Review: Harry Potter – Hogwarts Battle

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

6 total ratings

Posted 26/09/2018 by

Wingardium Leviosa, Avada Kedavra, de spreuken vliegen je om de oren in deze Harry Potter deckbuilding game!

De duistere krachten bedreigen Zweinstein. Het is aan Harry, Hermelien, Ron en Marcel om de strijd aan te gaan met Hij-die-niet-genoemd-mag-worden en zijn kompanen. In deze bordspeladaptatie van Harry Potter neem je als speler één van de hoofdrollen op om vijanden bestrijden en rust terug te brengen naar Zweinstein.

Hogwarts Battle kwam in Amerika in 2016 op de markt, maar werd pas vorig jaar bekend bij het Belgische publiek. Op geen tijd werd dit spel de must-have voor elke Harry Potter-fan. Het achterliggende mechanisme van Hogwarts Battle is een deckbuilder.

Niets nieuws zou je denken, maar ze hebben in dit spel een leuke twist gestoken. Je gaat namelijk per spel de films gaan doorlopen waardoor je geleidelijk aan ook meer spreuken zal leren kennen. Deze manier van spelen herkennen we van Legendary: Alien of Legendary: Firefly, twee deckbuilders die aan de hand van de scenario’s werken. Echter komt dit mechanisme beter tot zijn recht in Hogwarts Battle.

Tijdens het spel zal je dus doosjes gaan openen en meer kaarten aan je deck kunnen toevoegen. Deze kaarten zijn spreuken, items en bondgenoten. Maar natuurlijk als jij sterker kan worden, zullen je vijanden dat ook worden. Elk spel komen er vijanden bij (van de volledige familie Malfidus tot Bellatrix Van Detta). Wat er nog in de doosjes kan zitten, gaan we hier natuurlijk niet vertellen!

Elk spel heb je de taak om alle vijanden te vernietigen vooraleer zij de controle kunnen nemen over verschillende locaties. Dit doe je volgens het gekende systeem van deckbuilding waar het maken van goede combinaties een kwestie is van plannen en een beetje geluk. Als je dit tot een goed einde kan brengen, ga je door naar het volgende doosje en anders neem je de “tijdverdrijver” van Hermelien en ga je terug naar het verleden om het nogmaals te proberen.

Wat Harry Potter Hogwarts Battle zo leuk maakt is het gebruik van het fotomateriaal uit de films. Er zijn spellen – we noemen geen namen (Legendary Firefly *oeps*) – die daar compleet de mist in gegaan zijn en gebruikmaakten van verschrikkelijk artwork. Gelukkig kreeg USAopoly de juiste licenties en brachten ze een prachtig afgewerkt geheel. Niet alleen een leuk spel, maar ook een leuk “Harry Potter”-product, dus!

Daarnaast krijgen de spelers een mooi spelersbordje waar beginnende spelers gretig gebruik van kunnen maken. Ze voegden namelijk tokens toe waarmee je kan bijhouden hoeveel geld en aanvalspunten je hebt, iets wat voor beginnende spelers bij deckbuilders enorm handig kan zijn.

Het enige nadeel wat ik kon vinden, werd reeds toegelicht in de spelregels. Ervaren deckbuilders zullen weinig tot geen uitdaging vinden in spel 1 tot 3. Daarom raden ze aan onmiddellijk later in het spel te starten voor die specifieke groep.

Hogwarts Battle kreeg in 2017 een uitbreiding, Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters. Hierin duiken de spelers het verboden bos in en krijgen de hulp van Loena. Daarin moeten ze verschillende donkere wezens proberen verslaan en krijg je opnieuw per spel een heleboel extra spreuken en items. Voor wie nog niet genoeg kan krijgen, is USAopoly bezig met een nieuwe uitbreiding!

Fans van Harry Potter of de betere deckbuilder moeten zeker Hogwarts Battle in hun spelkast hebben staan. Als speler heb je het gevoel dat middenin de memorabele scenes zit en helpt om Voldemort te verslaan!

Harry Potter: Hogwarts Battle bij Archonia