Review: One Key

Publicatie Jaar:

Prijs: ,

Vormgeving en sfeer

Componenten

In One Key moeten jullie de sleutel trachten te vinden. That’s it… Lees hier onze recensie van deze schitterende party-game!

Posted 23/06/2019 by

In One Key moeten jullie de sleutel trachten te vinden. That’s it… Hoewel de ruimte er zeker was om hier een episch verhaal rond op te bouwen, heeft de Franse designer L’Atelier hier bewust niet voor gekozen. Is dit een gemis?

Zeker niet! Zoals de meeste partygames is het thema bijzaak en vormt One Key een uitstekend excuus om met je vrienden licht kunstzinnige discussie aan te gaan!

Uitgever Libellud is bij het grote publiek vooral bekend van de klassiekers Mysterium en Dixit, waarvan de invloeden duidelijk doorvloeien in One Key. Ook hier staan de bloedmooie en voor interpretatie vatbare designs centraal. Mogelijk valt One Key nog het best te omschrijven als een light versie van Mysterium, waabij de gameplay verder gestroomlijnd werd en de speeltijd gehalveerd. Bij ons wordt de game uitgegeven door Asmodee.

Hoewel de doos zegt dat je minimum met twee moet zijn, wat technisch gezien niet gelogen is, komt dit spel pas écht tot zijn recht wanneer je drie of meer vrienden samen brengt. De teamleider tracht doorheen een viertal ronden zijn medespelers naar de sleutel te leiden die verstopt zit in een set van 11 prentjes. Hij doet dit door hen elke ronde een kaartje te geven dat een sterke, matige of totaal geen associatie met de sleutel heeft.

Zijn medespelers hebben drie minuten per ronde om één, dan twee, vervolgens drie en in de laatste ronde vier prentjes te elimineren die volgens hun interpretatie de sleutel niet kunnen zijn. De tijd die de andere spelers nodig hebben om te overleggen, gebruikt de teamleider handig om de volgende ronde voor te bereiden zodat er praktisch geen downtime is. Wanneer op het einde van de vierde ronde enkel nog de sleutel blijft liggen, wint iedereen het spel!

One Key is een vermakelijke party game die zoals Mysterium zowel doorwinterde board gamers als het grote publiek zal kunnen bekoren. De setup neemt twee minuten in beslag, de uitleg van het spel drie, wat ervoor zorgt dat je het spel met eender wie in een mum van tijd op tafel krijgt.

Zowel het geven van tips als het interpreteren ervan is zeer leuk, en de discussies over het interpretatievermogen van je medespelers na afloop zijn gewoonweg hilarisch. De spanningsopbouw zit helemaal perfect; In de laatste ronde heb je écht het gevoel dat je samen belangrijke keuzes moet maken en indien jullie in een eerdere ronde reeds de mist in gaan, dan speel je gewoon opnieuw.

Enige opmerking die we bij One Key kunnen maken is de kwaliteit van de productie. Op de tekeningen zelf valt op zich niets aan te merken, maar door de asymmetrische vormen komt er gemakkelijk sleet op. Ook de plastieken houder voor de teamleider voelt wat goedkoop aan, wat een beetje jammer is voor een spel van deze prijsklasse. Ohja, er is ook een app, die weliswaar bijdraagt tot het funky sfeertje maar verder totaal overbodig is.

Kortom, One Key is zeer sterke partygame die snel op te pikken valt en veel op tafel zal komen. Als elk spel eindigt met “Nog eentje?” dan weet je dat je een toffe game in huis gehaald hebt.