Review: Owly Tribe

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Ben jij de grootste uil? Ontdek het in Owly Tribe.

Posted 05/12/2019 by

Owly Tribe was een aantal maanden geleden te vinden op Kickstarter.  De campagne was na dertien dagen succesvol gefinancierd, wat een succesvolle missie is voor zo een kleine Belgische designer. In Owly Tribe ben je een krijger die controle wil nemen over de stam van uilen. Je moet jezelf bewijzen in een aantal rondes waar de grootste uil op het einde, de leiding mag nemen over de verschillende clans.

Bij het voorbereiden van het spel, kiest elke speler een kleur en bijhorende kaarten. Elke krijger heeft een unieke set kaarten die de dobbelstenen kunnen beïnvloeden. Daarnaast leggen we een aantal locatietegels open en twee totemsegmentkaarten per locatie. (Dit zijn overwinningspunten voor het einde van het spel) Alle spelers rollen hun dobbelstenen gelijk, en is het aan de startspeler om als eerste een kaart te plaatsen rond de dromenvanger. Deze dromenvanger heeft vier plaatsen die zullen geactiveerd worden wanneer een je een dobbelsteen met  overeenkomstige waarde plaatst. Dit moet altijd worden uitgevoerd, ook al is het gevolg negatief voor je eigen dobbelstenen.

In de volgende fase plaatsen de spelers één voor één een dobbelsteen op een locatie. Ze proberen immers de hoogste cumulatieve waarde te behalen op een tegel. De speler met de hoogste waarde kan als eerste een totem deel kiezen, daarna krijgt de tweede de resterende kaart. Als er op één van de twee plaatsen gelijkstand is, gaat niemand met de prijs lopen. De overwinnaar van de tegel moet ook de bijkomstige actie uitvoeren. Als alle tegels zijn overlopen, schuift de startspeler tegen door en begint een nieuwe ronde. Alle resterende totemsegmentkaarten gaan in de doos en de nieuwe startspeler mag beslissen om een nieuwe locatietegel te plaatsen. Bij het verzamelen van de totemdelen zijn niet alleen de punten belangrijk maar ook de symbolen op de kaart. Wanneer de speler setjes gaat verzamelen kan je potentieel veel punten scoren.

Owly Tribe is een typisch meerderhedenspel, waar je elkaar goed kan pesten. Het leuke is dat elke uil een andere set kaarten heeft. Die kan je gaan gebruiken om dobbelstenen te manipuleren, voor jezelf maar ook van je tegenstanders. Door het feit dat elke speler die kaart gaat gebruiken, moet je wel opletten dat je het niet dubbel en dik terugkrijgt. Natuurlijk hangt je strategie net af van die dobbelstenen en kan het soms moeilijk plannen worden, waardoor de geluksfactor naar onze mening iets te hoog is.

Het artwork door Eleanor Ernaelsteen is heel ludiek en past perfect in de stijl van dit spel. Het artwork en de compacte speldoos zorgen ervoor dat je dit spel overal kan meenemen. De grootste kritiek die we hebben is de vertaling van de spelregels en kaarten. Er was heel wat onduidelijkheid na het lezen van de spelregels, waardoor er discussies waren. We hebben dit opgelost door de Engelse kaarten te gebruiken, maar dit zorgde voor een negatieve gevoel na de eerste ronde. Als je als uitgeverij een spel gaat uitbrengen in meerdere talen, moet je zien dat er geen vertaalfouten ontstaan.

Tijdens een potje Owly Tribe moet je er tegen kunnen dat andere spelers je voortdurend een stok tussen de wielen willen steken. Als je door de gammele spelregels en slecht vertaalde kaarten kan kijken, heb je aan Owly Tribe wel een uurtje plezier te beleven. Het artwork en toegankelijk niveau maken van dit spel een succesvolle Belgische titel, die je zeker een kans moet geven.

Owly Tribe is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €20,00