Review: Bruxelles 1897

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Bruxelles 1897, een uitdagend kaartspel van Belgische makelijk! Uitgegeven door Geek Attidue Games en Asmodee België.

Posted 13/01/2020 by

In 1897 is Art Nouveau aan een opmars bezig. In hetzelfde jaar dat de wereldtentoonstelling zal plaatsvinden, is het aan jou om jezelf te bewijzen! Bouw de mooiste gebouwen en koop kunstwerken aan die je wil tentoonstellen. Bruxelles 1897 is een kaartspel gebaseerd op Bruxelles 1893, het oudere broertje van dezelfde maker Etienne Espreman.

Om een spelletje Bruxelles 1897 te spelen moet je eerst het speelveld samenstellen. Dit doe je door van elke stapel  (Gebouwen, Grondstoffen, Nobelmannen, Geld en kunstwerken) een aantal kaarten te nemen. Dan worden de kaarten door elkaar geschud en op tafel geplaatst om een raster te vormen. De overgebleven kaarten gaan terug naar hun aflegstapel. Hierdoor kan het zijn dat van een bepaalde soort kaarten maar een beperkt aanbod is, of zelf volledig kan ontbreken. Dan is het tijd om de ronde te starten.

De spelers hebben een aantal kaarten met verschillende waarden, deze stellen hun werknemers voor. De waarde heeft een dubbele functie: Bij het inzetten van de kaart moet je het getal in munten betalen. En op het einde van de ronde zal de waarde bepalen of je de meerderheid hebt behaald in een rij. Wanneer de speler zijn werker op een kaart legt mag hij de bijhorende actie uitvoeren.

Wanneer de speler een grondstoffenkaart neemt, legt hij deze voor zich neer om later een gebouw te bouwen. Je moet grondstoffen betalen gelijk aan het aantal gebouwen dat je hebt liggen. Wanneer je gebruik maakt van verschillende grondstoffen zal je meer prestigepunten ontvangen. Daarnaast kan de speler ook kunstwerken gaan verzamelen. Deze kunstwerken kan hij verkopen door een geld kaart te nemen met zijn werker of een tentoonstelling starten. Wanneer een speler een tentoonstelling start kiest hij één van zijn kunstwerken. Daarna zijn de andere spelers aan de beurt. Zij mogen ook een kunstwerk tentoonstellen maar het moet een verschillende kunstwerk zijn.

De spelers kunnen ook hulp zoeken bij edellieden. De speciale eigenschappen van deze kaarten kan éénmalig gebruikt worden of je kan er voor kiezen om hem in dienst te nemen. Hierdoor kan je de volgende rondes ook gebruik maken van zijn eigenschap. Het enige nadeel is dat je hem moet betalen op het einde van het spel. Heb je niet voldoende geld op het einde van het spel zal je prestigepunten verliezen.

De spelers kunnen ook kiezen om in het centrum van Brussel aan de slag te gaan. Dit zijn actievelden die altijd beschikbaar zijn, en geen geld kosten om te gebruiken. Wanneer je een veld gebruikt leg je een werker onder de kaart. De volgende speler die gebruik wil maken van dit veld moet twee kaarten leggen. Hoewel het gebruik van deze velden gratis is moet je wel opletten. De speler met de meeste werkers in het centrum moet op het einde van een ronde een werker in de gevangenis stoppen. De actievelden zijn gelijkaardig aan de acties die je kan nemen uit het raster.

Op het einde van de ronde bekijken de spelers wie de meerderheid heeft. Dit bepalen ze door de waarden op hun werkers op te tellen. Daarna ontvangen ze de bonus die bij de rij hoort. Deze bonussen versterken de speler zijn invloed op de edellieden of verhogen de punten die ze kunnen verdienen. Daarnaast bekijken de spelers wie de meerderheid heeft gehaald bij de vervolledigde schildjes die ze kunnen vormen met hun werkers. Op het einde van de vierde ronde bekijken de spelers nog eens hun meerderheden en schildjes. De finale puntentelling heeft ook te maken met de meerderheden en scoren punten voor geld, kunstwerken of gebouwen. De speler met de meeste punten is de winnaar van Bruxelles 1897.

Eerlijk is Eerlijk: Het oudere broertje van dit spel hebben we nooit kunnen testen, waardoor we niet kunnen vergelijken. Hoewel de intentie van de maker het creëren van een eenvoudige en toegankelijke versie was, heeft hij niet willen inboeten op kwaliteit. We zijn van mening dat zijn missie uitermate geslaagd is. Elke werker moet je zorgvuldig gaan inzetten om elke zet in dit spel optimaal te benutten. Wanneer je bepaalde kaarten niet wil gunnen aan je tegenspelers, kan je ervoor kiezen deze zelf te nemen. Hierdoor moet je zelf een actie laten schieten. Als je als ontwerper zoveel keuzes in een klein doosje krijgt, dan weet je dat je een goed spel ontworpen hebt.

Het variabele speelveld zorgt ervoor dat je als speler weinig op voorhand kan plannen. Hierdoor moet je jouw strategie continue gaan bijsturen. De ene ronde kunnen er kunstwerken in overvloed zijn en de andere ronde helemaal niet. Dan is het als speler belangrijk om te kunnen veranderen van tactiek en niet hopen dat ze er de volgende ronde wel zijn. Het gebruik van de kaarten als werkers om acties uit te voeren en meerderheden te betalen, waren we nog niet veel tegengekomen waardoor het spel vernieuwend aanvoelde. Daarnaast zijn de spelcomponenten degelijk ontworpen en is het na enkele minuten uitleg speelbaar. Hierdoor is het spel uitermate geschikt voor beginnende als ervaren spelers.

Dit spel van Belgische makelij is een breinbreker met heel wat mogelijkheden. De degelijke componenten en het spelmechanisme zorgen ervoor dat deze op gelijke hoogte mag staan met zijn oudere broertje Bruxelles 1893.

Bruxelles 1897 is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van 25 EUR.