Review: Res Arcana

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

3 total ratings

Tom Lehmann (Race For The Galaxy) gaat op zoek naar de beste Mages in Res Arcana.

Posted 14/05/2019 by

Een Alchemist, een Druïde en een Necromancer,… Dit kan enkel betekenen dat we binnengedrongen zijn in de Magische wereld van Res Arcana. In deze wereld zijn Life, Death, Calm and Gold de grondstoffen die de magie voorzien van hun kracht! Kies een Mage, verzamel grondstoffen en maak unieke artefacten die je in staat stellen grote wonderen te verkrijgen en zo de overwinning te claimen. Res Arcana is een spel van ontwerper Tom Lehmann die we kennen van Race For The Galaxy en is uitgegeven door Sand Castle Games en Asmodee!

Na een korte setup waarbij je een aantal startkaarten en essences (grondstoffen) krijgt, heb je de keuze uit twee mages. Deze mage heeft een speciale eigenschap die je eventueel kan laten aansluiten bij de startkaarten. Waar wij schrik voor hadden, is dat je maar keuze hebt uit die acht kaarten en dat je het daarmee moet doen. Maar al gauw bleek dat een goeie strategie en een paar goede artefacten ervoor kon zorgen dat je combinaties maakt waarbij je toch punten kon scoren. Want dit is immers het doel van het spel: de speler met 10 punten of meer is de winnaar van het spel.

Elke ronde verzamel je essences van je kaarten, deze grondstoffen zal je gebruiken in de tweede fase waarbij je acties gaat uitvoeren (Kaart spelen, Place of Power claimen, Kaart weggooien voor goud of passen). Als je gaat passen krijg je de startspelersfiches en mag je een nieuw magisch component kiezen. Het feit dat je verplicht bent om elke ronde een nieuw component te kiezen maakt het spel zeer interessant en kan je jouw tegenspelers eventueel gaan pesten door een component te kiezen dat zij misschien zouden nodig hebben.

Na een aantal rondes heb je voldoende grondstoffen om een “Place of Power” te gaan kopen. Dan kan de strijd voor de punten beginnen. We merkten dat het heel snel kan gaan wanneer je de juiste combinatie kaarten liggen hebt. Daarom vermoeden we dat als je dit spel vaak gaat spelen en je geluk hebt met je starthand dat je al gauw een winnende strategie zal vinden.

Res Arcana is voorzien van mooie houten componenten (Essences), stevige kaarten voor de “Places of Wonders” en een degelijke inlay met plaats voor mogelijke uitbreidingen of kaarten met sleeves. Het enige waarvan we minder tevreden waren, zijn de speelkaarten. Deze zijn van iets mindere kwaliteit en zullen snel gebruikerssporen vertonen. Het artwork van Julien Delval is schitterend en past perfect in de stijl van dit spel.

Res Arcana is een uitdagend kaartspel waarbij de kennis van de kaarten ervoor kan zorgen dat jij een streepje voor hebt op de anderen. De uitleg is heel beperkt en een mooie uitdaging voor beginnende en doorwinterde spelers. De spelmaterialen zijn van goede kwaliteit met uitzondering van de kaarten. Met andere woorden is Res Arcana een must have voor mensen die fan zijn van het genre en thema!

Res Arcana bij Archonia