Review: Treasures of Cibola

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Ben jij de ware Indiana Jones? Ontdek het in Treasures of Cibola. De nieuwe titel van Ankama en AsmodeeBelgium.

Posted 01/12/2019 by

Met Treasures Of Cibola zit je middenin een Indiana Jones film. Voor de tempel volledig gaat instorten, willen we zoveel mogelijk schatten redden uit de tempel van Cibola. Maar de andere spelers gaan er alles aan doen om van jouw schatten, prullen te maken. Dit supersnel kaartspelletje is ontwikkeld door Ankama en Asmodee België.

Aan het begin van leg je het spelbord klaar, verdeel je de Meeples en leg je de schatkaarten open en kan het spel beginnen. Elk spel heeft ook een aantal Totemkaarten met speciale eigenschappen. Deze kunnen handig zijn tijdens het spel of bij de puntentelling. Daarna gooit een willekeurige speler de fakkel in de lucht, en de richting van de vlam gaat bepalen welke speler mag beginnen.

Elke ronde moeten de spelers gelijktijdig en in het geheim, een aantal Meeples bieden. Degene met het hoogste aantal Meeples, mag als eerste een schatkaart kiezen en voor zich neerleggen. Daarna gaat het in volgorde van het aantal geboden Meeples tot de kaarten op zijn. Wanneer een speler een kaart kiest met het Totemsymbool moet hij een Totemkaart nemen. Deze kaarten zijn extra eigenschappen tijdens het spel, of extra mogelijkheden om te scoren. Andere kaarten hebben dan weer een rotssymbool. Als je zo een kaart neemt ben je verplicht een rots op één van de vrije velden te leggen op het spelbord. Zo kan je het aantal minpunten voor een bepaalde schat beperken, of kan je de waarde van een schat laten zakken. Dit ga je natuurlijk enkel doen voor jou medespeler een stok tussen de wielen te steken. Het spel gaat door tot de trekstapel volledig leeg is en dan worden alle punten opgeteld, de speler met het hoogste aantal punten is de winnaar en beste schatzoeker van Cibola!

Treasures Of Cibola, is precies wat we hadden verwacht: Een eenvoudig aan te leren kaartspelletje, met een korte speelduur. Dit soort spellen is ideaal als opwarming voor een stevige spellenavond of als afkoeling na een stevige klepper. Je kan elkaar eens goed pesten, door de waarde van bepaalde schatten naar beneden te halen. Je zal geen aartsmoeilijke tactieken moeten bedenken om dit spel te winnen, maar je moet wel aandachtig spelen. Het artwork van Joachim Leclercq is speels en past perfect bij dit spel.

De eenvoudige spelregels en de korte spelduur zorgt ervoor dat Treasures of Cibola een interessante toevoeging is aan je collectie. Wil je een zware spellenavond afsluiten met een luchtig spelletje? Twijfel dan niet en ren naar de dichtstbijzijnde spellenwinkel om deze in huis te halen.

Treasures Of Cibola is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €15,00