Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Bilder van de Belgische uitgeverij Monkeyshine Games, haalt de creatieve geest in jou naar boven.

Posted 11/12/2019 by

Als Bob De Bouwer, Duplo en Jenga jeugdherinneringen oproepen, dan is Bilder helemaal iets voor jou! In Bilder ga je aan de slag met een hoopje blokken, deze moet je gebruiken om een bepaald onderwerp uit te beelden. Er is echter een addertje onder het gras, je mag geen woorden gebruiken. Bilder is een spel van de Belgische designers Monkeyshine Games en is na een succesvolle Kickstarter campagne beschikbaar in de winkels.

In een spelletje Bilder trekt de actieve speler een kaart van de “What” stapel. Op die kaarten staan verschillende onderwerpen (Beings, Imagined, Locations, Devices, Events,  Rest), daarvan kiest hij één en neemt daarbij een “How” kaart. De How bepalen hoe je te werk moet gaan bij het uitbeelden. Dit kan gaan van een tijdsbeperking tot het gebruiken van één blokje om je onderwerp uit te beelden. Dit is de enige manier waarop de Bilder zelf kaarten kan verdienen. Wanneer deze kaarten zijn gekozen,kan het bouwen beginnen. De speler gebruikt zoveel van de blokken als hij wil, en mag ze op alle manieren gebruiken om het onderwerp uit te beelden. De speler die het onderwerp kan raden neemt het kaartje bij zich, de bouwer mag de How kaart bij zich nemen als het onderwerp geraden is. De eerste speler die het woordje Bilder kan vormen is de winnaar.

Partygames, in de meeste gevallen doen ze ons kriebels krijgen. Vaak omdat ze niet het plezier bieden dan we hadden gehoopt. Omdat het opzet van Bilder zo eenvoudig was, vreesden we dat dit ook het geval zou zijn. Want een spel met uitbeelden en blokken, kan toch niet uitdagend zijn? We hebben onze mening moeten herzien! De beperking in blokken in combinatie met de “How” kaarten zorgden ervoor dat ons eerste spelletje een uitdaging werd. Probeer maar eens Mary Poppins of De Tuin van Eden uit te beelden, met een paar Meeples en wat balken.

In de speldoos zitten 120 What kaarten en 50 how kaarten. Hierdoor is er een grote herspeelbaarheid. De speelstukken die je moet gebruiken zijn beperkt , maar op één of andere manier kan je altijd een manier vinden om een onderwerp uit te beelden. Daarnaast kan je Bilder spelen met 2 tot 12 spelers wat dit een ideaal spel maakt om in groep te spelen.

Dit spel van Belgische makelij, is een perfect partyspel voor de avonden waarop je geen zin hebt in tactiek of gewoon plezier wil hebben. Bilder is reeds beschikbaar via de website van Monkeyshine Games met een adviesprijs van 35,00 euro.

Bezoek de website van Monkeyshine Games