Review: Contract

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Make them an offer they can’t refuse, beïnvloed de Maffia families en ga lopen met miljoenen!

Posted 13/02/2019 by

Don Corleone en Al Capone zijn watjes, want in Contract ben jij de meester in het maken van de meest lucratieve deals! Make them an offer they can’t refuse, beïnvloed de Maffia families en ga lopen met miljoenen! Contract is een “bied en bluf”-spel waarin je beloond zal worden voor jouw durf! Het spel wordt trouwens uitgegeven door Yuka By Tsume en Asmodee.

De bedoeling van Contract is heel eenvoudig. Probeer zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op de verschillende maffia families. De speler die op het einde het meeste geld heeft kunnen verzamelen, mag zich de winnaar noemenDe manier waarop je deze meerderheden gaat behalen, heb je zelf in handen. Voor mensen die een poker-face hebben, is dit een makkie. Andere spelers halen best alles uit de kast om te winnen.

Tijdens een ronde heb je de keuze uit een aantal verschillende acties.  Met de actie ‘beïnvloeden’ ga je voor de eerste keer een maffialid gaan proberen omkopen. Dit doe je met één van je spelersfiches. Let op, je hebt er maar drie dus je zal keuzes moeten maken. Je kan ook nog je bestaande positie gaan verstevigen door de actie ‘versterken’ te gebruiken. Zo kan je proberen meer invloed uit te oefenen of geld te bieden, zodat je toch de meerderheid kan behalen op deze kaart. De beperking in spelersfiches zorgt ervoor dat je de confrontatie met andere spelers moet gaan opzoeken.

De volgende acties zorgen ervoor dat het spel heel wat uitdagender kan worden. Met de actie ‘verplaats de copper’ kan je de agent verplaatsen. Als je die verplaatst, kan je een speler verplichten één van zijn kaarten af te geven waardoor jij de meerderheid kan behalen in deze familie! Daarnaast heb je nog de ‘Vicelard’, deze zorgt ervoor dat een kaart beschermt is en heeft zelf de kracht om een agent weg te jagen! Maar opgepast want elke speler kan de Vicelard omkopen en hem van jouw kaart verwijderen. Zolang de Vicelard op jouw kaart staat, kan niemand deze beïnvloeden. Het is dus aangeraden één van die twee kaarten te bemachtigen zodat jij het voordeel hebt die ronde!

Zodra alle spelers hebben gepast, worden de meerderheden nagekeken en plaatsen de spelers de gewonnen kaarten in hun spelersveld. Het doel is om setjes te verzamelen, want deze zullen de meerderheden bepalen. Er is echter een familie (Blackmat) die geen partij kiest en die kan je inzetten op elke familie.

Op het einde van het spel kijken we naar de waardes in de families. De speler met de hoogste en tweede hoogste waarden in een familie krijgen geld. Naast de meerderheden zijn er nog bonuskaarten waarmee je rekening moet houden. Je kan tijdens en op het einde van geld verdienen door naar die bonussen toe te werken. Dit gaat over het verzamelen van invloed in elke familie tot het verzamelen van “Level 3”-familieleden. Dit kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.

De uitgeverij heeft heel wat tijd en geld gestoken in het spelmateriaal. De doos en de kaarten hebben een afwerking gekregen met reliëf waardoor het spel wat extra cachet krijgt. Contract is een spel dat je zeker moet spelen met 4 à 5 spelers. Ga je dit spel met minder gaan spelen, dan zal je niet de “all-out bidding war” veroorzaken die je nodig hebt om dit spel uitdagend te maken.

Contract, is een stevig “bluf en meerderheden”-spel waarin jouw durf beloond zal worden! Ben je geen fan van dit genre? Laat dan dit spel zeker links liggen.

Hou je ervan elkaar de loef af te steken om toch nog de meerderheid te behalen? Dan is dit echt iets voor jou! Dit spel is reeds verkrijgbaar met een adviesprijs van €30,00.