Review: Peaky Blinders – Under New Management

Vormgeving en sfeer

Componenten

7 total ratings

Verken Birminghan in de jaren 20 met Peaky Blinders – Under New Management, het nieuwe bordspel van Just Games.

Posted 01/11/2019 by

Welkom in het Birmingham van de jaren 20!

Midden in een gangsteroorlog is het aan jou om te stijgen in de rangen der misdaadwereld en controle te nemen over verschillende gebieden in Engeland. Je beschikt over een leger aan henchmen die elk hun sterkte hebben. Deze probeer je natuurlijk zoveel mogelijk uit te buiten om betere resultaten te boeken. De speler die als eerste drie doelen bereikt heeft, is de winnaar van het spel.

Peaky Blinders – Under New Managment is de nieuwe titel van Just Games.

Bij het opzetten van het spel krijgt elke speler drie missies. Het doel is deze als eerste te gaan vervolledigen. Iedere speler heeft een controlemissie, waar hij/zij controle probeert te nemen over een regio. Daarnaast krijg je nog twee willekeurige missies waar je moet proberen een aantal grondstoffen te verzamelen of jouw personages een bepaald niveau te doen halen. Wanneer iedereen zijn start materiaal heeft gekregen, kan het spel beginnen.

Tijdens een ronde zetten we onze henchmen in om beloningen te verkrijgen. Elke henchmen heeft zijn krachten, deze kan je gaan upgraden door tokens te verzamelen. De strength henchmen gaat heel eenvoudig beloningen verzamelen, maar ook in de gevangenis belanden. De charisma henchmen heeft het na een aantal upgrades gemakkelijk om beloningen bijeen te rapen. Deze beloningen kunnen we gebruiken om onze henchmen te gaan verbeteren of grondstoffen te gaan verzamelen voor onze missiekaarten. Wanneer elke speler zijn henchmen heeft ingezet worden de acties één voor één doorlopen.

Maar net als in de bekende tv-serie zullen er conflicten ontstaan. In gebieden waar een andere speler een control marker geplaatst heeft, kan een gevecht ontstaan. Op dat moment moeten beide spelers een klein rekensommetje maken: de waarde van de dobbelsteen + de waarde van de henchmen die je gebruikt + je crewleden. Dit getal is de waarde waarmee je gaat aanvallen of verdedigen; de speler met het hoogste aantal is de winnaar.

Dit moeten de spelers in die vier gebieden herhalen, daarna is het tijd voor de paardenrace. Wie fan is van de serie, weet dat dit van groot belang is in het verhaal. Na het betalen van de racekosten is de race vertrokken. Spelers dobbelen één voor één en tellen daarbij de sterkte van hun paard op. De eerste over de streep krijgt het geld van de inzet en per bendelid ook nog extra inkomen. Dit inkomen kan handig van pas komen bij het kopen van grondstoffen, die de speler misschien nodig heeft voor een missie.

Het mechanisme van het spel heeft heel wat weg van de klassieke worker-placement: Je zet je workers in en gaat dan de bijhorende actie gaan afhandelen. Ondertussen probeer je de henchmen ook te verbeteren waardoor die acties ook meer kunnen opleveren.

Bij de missiekaarten hadden we het gevoel dat er iets niet klopte: Als je maar over vier controle markers beschikt, ga je deze niet snel gaan inzetten in een regio die je niet nodig hebt. Daardoor heeft niemand van ons tijdens het spel zijn controle marker in een andere regio proberen inzetten. Wanneer er conflicten zouden ontstaan en je haalt toevallig meer dan 15, dan kan je een andere speler zijn marker wel wegnemen wat het weer wat spannend kan maken.

Daarnaast waren we van mening dat de paardenrace in dit spel totaal overbodig was. Het doet dit deel van het spel aanvoelen als een deluxe-versie van ganzenbord. De inzet die je kan verdienen met dit deel van het spel lijkt peanuts en doet het spel heel langdradig voelen, zeker als je heel de tijd moet blijven dobbelen.

De makers van het spel hebben goed nagedacht over het spelbord en de componenten. Alles is van degelijk materiaal gemaakt en de doos heeft een handige inlay. De spelregels zorgden af en toe wel eens voor een discussie. Dit omdat bepaalde belangrijke regels niet duidelijk omschreven waren. Tijdens het vechten was er een gelijkstand tussen aanvaller en verdediger. Nergens in de spelregels konden we vinden wat we in zo een situatie moeten doen. Om deze situaties op te lossen hebben we een aantal regeltjes zelf opgesteld waardoor we het spel ook interessanter hebben gemaakt.

De bedenkers van dit spel probeerden een typische worker-placement game te ontwikkelen. Jammer genoeg voelde het spel na een aantal rondes heel repetitief aan. Dit hebben we deels kunnen oplossen door een aantal eigen regels toe te passen. Het spel heeft zeker potentieel maar er zouden wat regels moeten veranderen om heel uitdagend te worden. Voor de fans van Peaky Blinders en startende boardgamers kan dit wel een interessante aanwinst zijn, de doorwinterde speler laat dit spel best links liggen.

Peaky Blinders – Under New Management is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €35,00