Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Posted 24/10/2018 by

Diep in de zee, Diep in de zee ….

Voor wie het  het afgelopen jaar gemist heeft: Reef is een abstract puzzelspel in dezelfde stijl van Azul, Sagrada en nog veel meer. Het was dan ook in 2018 één van de hippe mechanismes in het bordspelwereldje. We kennen Next Move Games als uitgeverij van onder meer Azul en de sequel die zal verschijnen op Spiel, Azul: Stained Glass of Sintra (meer hierover na ons bezoek aan Spiel). Emerson Matsuuchi kennen we dan weer van de succesvolle Century reeks die verscheen bij Plan B games

• wie is Emerson Matsuu?

In Reef is het de bedoeling dat je een koraalrif gaat bouwen. Niet zomaar een koraalrif, maar een rif dat je zoveel mogelijk punten zal opleveren. De regels van dit spel zijn enorm eenvoudig, waardoor je na een goede vijf minuten uitleg kan starten. De korte spelregels zijn jammer genoeg ook één van de minpunten van dit spel. De verschillende kaarten worden iets te vluchtig overlopen waardoor er soms onenigheid kan ontstaan rond de regels hieromtrent.

Tijdens jouw beurt heb je maar keuze uit twee acties: Je kan enerzijds een kaart nemen of je speelt een kaart die je op handen hebt. Als je vier kaarten in je hand hebt, kan je enkel kiezen om een kaart te spelen. Wanneer je een kaart van de tafel neemt, heb je keuze uit de drie beschikbare kaarten of je kies één van de trekstapel. Als je hiervoor kiest, moet je wel een punt afleggen op de kaart met de laagste waarde.

Als je kiest om een kaart te spelen heb je twee stappen die je moet uitvoeren. Je neemt eerst de koralen die op de kaart staan afgebeeld en plaatst die waar je wil op je spelbord. Vervolgens ga je punten scoren voor de combinatie die onderaan de kaart staat. Soms kan het gebeuren (en dat wil je natuurlijk) dat je meerdere keren die kaart kan scoren door je koralen zo goed mogelijk te positioneren. Het spel is voorbij wanneer één van de koralen op zijn of er geen kaarten meer getrokken kunnen worden.

Net als met Azul heeft Next Move Games alles uit de kast gehaald om van dit spel een kunstwerkje te maken. Het spelmateriaal is degelijk en mooi ontworpen ook al heb ik de indruk met duplo blokjes bezig te zijn en niet met koralen. Daarnaast is dit spel naar onze mening iets te eenvoudig voor een doorwinterde speler en grijpen misschien beter naar Azul of Sagrada. Iemand die net start in de ontdekking van boardgames zal zeker scoren met deze.

Next Move Games heeft met Reef een simpel, maar krachtig puzzelspel op de markt gebracht. Dit spel is voor elke beginnende bordspelliefhebber een mooie toevoeging aan hun spellenkast. Een doorwinterde speler zal echter snel uitgekeken zijn op dit spel.