Review: Corinth

Aantal Spelers:

Spelduur:

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Welkom in Korinthe! Spelers trachten in de haven hun handen te leggen op zo veel mogelijk kostbare goederen om deze op de markten te verpatsen, met als ultieme doel de meest succesvolle handelaar van de Oudheid te worden!

Posted 30/05/2019 by

Uitgevers Days of Wonder & Asmodee zijn zeker geen nieuwkomers en drukten reeds zijn stempel met kleppers als Ticket to Ride, Small World, Five Tribes en Memoir 44. Bloedmooie designs is hun trademark, wat ook bij deze Corinth niet anders is. Game designer Sébastien Pauchon scoorde van zijn kant reeds een dikke hit met het in 2009 gepubliceerde Jaipur. Deze twee veteranen sloegen vorig jaar al een keer de handen in elkaar en brachten ons het toen niet onverdeeld enthousiast onthaalde The River.

Nu proberen ze het samen nog eens en doen met Corinth een worp naar het steeds populairder wordende veld van Roll-and-Write games.

Het design is een van de sterke punten van Corinth. De cartooneske figuurtjes weten de aandacht te trekken en nodigen veel meer uit tot spelen dan bijvoorbeeld het veel droger presenterende Ganz Schön Clever. De handleiding is zeer duidelijk, de uitleg van het spel vergt slechts vijf minuten, waarna ook de pictogrammen volledig self-explanitory zijn.

Het havenaanbod is van stevig karton, maar heeft soms wat de neiging om te verschuiven. Voornaamste puntje van kritiek zijn de plastieken dobbestenen die redelijk goedkoop overkomen. Kleine opmerkingen dus, die niet meteen afdoen aan het spelplezier.

Doel van het spel is om de meeste punten te verzamelen. Degene met de hoogste totaalsom wordt uitgeroepen tot beste handelaar van Korinthe!

Een beurt ziet er als volgt uit: De startspeler rolt de dobbelstenen en verdeelt deze van hoog naar laag over de zes districten in het havenaanbod. Hij kiest als eerste een set dobbelstenen, waarmee hij goederen kan leveren of zijn dienaar op de markt kan verplaatsen.

Indien hij genoeg goud en geiten verzameld heeft, kan hij een bouwwerk kopen dat mogelijk in latere beurten een extra voordeel oplevert. Elke andere speler krijgt hierna om de beurt dezelfde keuzes op basis van de resterende sets dobbelstenen. Wanneer elke speler zijn dobbelstenen gekozen heeft, goederen heeft aangeduid en aankopen voltooid heeft is de ongeveer één minuut durende ronde voorbij en schuift de startspeler door.

Dit dice-drafting-mechanisme is origineel en werkt zeer goed; zelfs wanneer je tegenspelers moeite doen om jou de beste opties te ontnemen blijven er praktisch altijd manieren over om verder te bouwen aan je handelsimperium. Het feit dat je elke beurt wel wat punten kunt opscharrelen en slimme keuzes kunt maken, geven je als speler de gratificatie die zo eigen is aan roll-en-write games. Wat verder opvalt is dat er meer spelersinteractie in Corinth voorkomt dan in bijvoorbeeld Welcome To of Railroad Inc, met meer mogelijkheden om elkaars scores te beïnvloeden. Al bij al zit de game technisch goed in elkaar en is het een leuke fillergame.

Toch is Corinth mogelijk wat te licht voor meer doorwinterde spelers. Strategische opties zijn gelimiteerd wat afbreuk doet aan de herspeelbaarheid. Je koopt één of twee bouwwerken, zet overal wat op in en tracht het daarin nét dat beetje beter te doen dan jouw tegenspelers, waardoor eindscores dicht bij elkaar liggen. Spelers worden nooit zwaar afgestraft voor een fout, wat de ene als een voordeel en de andere als een nadeel zal beschouwen

Corinth is uiteindelijk een leuke game die technisch goed in elkaar zit, gemakkelijk op te pikken valt en een groot publiek kan aanspreken. Mogelijk niet vernieuwend genoeg in het steeds drukker wordende genre van roll-and-write games, waardoor het commerciële succes nog wat af te wachten valt.