Review: Railroad Ink

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Deze treinen komen misschien beter op tijd! We bespreken Railroad Ink, een Roll and Draw van Horrible Games en White Goblin Games…

Posted 16/07/2019 by

Ben je altijd al jaloers geweest op Thomas de Trein of heb je een (on)gezonde fascinatie met treinen en kan je een beetje tekenen? Dan is Railroad Ink zeker een spel dat jouw aandacht zal verdienen. Dit spel past in de categorie Roll and Write zoals Corinth en Welcome To.. maar hier is het meer Roll and Draw. Nog een aantal regeltjes en meer hoef je niet te weten voor een half uurtje plezier. Railroad Ink is een spel van Horrible Games en White Goblin Games en kan je spelen van 2 tot 6 spelers.

Een beurt in Railroad Ink is redelijk eenvoudig. De actieve speler rolt de vier dobbelstenen en alle andere mogen met die dobbelstenen hun straat- en spoornetwerk verder gaan uitbouwen. Na zeven rondes is het spel voorbij en worden er punten geteld.

Het spelbord is voorzien van een aantal vaste punten (aangeduid met pijlen) waarmee we onze wegen, sporen willen verbinden. Hoe meer van deze groene pijlen je kan verbinden in één of meerdere netwerken, hoe meer punten je daar zal scoren. Daarnaast krijg je nog extra punten voor de langste routes en het bouwen in de centrale zone van het spelbord.  Tijdens het spel kan je driemaal gebruik maken van speciale icoontjes die je extra mag plaatsen per ronde. Hiermee moet je goed opletten want voor elke onvoltooide verbinding punten moeten afgeven.

Er zijn momenteel twee versie op de markt: een rode en een blauwe doos. De basis van dit spel is gelijklopend maar elke doos bevat een kleine uitbreiding met extra dobbelstenen, deze doen het spel terug wat vernieuwend doen aanvoelen. Het grootste voordeel aan die twee versies is dat je het spel dan met 12 spelers kan spelen, maar eigenlijk is het aantal spelers onbeperkt. Horrible Games heeft een prachtig spel ontwikkeld dat overal mee naartoe kan!

Het is een heel compacte uitgave en voorzien van uitwisbare bordjes en stiftjes waardoor je dit spel heel de tijd opnieuw kan spelen. Want geef toe, in de tijden waar verspilling moeten worden tegengehouden zijn de Roll and Write games niet echt het goede voorbeeld.

Voor die denkt dat hij/zij met dit spel een tactische klepper in huis zal halen is eraan voor de moeite. Railroad Ink kan toch de ideale filler zijn tussen alle zware spellen door, net door het feit dat het eenvoudig uit te leggen is, praktisch geen opzetwerk heeft maar toch een uitdaging kan bieden aan de durvers.

Railroad Ink is een toppertje in zijn genre. Je kan het spel in drie tellen uitleggen maar toch is er voldoende uitdaging om het spel interessant te houden. Over het spelmateriaal is goed nagedacht zodat je het overal kan meenemen en dat je niet zonder papiertjes zal vallen. Dus Tsjoek Tsjoek en haast je richting de betere bordspellenwinkel. Railroad Ink is verkrijgbaar met een adviesprijs van 15 Euro.