Random Article


Review: When I Dream

 
 
Overzicht
 

Type:
 
Ontwerper:
 
Uitgeverij:
 
Genre: , ,
 
Aantal Spelers:
 
Moeilijkheid:
 
Leeftijd:
 
Spelduur:
 
Taal:
 
Publicatie Jaar:
 
Basisspel: Ja
 
Vormgeving en sfeer
 
 
 
 
 


 
Gameplay
 
 
 
 
 


 
Speelplezier
 
 
 
 
 


 
Herspeelbaarheid
 
 
 
 
 


 
Componenten
 
 
 
 
 


 
Total Score
 
 
 
 
 


User Rating
no ratings yet

 


Jong en oud door elkaar, en raden maar.

Posted 13/02/2019 by

 
Full Article
 
 

Exit Light, Enter Night

Als ik droom, dan bazel ik al eens een eind weg, tot mijn vrouw er genoeg van heeft en ze me op originele wijze het zwijgen oplegt. Dat bazelen is in When I Dream niet weggelegd voor de Dromer, maar voor de zandmannetjes, de feeën en de boemannen die rond zijn of haar hoofd zweven. De geblinddoekte slaapkop mag niet te diep slapen, hij moet bij de pinken blijven en de nagel op de kop slaan als hij de tijd rijp acht en zijn definitieve antwoord geeft.

Iedere beurt is telkens een andere speler de Dromer, die zet het slaapmasker op en ziet niets meer. Van zodra het masker goed zit, wordt een eerste kaart – met daarop een prachtige tekening en een woord – open gelegd en de zandloper wordt omgedraaid. Zolang de tijd loopt, moeten de spelers, die in de huid van sprookjesfiguren gekropen zijn, om beurt telkens één woord tegen de Dromer zeggen. Deze luistert, en spreekt pas als hij of zij zo goed als zeker is van het woord dat op de kaart staat afgebeeld.  Het woord op de kaart is het enige juiste antwoord. Wordt de kaart juist geraden, dan legt iemand (die niet geblinddoekt is) ze op de lichte zijde van het spelbord, wordt ze fout geraden dan gaat ze naar de donkere kant. Dit gaat zo verder tot de tijd om is en een volgende speler de taak van Dromer op zich neemt.

Het spelbord is een kamer met daarin een bed, in het bed liggen zeer mooi geïllustreerde kaarten. Elke sprookjesfiguur die woorden in het oor van de Dromer legt heeft echter een eigen agenda. De feeën moeten de Dromer zoveel mogelijk kaarten juist laten raden, want dat levert hen en de Dromer punten op. De boemannen scoren per kaart die fout geraden wordt en de zandmannetjes krijgen pas punten als beide stapels kaarten min of meer in evenwicht zijn.

Dit is misschien wel de zwaarste taak, want op het ene moment moet je de Dromer zoveel mogelijk kaarten goed laten raden en doe je wat de feeën doen, maar als het evenwicht uit balans raakt moet je omschakelen en meeheulen met de boemannen.

When I Dream lijkt bedrieglijk eenvoudig. Het concept en de spelregels zijn meteen duidelijk, maar de punten verdienen die je de overwinning kunnen bezorgen is andere koek. Omdat je telkens een nieuwe opdracht krijgt toebedeeld (Dromer, fee, boeman of zandman) moet je elke ronde anders gaan denken.  Een ronde gaat snel en de tijd is kort. De Dromer moet trachten patronen te herkennen in de woordenvloed die hem overvalt.  Wie liegt, wie niet? Bovendien kan de Dromer aan het einde van de beurt nog extra punten pakken als hij een droomverhaal kan verzinnen dat alle woorden bevat van de kaarten die hij goed geraden heeft.

Voor jong en oud, en zeker ook voor een combinatie van beide, is dit spel een topper. Kinderen kunnen het makkelijk spelen zonder tussenkomst van een ouder, en volwassenen beleven er minstens evenveel plezier aan, zeker als er enkele (flauwe) grappenmakers tussen zitten, met de woorden die je de Dromer toefluistert en met de zin waarmee je aan het einde van je beurt de geraden woorden aan elkaar moet rijgen kan je alle kanten op, er is geen grens.

 


Kortom, als je versteld wil staan van de inventiviteit van je kroost… of van jezelf,  als je eens lekker wil lachen, je hersenen in een originele knoop wil draaien, enthousiast wil opspringen en daarmee een fijn nieuw bordspel aan je collectie toevoegt, dan is When I Dream de nieuwe aanwinst waar je naar op zoek bent.

When I Dream bij Archonia.com

Comments

comments


Pete.R

 
avatar