Review: This War of Mine – The Boardgame

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Posted 21/09/2018 by

In war, not everyone is a soldier.

This War of Mine klinkt je misschien al bekend in de oren! Dat kan want dit spel is namelijk gebaseerd op het gelijknamige computerspel dat uitgegeven werd in 2014 door 11 BIT STUDIOS.

This War of Mine speelt zich af in een stad die verscheurt is door oorlog. Jouw doel is simpel: overleven tot aan het wapenstilstand. Maar dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Overdag is het te gevaarlijk om buiten te gaan door de bombardementen, daarom werken we in onze schuilplaats. Wanneer de nacht valt gaan de overlevenden op zoektocht naar voedsel, water en materialen die je kan ruilen met andere overlevenden of gebruiken in de werkplaats.

Wat ons echt over de streep trok, toen dit spel op kickstarter verscheen, was ‘The Book of Scripts’. Want niet alleen overleven is belangrijk, ook de manier waarop. Want gedurende dit spel zal je voortdurend keuzes moeten maken. Laten we overlevenden binnen, helpen we mensen die we tegen komen of stelen we van hen? Wanneer we die keuzes maken zal je in dit boek van de ene paragraaf naar de andere gestuurd worden. Maak je de verkeerde beslissingen, dan kan je personage doodgaan of erger nog sterven…

Een spel van This War of Mine duurt een aantal dagen (niet letterlijk natuurlijk). Na elke dag kan je beslissen het spel te stoppen en verder te gaan op een ander moment. Elke dag begint met een aantal evenementen die je verplichten keuzes te maken. Overdag werk je aan je schuilplaats door kamers te ontdekken, werkplaatsen of materialen te bouwen of simpelweg een dutje doen (worker placement-elementen).

‘s Nachts ga je dan op ontdekking door de stad en neem je risico’s door gebouwen binnen te treden.  Die risico’s kom je tegen in “The Book of Scripts” (om spoilers te vermijden zullen we hier niets uit toelichten).  Wanneer je een groep van overlevers tegenkomt op jouw zoektocht moet je kiezen uit een aantal paragrafen. Aan de hand van een cryptische omschrijving kies je als speler de meest logische optie voor het personage.

Tijdens het spel heeft niemand een vast personage, maar bepaalt het dagboek wie aan de beurt is. Dit systeem is wat het spel kan onderscheiden van andere CO-OP spellen. Dit soort spellen heeft soms het nadeel dat één persoon in je groep de leiding neemt en vaak gaat beslissen wat moet gebeuren. Doordat het dagboek constant doorgegeven moet worden is altijd iemand anders aan de beurt en heeft die persoon de eindbeslissing. Daarnaast hoef je na het opzetten van het spel niets anders te doen dan stap voor stap het boekje van 10 pagina’s doorlopen. Alle andere regels leer je tijdens het spel.

Wat ook verrassend bleek te zijn, is de mate waarin je gaat meeleven met je personages. Je wil dat je groep van overlevers de eindmeet haalt en haalt dan ook alles uit de kast om hem/haar gezond en blij te houden. Als één van je personages dan de groep moet verlaten of dood gaat voel je dit wel aankomen.

This War of Mine is een storytelling game uniek in zijn soort. Door het dagboek hoef je geen schrik te hebben voor het feit dat één persoon de leiding neemt en door de enorme hoeveelheid aan kaarten in dit spel is er een grote herspeelbaarheid.

The Book of Scripts zorgt daarnaast ook voor een enorme ervaring, je voelt een soort verantwoordelijkheid naar je personages waardoor je het beste pad voor hen wil zoeken. Kortom, This War of Mine is een aanrader voor iedereen die fan is van het CO-OP storytelling genre en garandeert uren spelplezier!

This War of Mine bij Archonia