Basisspel: Ja

Vormgeving en sfeer

Componenten

Heb of ken jij iemand met een godcomplex? Dan “Orbis” jouw godsgeschenk! Lees hier onze recensie van deze innovatieve boardgame!

Posted 20/12/2018 by

Je bent een GOD!

Je bent een god en je staat op het punt je eigen wereld te creëren.  Je eigen stekje in het multiversum.  Je eigen ding doen, dat heb je altijd al gewild, yes, yes en nog eens YES!  Eindelijk, een dorre plek waar geen leven mogelijk is, dooraderd met kronkelende rivieren van allesverzengende lava, helemaal voor jezelf.

Nee maar, wat krijgen we nu… groene landschappen, met boompjes, en struikjes, waar schapen en vossen vredelievend samenleven.  Meren, bevolkt door flamingo’s, exotische hutjes aan de kust, wat een pracht, wat een weelde.  Watervallen, bootjevaren, windmolens, een rijke oogst en statige monumenten! Met andere woorden, het kan alle kanten op in Orbis van uitgever Asmodee.

Vrijwel alles kan!  Je moet er alleen maar de vaardigheden voor hebben, die van een god. De spelers zijn goden die hun eigen wereld vormgeven, ze hebben daarvoor elke beurt de keuze uit 9 beschikbare werelddelen, in de vorm van hexagonale tegels.  Je wereld kan bestaan uit een mengelmoes van lava, zeeën, wouden, akkers en monumenten.  Aan de eerste set van werelddelen is geen kost verbonden, maar na verloop van tijd moet ervoor betaald worden.  Betalen doe je niet met harde valuta, maar met je aanbidders, je fans zeg maar.

Aanbidders kan je op verschillende manieren aantrekken, die zijn goedgelovig genoeg. Maar het draait niet om het aantrekken van fans, je moet een gevarieerde wereld creëren.  Aan die wereld bouwen doe je in piramidevorm, als je een tegel bovenop andere tegels plaatst moet die dezelfde kleur hebben als één van de onderliggende tegels waaraan hij grenst.  Meer variatie zorgt dus voor meer mogelijkheden, voor meer plezier en voor meer keuze uit de openliggende voorraad.

De finishing touch – de top van de piramide – ben jij.  Of beter, de god in wiens huid je tijdens het spel kruipt.  Wie de meeste scheppingspunten verzamelt wint.  Slechts enkele tegels schenken je deze punten, en die worden duur betaald.

Je werkt hier vooral aan je eigen wereld en tactiek.  Iedere ronde kies je een werelddeel, plaats je dit in je wereld, en pluk je de vruchten van je beslissing.  Er is geen traditioneel spelbord in het midden van de tafel.  Daar liggen de werelddelen die je voor de neus van de andere spelers kan wegpikken.  Het is een spel van keuzes en strategisch plaatsen, zonder dat je al te veel in elkaars vaarwater komt.

Orbis is fijn, evenwichtig en mooi vormgegeven. Ook erg leuk voor twee spelers. De spelregels zijn hapklaar en van zodra je één beurt gespeeld hebt begrijp je meteen wat je te doen staat.  Dan… begin je pas de verschillende lagen van complexiteit te ontdekken.  Want je piramide zal je een lesje leren, dat dit spel meer is dan zomaar eventjes een tegeltje aanleggen.

Als het eerste spel afgelopen is, wil je meteen nog een keer, omdat je weet wat je fout gedaan hebt en – laten we elkaar geen mietje noemen – omdat je weet wat je nu waard bent.  Je bent een betere god geworden, bij Toutatis!

Orbis bij Archonia.com