezen. Deze persoon is de Grimoire. Hij mag niet communiceren tijdens het spel en moet de anderen naar de uitgang van de bibliotheek brengen. Maar jammer genoeg is er ook een verrader onder ons. Tijdens het opzetten krijgt elke speler een kaart, één daarvan is de verrader kaart. Die persoon moet er alles aan doen, om de missie te laten mislukken. Maar als de spelers de tips van de Grimoire goed kunnen interpreteren kunnen we ontsnappen.

Elke ronde neemt de Grimoire een kaart van de gedekte stapel, dit is de uitgangskaart. Dan legt de Grimoire twee kaarten op het boek. Deze kaarten kan de Grimoire gebruiken om tips te geven over de huidige uitgangskaart. Wanneer de spelers de kaarten hebben bekeken, sluit iedereen zijn ogen. Op dat moment geeft de Grimoire een teken dat de verrader zijn ogen mag openen. Die krijgt dan de kans om twee kaarten te wisselen uit de map van Grimoire. In die map zitten acht willekeurige kaarten die de hij kan gebruiken om de tips van de Grimoire in de war te sturen. Na de keuzes vult de Grimoire de stapel aan tot zes kaarten: de uitgangskaart, tot 2 kaarten van de verrader en 3 willekeurige kaarten van de stapel. Deze zijn de zes mogelijke kamers die de tovenaars kunnen kiezen. Nu moeten de spelers overleggen en stemmen op de kamers. Als minstens één speler juist kiest mogen ze een kamer verder. Alle spelers die foutief kiezen plaatsen een token op hun kaart. Die tokens kunnen later helpen om de verrader te beschuldigen.

Natuurlijk kunnen de spelers niet onbeperkt discussiëren over welke deur het is. Er is een zandloper die we moeten omdraaien ,zodra de eerste kaart op tafel ligt. Per minuut dat we  onderhandelen, komt er een valstrik token bij. Dus hou zeker de andere spelers in het oog die de tijd willen rekken tijdens het stemmen, want misschien is het de verrader die goed werk aan het leveren is.  Er zitten heel wat valstrik tokens in het spel, deze gaan van het toevoegen van een zevende kamer tot mist dat op de kaarten moet gelegd worden. Dit maakt het spel een heel pak uitdagender, maar ook een pak moeilijker om te winnen.

Wanneer de spelers foutief raden moeten er tokens op de kaarten gelegd worden. Wanneer de voorraad bijna op is, moeten de spelers de verrader aanduiden. Maar dit is niet zonder gevaar want als er onenigheid is tussen de spelers en er is een gelijkstand, dan moeten al die spelers hun kaart omdraaien. Per foutieve gok moeten er twee extra tokens verwijderd worden. Wanneer de tokens op zijn, is de verrader de winnaar van het spel. Wanneer de spelers succesvol de laatste kamer ontdekken zijn zij de winnaars.

Bij het openmaken van de doos, herken je de stijl van Libellud onmiddellijk. Iedereen die reeds ervaring hebben met Dixit of Mysterium, weten dat ze daar een aantal getalenteerde ontwerpers in huis hebben. Daarnaast is het boek van de Grimoire schitterend ontworpen. De vlindertokens die de Grimoire moet gebruiken om de tips aan te duiden zijn magnetisch waardoor ze nooit van het bordje kunnen glijden. Kortom met dit spel heb je waar voor je geld!

Dit soort spellen valt of staat met de spelers aan tafel. Voor een spelletje Obscurio heb je net als bij Dixit een serieuze brok fantasie nodig om plezier te hebben. De kaarten die vallen op het moment dat de Grimoire tips moet geven zijn ook heel belangrijk. In de verschillende speelsessies hebben we ontdekt dat het bijna onmogelijk is om te winnen als de verrader steeds goede kaarten kan kiezen uit het boek. De tips waarmee de Grimoire moet werken staan op twee kaarten terwijl de verrader acht kaarten heeft, waaruit hij kan kiezen. Wanneer keer op keer de verkeerde uitgang geraden is, ontstaat er wel wat frustratie. Het helpt dan ook niet een Grimoire te hebben die het te ver gaat zoeken (we spreken uit ervaring). Het grote nadeel van Obscurio is dat je zit met een beperkt aantal kaarten. Wanneer je dit spel regelmatig gaat spelen, zullen de kaarten voorspelbaar worden. Maar er is ruimte in de doos voor uitbreidingen, dus vermoeden we dat deze wel zullen komen.

Als je in het verleden reeds Mysterium hebt kunnen spelen, dan denk je nu waarschijnlijk: Waarom moet ik deze in huis halen? Het thema van Mysterium en Obscurio zijn een beetje gelijklopend. Je moet door middel van tips van een spelleider een doel behalen. Bij Mysterium was het nadeel dat je vooral heel veel moest gaan wachten terwijl de leider aan het werk ging. In Obscurio hebben ze de downtime weten verlagen en de goede keuze gemaakt er een verrader aan toe te voegen.

Obscurio is een heerlijk familiespel, dat het best tot zijn recht komt met het maximum aantal spelers. De prachtige kaarten en het uitmuntend spelmateriaal zijn de kers op de taart. Neem daarbij de kortere speelduur in vergelijking met zijn oudere broertje Mysterium en je hebt een spel dat niet snel gaat vervelen.

Obscurio is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €40,00