Review: Bunny Kingdom

Vormgeving en sfeer

Componenten

3 total ratings

Big Ears loves his Golden Carrots

Posted 11/12/2018 by

Een kwestie van geven en nemen

Bunny Kingdom… zeg nu zelf, dat klinkt niet meteen uitnodigend voor het deel van de doelgroep dat 17 jaar of ouder is.  Maar als de naam van de ontwerper een belletje doet rinkelen, dan weet je dat dit spel een kans verdient. Richard Garfield is het brein achter klassiekers als King Of Tokyo, Android: Netrunner, Robo Rally en last but not least, Magic: The Gathering.  Als die man een spel aflevert, dan kan je er bijna blindelings van uitgaan dat je goud in handen hebt.

In het geval van Bunny Kingdom blijkt dit laatste alweer geen leugen te zijn.  Garfield stelt zelden teleur en nieuwe spellen van zijn hand kan je zonder nadenken aanschaffen.  En dan is er nog dat prachtige artwork van Paul Mafayon.  Dat is de wortel op de taart (kersen worden hier achterwege gelaten).  Het artwork van een bordspel is belangrijk, dat bepaalt voor een deel de sfeer en dit is hier een voltreffer!

Bunny Kingdom is een territory-building, card-drafting spel; door strategisch kaarten te trekken en te gebruiken vorm je territoria op het spelbord, deze kan je vervolgens met kastelen versterken en met elkaar verbinden.  Je kan je tactiek ook naar de geheime missies verschuiven, die je – indien goed gekozen – aan het einde van het spel (veel) punten… excuseer… Gouden Wortels kunnen opleveren.  Konijnenkoningen doen namelijk àlles voor hun gouden wortels!

Wat dit spel extra leuk maakt, is het feit dat alle spelers, na het kiezen van 2 kaarten uit hun persoonlijke set van 10 stuks, gelijktijdig deze set kaarten aan hun buurman moeten doorgeven, die er op zijn beurt ook 2 uitkiest.  Dit gaat door tot alle kaarten verdeeld zijn.  Het zorgt ervoor dat je zeer tactisch moet kiezen: kies je een kaart die jou verder helpt of toch eerder eentje die je niet bij je tegenstanders wil zien belanden?  Gelukkig krijg je meteen het deck van jouw buurman in handen, die net hetzelfde dilemma heeft moeten ondergaan. Gevloek en tandengeknars alom, een mens leert nieuwe scheldwoorden tijdens zo’n avondje, altijd interessant om je woordenschat uit te breiden.  Gelukkig primeert de lach steeds.

Als ik toch een nadeel moet noemen, kan ik enkel aan de puntentelling denken.  Elke ronde eindigt met een korte puntentelling.  Die is saai en durft al eens onoverzichtelijk te worden als het spelbord meer en meer met konijnen en gebouwen bevolkt wordt.  Maar dat doet geen afbreuk aan het spel in zijn totaliteit.  Het is een lastig, maar kort onderdeel waar je gewoon eventjes door moet.

Bunny Kingdom is een aanrader voor, welja… iedereen eigenlijk.  Zowel beginners als ervaren spelers zullen er zonder twijfel veel plezier aan beleven. Het is een prachtige allrounder die het goed doet op elke tafel en bij een gevarieerd publiek. De eenvoudige spelregels, het feit dat je totaal geen idee hebt wie er aan het winnen is, de hoge herspeelbaarheid en het plezier dat je beleeft aan de kaartencarrousel in de beginfase van elke ronde heeft van dit spel top-vijf-materiaal gemaakt in mijn persoonlijke ranglijsten.

Hier werd een spel afgeleverd dat vaak uit de kast gehaald kan en zal worden.  De leeftijdscategorie die op de doos staat is ietwat optimistisch, het spel komt best tot zijn recht als je die grens wat optrekt. Dat maakt het allemaal wat vlotter speelbaar.  Maar één ding staat vast: de volgende worp van Richard Garfield zal er eentje zijn om in het oog te houden, ongeacht het thema… als hij met roze konijntjes wegkomt, is alles mogelijk. What’s up, doc?  Gonna try?

Bunny Kingdom bij Archonia.com