Review: Era – Medieval Age

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Ben je de Roll&Write games een beetje zat? Probeer dan Era: Medieval Age, een Roll & Build van #Eggertspiele en #AsmodeeBelgium

Posted 06/11/2019 by

Rome is niet in één dag gebouwd, in ons geval duurt het ongeveer 45 minuten om een koninkrijk uit de grond te stampen. In Era – Medieval Age probeer je een succesvolle stad uit te bouwen en punten te scoren. Met Roll Trough The Ages als voorvader, is Era – Medieval Age wel enig in zijn soort. Deze Roll and Build zorgt ervoor dat je met enkele worpen van je dobbelsteen een 3D stad kan bouwen. Vergeet de Roll & Write, hier is de Roll & Build! Of toch niet?
Era – Medieval Age is ontworpen door Matt Leacock, die we allemaal kennen van de Pandemic franchise. Uitgegeven door Eggertspiele en Asmodee

Het doel van het spel is eenvoudig: Bouw een succesvolle stad, en scoor zoveel mogelijk punten. Maar bescherm je stad voldoende want het gevaar is nooit ver weg! Aan de start van het spel krijgen de spelers een aantal gebouwen waarmee ze de basis van hun stad kunnen bouwen. Deze moeten we elke ronde gaan uitbreiden door grondstoffen te verzamelen en bouwacties uit te voeren.

Daarna neemt de startspeler de touwtjes in handen, want die is verantwoordelijk het aankondigen van de verschillende fases. In de eerste fase gaan de spelers met hun dobbelstenen rollen. Dobbelstenen die een doodshoofd tonen, mogen ze niet opnieuw rollen. De andere tot 2 keer toe. Na het rollen van de dobbelstenen worden grondstoffen toegevoegd aan hun stad door de dobbelstenen, eventuele boerderijen en zagerijen. Dit is de tweede fase. In de derde fase hebben onze inwoners natuurlijk honger en moet er per dobbelsteen een graan worden afgegeven, kan je dit niet doen zal er een opstand zijn en moet je zakken op het minpunten spoor. In de vierde fase kunnen er rampen plaatsvinden, welke ramp hangt af van het aantal dobbelstenen met een doodshoofd icoontje.

De vijfde en voorlaatste fase is de belangrijkste van het spel: Hier gaan we gebouwen kopen om onze stad te versterken. Er zijn een aantal gebouwen die extra dobbelstenen opleveren, maar let op want elke dobbelsteen moet je natuurlijk van voedsel voorzien. De andere gebouwen geven extra overwinningspunten op. Wil je de stad extra laten schitteren? Bouw er dan zeker een muur rond, dan leveren die gebouwen dubbel zoveel punten op. In de laatste stap probeer je de tegenstanders af te persen. Daarin bekijken de spelers wie zich niet kan verdedigen en daar mogen ze een grondstof eisen. Wil de speler geen grondstof afgeven mag er ook gekozen worden een stapje op het strafpuntenspoor te zetten.Op het einde van de ronde nemen de spelers hun nieuwe dobbelstenen op hand. Het kan ook zijn door de rampen dat je een gebouw kwijt geraakt, op dat moment moet je ook dobbelstenen afgeven. Daarna schuift de startspeler door en herhalen we dit tot er een aantal gebouwen uit de voorraad zijn naargelang het aantal spelers. Op het einde worden de punten opgeteld en de speler met de meeste punten is de winnaar van: Era – Medieval Age.

Wie fan is van de Roll & Write hype, zal dit spel zeker eens van dichterbij moeten bekijken. Je hebt alle pluspunten van dit mechanisme, met het voordeel dat je in 3D kan werken. Hierdoor heb je meer het gevoel dat het een uitgebreid spel is. We zeggen gevoel, want voor ons blijft het daarbij. Dit spel zou even goed functioneren in een Roll & Write spel, waardoor je de kostprijs van het spel zou kunnen halveren. Maar we moeten ook eerlijk zijn, het ziet er goed uit. Je hebt echt het gevoel dat je een stad aan het bouwen bent. De gebouwen en de dobbelstenen uit het spel maken van dit spel een volledige belevenis. Het enige minpuntje aan dit spel zijn de bordjes van de spelers. Daar is in het ontwerpproces iets mislopen waardoor het vaak moeilijk is om te zien welke grondstoffen je hoger of lager moet plaatsen. De uitgeverij bied op zijn site gratis stickers aan om dit probleem op te lossen. Daarnaast hebben we ook een beetje schrik voor de pinnetjes die ervoor moeten zorgen dat je de gebouwen kan vastzetten.

Hoewel Era – Medieval Age met al zijn prachtige componenten en vlotte gameplay een goed ontworpen spel is, blijven we er vanuit gaan dat dit spel ook perfect gewerkt had in de formule Roll & Write. Toch blijft Era – Medieval Age een goede, maar dure aankoop voor je collectie.

Era – Medieval Age is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €65,00