Review: Naga Raja

Aantal Spelers:

Publicatie Jaar:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Word Indiana Jones in deze boardgame boordevol unieke mechanismen!

Posted 02/01/2020 by

Toen we Naga Raja voor de eerste keer op tafel kregen waren we bijzonder enthousiast, en niet zonder reden. Designers van deze duel game zijn niet van de minste: Bruno Cathala – die meewerkte aan 7 Wonders Duel, dat door velen een van de beste tweepersoons games wordt beschouwd – en Theo Riviere, waarvan we eerder ook Draftosaurus reviewden. De game ziet er wondermooi uit en nodigt uit tot spelen. Duik met ons de jungle in!

In Naga Raja kruip je in de huid van een avontuurlijke archeoloog, die schijnbaar per toeval op éxact hetzelfde moment als een rivaliserende avonturier een tempel vol schatten ontdekt. Je tracht je tegenstander te snel af te zijn, door in jouw tempel als eerste een aantal schatten te ontginnen, terwijl je op slinkse wijze je rivaal in zijn tempel tracht tegen te werken. In praktijk is Naga Raja een vrij abstracte duel game die een interessante combinatie biedt van dice drafting, tile laying, bidding en card management mechanismen.

Elke speler heeft een eigen tempel om te ontdekken. Rond jouw persoonlijke tempel liggen negen schatten, waarvan er drie vervloekt zijn. Je ontgint de schatten door tegels te kopen waarmee je een doorgang bouwt van de ingangen tot aan de te ontdekken sierraden. Degene die als eerste een waarde van 25 punten aan schatten kan omdraaien wint. De vervloekte sierraden zijn extra veel punten waard, maar pas op want als je ze alle drie omdraait verlies je meteen!

Met de handkaarten die de spelers bezitten kunnen ze een aantal dobbelstaafjes – langwerpige dobbelstenen in verschillende maten – kopen voor deze beurt. Na het rollen van de dobbelstaafjes kunnen bijkomende kaarten gespeeld worden die verscheidene dingen toelaten, zoals het verdraaien van tegels, het bekijken van schatten, het trekken van kaarten of het manipuleren van het aantal gerolde ogen. Deze acties kunnen in veel gevallen zowel gebruikt worden om jezelf een voordeel te geven, dan wel jouw rivaal een kloot af te trekken. Degene op het einde van de beurt het meest gerolde ogen overhoudt, krijgt de tegel en kan verder bouwen aan zijn tempel. De verliezer van de bieding trekt een aantal kaarten en wordt de startspeler in de volgende ronde.

Deze unieke combinatie van mechanismen werd in een bijzonder mooi jasje gestoken, waarbij vooral de hoge kwaliteit van de dobbelstaafjes opvalt. De combinatie van de verschillende mechanismen – bieden, hand management en tile laying – is op zijn minst gezegd uniek en maakt het op zich al de moeite de game een keer uit te proberen.

Toch moeten we toegeven dat de spelervaring ons met wat gemengde gevoelens achterliet. Het managen van de handkaarten bleek in veel gevallen neer te komen op het blijven graven naar ‘+2 kaarten’ om je hand verder aan te vullen. Bovendien kan het spel ook enorm gemeen zijn: door het verdraaien van een tegel bij je tegenspeler kan je hem soms 20 punten ontzeggen, iets wat de game bijzonder ‘swingy’ maakt. Dit is iets wat de ene speler als extra spannend zal ervaren, waar het anderzijds ook zeer frustrerend kan zijn. Vaak loont het ook om het risico te nemen en naar de 25 punten te rushen, wat veel van de strategische opties die het spel biedt te niet doen.

Kortom, deze game is niet voor iedereen. Een zeer interessante poging om wat vernieuwing te brengen in het genre, die toch vele spelers met gemengde gevoelens zal achterlaten. Ons advies: Try it it before you buy it, en vergewis je ervan dat je het spel enkel met goeie verliezers speelt