Review: Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Keer terug naar Middle-Earth in Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth, de nieuwe campaign game van Fantasy Flight Games.

Posted 09/06/2019 by

They’re taking the Hobbits to Isengard!

Heb je altijd al willen wandelen door The Shire of rijden op de vlaktes van Gondor? Verzamel dan nu je eigen Fellowship en vertrek op een epische missie doorheen Middle-Earth in Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth. Deze nieuwe campaign-game die volledig app driven is, werd ontwikkeld door Fantasy Flight Games en Asmodee.

Journeys in Middle-Earth is een campaign game en om de spelervaring te garanderen zal deze review zal geen spoilers bevatten.

Wanneer je voor het eerst de doos opendoet, zie je een blad met daarop een stopteken. Dat blad waarschuwt de speler om niet te veel materiaal te openen en eerst de applicatie te installeren. Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth draait dan ook volledig rond deze app. In vergelijking met Star Wars: Imperial Assault waar achteraf een applicatie aan is toegevoegd, merk je op dat dit spel hiervoor gemaakt is. Na het lezen van de beknopte handleiding ben je klaar om aan de slag te gaan. Je start een nieuwe game op je tablet of Steam en daar zal je stap voor stap uitgelegd krijgen wat je moet klaarzetten voor je eerste missie in Middle-Earth.

In het eerste spel kies je jouw Fellowship. Dat zijn de helden waarmee je aan de slag kan gaan – dit zijn personages die we kennen van de boeken en films. Nog niet alle hoofdpersonages zitten in de doos waardoor we vermoeden dat er nog heel wat expansies op weg zijn. Wanneer jouw Fellowship is samengesteld, ben je klaar om Middle-Earth te gaan verkennen en de missie tot een goed einde brengen. Die missies kunnen gaan van een zoektocht naar een dievenbende of een potje vechten met Orcs.

Het spel bestaat uit een aantal verschillende fases die worden aangegeven door de app. In de actiefase gaat jouw Fellowship tegels ontdekken, interacties doen met fiches of vijanden gaan aanvallen. Na deze fase komen de vijanden in actie en proberen jouw groep aan te vallen.

Heel veel van dit soort spellen werken met skill tests die je dan moet doorlopen met dobbelstenen. Op het einde van een sessie ben je soms zodanig gefrustreerd in het rollen van de dobbelstenen dat het eventjes kan duren voor je weer klaar bent om het opnieuw te proberen. In Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth zit geen enkele dobbelsteen, dus wees gerust! De makers hebben beslist om een andere manier te hanteren om skills te gaan testen.

Elke speler heeft zijn eigen deck op basis van het personage. Bij zo een test zal de speler kaarten trekken gelijk aan zijn level. Het aantal success zal bepalen of hij deze test heeft gehaald of niet.  In onze eerste spelsessie waren we aangenaam verrast van deze manier van werken en hebben we de dobbelstenen op geen enkel moment gemist. De kaarten die de speler heeft, zijn aan het begin van een missie heel generisch samengesteld. Later in het spel zal het mogelijk zijn deze deck te gaan upgraden zodat dit sterker en veelzijdiger zal worden.

Na Star Wars: Imperial Assault, Descent en Mansions of Madness brengt Fantasy Flight Games de zoveelste campagnegame op de markt. Hier hebben ze vanaf het begin de ontwikkeling van de applicatie en het spel naast elkaar laten lopen. Daarmee voel je ook onmiddellijk dat beide perfect in harmonie samenwerken. De spelers worden in het begin stap voor stap door het spel geleid waardoor je niet eerst de volledige gids moeten lezen.

Na de eerste campagne heb je een goed beeld van hoe het spel verder zal verlopen. We zijn we zeer benieuwd naar welke missies onze Fellowship nog zal moeten doorstaan!

Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth, een spel dat van de grond af aan ontworpen is om te een app te functioneren, bevat prachtige miniaturen en een vernieuwend systeem om aanvallen uit te voeren. Ben je fan van Lord of The Rings? Of gewoon een fan van heel sterke boardgames? Dan is deze spel zeker een aanrader.

Lord of the Rings – Journeys in Middle-Earth is vanaf nu verkrijgbaar met een adviesprijs van €95,00.

Lord Of The Rings – Journeys of Middle-Earth bij Archonia