Review: Broom Service

Componenten

Voordelen

Fantasy-sfeertje. De verrassingselementen bij het uitspelen van de personages. Geen dode momenten, je bent de hele tijd aan het plannen. Voor 95% taalonafhankelijk dankzij icoontjes.

Don’t drink and fly!

Posted 08/10/2018 by

Toverdrankjes met liefde gebrouwen drink je met verstand

Omdat een heks ook haar met paddenkoppen en salamanderslijm belegde boterham moet verdienen en gouden snoeimessen niet aan de bomen groeien, volstaat het voor heksen en druïden al lang niet meer om in hun met schimmelvlekken gedecoreerde hol te blijven zitten, wat mak in veel te grote en onhandige kookpotten te roeren en te wachten op argeloze voorbijgangers.  Neen!  Ze moeten erop uit, om hun verse brouwsels aan huis te leveren in de verschillende magische torens die hun land rijk is. Een Deliveroo voor toverdranken zeg maar, maar dan op bezemstelen… zonder pizza… en met een redelijk zelfstandigenstatuut.

Gedurende zeven ronden kies je telkens vier personages uit een set van tien.  Je kan kiezen tussen druïden, heksen en verzamelaars.  En als buitenbeentje, de Weather Fairy.  Met verzamelaars zorgen voor de aanvulling van je voorraad toverdranken en toverstokjes, heksen en druïden zorgen voor het afleveren van deze drankjes aan torens, daarmee verzamel je ook iets: overwinningspunten.  De Weather Fairy zwaait op haar beurt met een aantal toverstokjes de donderwolken weg die de toegang tot bepaalde regio’s en de waardevolle torens daarin belemmeren, met die wolken kan je aan het einde van het spel ook overwinningspunten verdienen.

Iedere speler heeft exact dezelfde set met tien personage-kaarten op handen, op elke kaart staat een moedige en een laffe actie. Elke ronde kies je vier personages, de overige zes doen tijdens die ronde niet mee. De startspeler (dat is de oudste knar van de groep) legt zijn eerste personage open op tafel en zegt luidop of hij voor de moedige of voor de laffe actie kiest.  De laffe actie is eenvoudigweg de veilige optie van de twee.  Je voert ze meteen uit, maar de opbrengst of winst die je daaruit haalt, is laag. De moedige actie is waar de durvers onder ons komen bovendrijven.  Hier valt er wat te rapen, maar dat kan natuurlijk niet zonder risico….

Als je voor de moedige actie kiest voer je die niet meteen uit, je richt je tot de volgende speler in wijzerzin, als hij of zij die kaart ook op handen heeft MOET ze meteen gespeeld worden en moet die speler dezelfde keuze maken: de moedige of de laffe actie.  Als hij de moedige kiest, dan verlies jij je recht daarop en verdien je deze ronde met die kaart niets, nada, noppes, rien de knots.  De speler die daarna komt moet hetzelfde doen, enzovoort.  Het is dus mogelijk dat een moedige actie tijdens een ronde van meerdere spelers afgenomen wordt.

De speler die als laatste een moedige actie uitgevoerd heeft, wordt de nieuwe startspeler.  Enkel als niemand jouw kaart heeft of als ze de laffe actie van die kaart verkiezen, mag jij ze uitvoeren en sleur je de hele zwik binnen die op de kaart vermeld staat.  Als je verstandig kiest (of als je gewoonweg puur geluk hebt) is het mogelijk dat je vier personages hebt die geen enkele andere speler gekozen heeft.  Dan is het mogelijk dat je zonder gevaar vier ‘moedige’ acties kan uitvoeren.  Op zo’n moment knallen de shots dopamine hoorbaar door de kamer.

Tijdens elke ronde is er ook steeds een Gebeurtenis die je keuzes positief of negatief zal beïnvloeden.  Bij het begin van elke ronde wordt er een gebeurteniskaart omgedraaid en luidop voorgelezen (dit is zowat het enige taalafhankelijke deel van het spel), als je hiermee geen rekening houdt kan dit je aan het einde van of tijdens de ronde duur te staan komen.  Los daarvan is het feit dat je andere spelers kan verplichten om een bepaalde kaart te spelen – omdat je voor de moedige actie kiest – een erg originele vondst.  Je verandert namelijk de volgorde van spelen die een tegenstander in gedachten had.  Die wordt verplicht een kaart te spelen die hij liever nog niet op tafel zou zien liggen.  De winnaar is de speler die de meeste overwinningspunten weet te verzamelen.

Broom Service werd terecht verkozen tot Kennerspiel des Jahres in 2015De balans tussen tactiek en geluk is perfect in evenwicht, je bent gedurende het hele spel plannen aan het smeden en aan de hand van het veranderende smoelwerk van de andere spelers hun potentiële keuzes aan het voorspellen.  Je hebt als tactische speler nooit de indruk dat het te vaak de gelukskant opgaat en de spelers die minder tactisch ingesteld zijn genieten van het kiezen van sfeer, de personage-kaarten en de hoop dat ze een set hebben samengesteld met kaarten die niemand anders op handen heeft en ze daardoor een industriële hoeveelheid drankjes kunnen afleveren of toverstaven kunnen verzamelen. Broom… Broom…  Woosh!