Review: De Kwakzalvers van Kakelenburg

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

4 total ratings

Ben jij de grootste Kwakzalver?

Posted 11/01/2019 by

Op de markt van Kakelenburg staan heel wat Kwakzalvers die hun eigen brouwsels aan de man willen verkopen! Ben jij een betere Kwakzalver dan de rest? Maar pas op want te veel knalerwten kunnen ervoor zorgen dat het brouwsel ontploft! De Kwakzalvers van Kakelenburg is een heerlijk Push-Your-Luck spel, uitgegeven door 999 Games.

Het doel

Het doel van Kwakzalvers van Kakelenburg is om zoveel mogelijk punten te scoren. Dit kan je gaan verwezenlijken door succesvolle brouwsels te maken met de vele ingrediënten die je kan verzamelen gedurende het spel. Maar hoe moeilijker jouw brouwsel hoe meer kansen je hebt om knalerwten te trekken uit je zak met ingrediënten.

Een spelronde

Aan het begin van een ronde trekt de startspeler een kaart die elke speler een voordeel kan geven. Daarna bekijken je hoeveel rattenstaarten voorsprong de eerste speler heeft en dat geeft je een voordeel voor deze ronde.

Een ronde van dit spel gebeurt bijna volledig simultaan. Spelers trekken één voor één ingrediënten uit hun zak en voegen die toe aan hun pot. Elk ingrediënt heeft zijn eigen unieke eigenschap waardoor je sneller en beter kan gaan brouwen. Er zijn ingrediënten die ervoor zorgen dat je knalerwten kan verwijderen, bonussen geven als je veel pompoen in je brouwsel hebt of ervoor kunnen zorgen dat je meer ingrediënten mag trekken en er één uit mag kiezen.

Wanneer er meer dan zeven knalerwten in je brouwsel zitten, moet je stoppen. Anders ga je gewoon verder met het toevoegen van de ingrediënten. Wanneer elke speler heeft gepast of het brouwsel ontploft is, worden de punten uitgedeeld aan de hand van het scorebord. De speler die het verste eindigde met zijn brouwsel, mag dobbelen met de dobbelsteen. Na negen rondes zit het spel erop en de speler met de meeste punten is de grootste Kwakzalver van Kakelenburg!

Push Your Luck met gelijke kansen

In dit spel is durven een grote factor. Je moet proberen tijdens het spel zoveel mogelijk uit je zak te halen zodat je ver op het scorebord kan eindigen. De volgorde waarop je deze gaat trekken, heb je helemaal niet in de hand, maar toch kan je dit spel tactisch spelen. De speler die goed kan onthouden wat nog in je zak zit, heeft hier een streepje voor! Heb je toch eventjes een risico genomen? Dan kan je nog altijd rekenen op jouw flacon waardoor je een knalerwt terug in je zak mag stoppen.

Maar de spelers die te veel risico genomen hebben, worden niet volledig afgestraft. Je kan nog steeds ingrediënten kopen, maar dan moet je punten laten vallen voor deze ronde. Wanneer je te ver achterop gaat hinken, is het systeem van de rattenstaarten zeer handig! Je kan hierdoor voor de huidige ronde een aantal vakjes verder starten waardoor je altijd een kans maakt om de eerste speler terug in te halen.

Herspeelbaarheid gegarandeerd!

Aan het begin van elk spel kies je een set ingrediënten, met elk hun speciale eigenschappen. Heb je het spel al te veel gespeeld, kan je kiezen voor een andere set ingrediënten waardoor je misschien weer een volledig andere tactiek kan gaan toepassen. Door de toevoeging van deze extra kaarten kan je heel wat verschillende mogelijkheden creëren en zal het niet gauw gaan vervelen. Ook van de kaarten die je aan het begin van elke ronde moet omdraaien, zitten er voldoende in zodat deze ook nooit gelijk zullen zijn.

Zoals eerder vermeld trekken alle spelers hun fiches simultaan. Dit zorgt voor een vlot spel maar dan moet je natuurlijk rekenen op de eerlijkheid van de andere spelers. Ben je geen fan van dit mechanisme of wil je een rustiger spel? Dan kan je ervoor kiezen om één voor één de fiches te trekken. Maar om het spel vlot te laten verlopen raden we zeker aan de chaos te trotseren.

De Kwakzalvers van Kakelenburg is een heerlijk Push-Your-Luck spel dat je snel op tafel kan gooien en heel wat plezier kan opleveren (of frustraties). Dus haal je beste skills boven en ga aan de slag met het maken van je brouwsels! De Kwakzalvers van Kakelenburg is reeds verkrijgbaar voor een adviesprijs van €39,95.

De Kwakzalvers van Kakelenburg bij Archonia