Review: Dragon Castle

Publicatie Jaar:

Prijs:

Vormgeving en sfeer

Componenten

Posted 21/09/2018 by

De comeback van Mahjong?

Wanneer je de doos van Dragon Castle voor de eerste keer opendoet, zal je denken dat je de variant van Mahjong hebt aangeschaft. Naast de steentjes en (een deel van) het mechanisme zijn er maar weinig gelijkenissen. Wat wel opvalt, is dat het opnieuw een abstract puzzelspel is, een  mechanisme van spelen dat de voorbije jaren heel populair is. Dan denken we aan spellen zoals Sagrada, Azul, Cottage Garden, …

In Dragon Castle probeer je een kasteel te bouwen door het bestaande “drakenkasteel” af te breken. Degene met de meeste punten zal uiteindelijk de winnaar worden van Dragon Castle. Simpel, toch?

De spelregels heb je op een goede tien minuten doorlopen, waardoor je al heel snel kan gaan spelen. Bij het opzetten heb je de keuze om het basisspel te spelen of de uitgebreide versie. In de eerste paar spelletjes raden ze aan om het basisspel te spelen en na een tijdje kan je er een extra uitdaging insteken waardoor je speciale win-condities kan toevoegen. Niets nieuws onder de zon, dus!

Tijdens jouw beurt neem je twee identieke tegels van het centrale kasteel. Je plaatst de tegel op je eigen spelersbord in een vorm die je natuurlijk het meeste punten zal opleveren. Wanneer je een set (minstens vier) hebt van dezelfde kleuren hebt mag je deze omdraaien en scoor je punten.

Achteraf heb je de keuze om een tempel te bouwen op jouw kasteel. Die tempels gaan je op het einde van het spel extra punten opleveren, maar tijdens het spel gaan deze je hinderen. Daarnaast heb je nog een aantal acties die ervoor zorgen dat je extra tempels of punten kan verzamelen. Op het einde van het spel ga je punten optellen en zo bekom je de winnaar van Dragon Castle.

Dragon Castle is een vlot abstract puzzelspel, voor beginnende en doorwinterde bordspelliefhebbers. Er zijn er duizend-en-één in dat genre, maar Dragon Castle weet zich te onderscheiden van de rest door het leuke design en fantastisch spelmateriaal. Voor de ervaren spelers zal de uitdaging vooral liggen in de extra eigenschappen van de karakters want anders zou het snel gaan vervelen.

Dragon Castle bij Archonia.com