Review: Escape – The Curse of the Temple

Vormgeving en sfeer

Componenten

Voordelen

Originaliteit. Soundtrack zorgt voor een toepasselijke sfeer.

Nadelen

Veel hectische momenten waardoor het spel fout gespeeld kan worden.

Een team avonturiers zit opgesloten in een vervloekte tempel. Je hebt 10 minuten de tijd om te ontsnappen door de magische stenen in de tempel te activeren. Lukt het jou en je teamleden om te ontsnappen of blijf je voor eeuwig gevangen in The Cursed Temple?

0
Posted 23/03/2013 by

In 2012 kwam Queen Games op de proppen met een nieuw bordspel dat zich licht baseerde op de avonturen van filmlegende Indiana Jones. Op Kickstarter werd het project een enorm topper en niet veel later lag het spel al in de meeste speciaalzaken. De ontwerper van dienst is niemand minder dan Kristian Amundsen Østby, die onder andere bekend staat voor zijn eurogame Hotel SamoaEscape – The Curse Of The Temple is een coöperatief spel waarin alle spelers binnen de 10 minuten moeten zien te ontsnappen uit de Cursed Temple. Teamwork is dus de boodschap, want als er ook maar één iemand gevangen blijft in de Cursed Temple, is het spel verloren.

pic1538717_mdEscape wordt voornamelijk gespeeld aan de hand van dobbelstenen, tegels en kristallen. Elke avonturier wordt voorzien van 5 identieke dobbelstenen die gebruikt worden om acties uit te voeren. De vlakken van de dices zijn opgebouwd uit verscheidene symbolen zoals avonturiers, sleutels, fakkels, gouden maskers en de zwarte maskers. De begintegel wordt in het midden van de tafel geplaatst met daarnaast een stapel van face-down geplaatste tegels die zullen zorgen voor de ontwikkeling en uitbreiding van de tempel naarmate de spelers deze verder verkennen. De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk kristallen te plaatsen in verscheidene kamers, want hoe minder kristallen er zich nog bevinden in de treasure chest, des te meer kans dat de spelers hebben om te kunnen ontsnappen. Dit gebeurt meestal aan de hand van kamertegels met een kristalsymbool die bepaalde resultaten van de dobbelsteenworpen vereisen vooraleer je er een magic crystal op mag plaatsen.

escape3-500x500Wanneer het spel begint is er een kleine intro die je wat meer in die Cursed Temple-sfeer brengt. Er zijn ondertussen al velerlei soundtracks, zodat opkomende sessies niet steeds in het zelfde thema vallen. Uiteindelijk spreekt een mystieke stem het woord ‘ESCAPE‘ uit en vanaf dat moment beginnen de spelers met het werpen van hun dobbelstenen. Het opmerkelijke is dat de spelers niet met beurten werken maar dat ze voor zichzelf op hun eigen tempo spelen. Ik hoor je al denken: “Ik dacht dat het een coöperatief spel was?“. Wel… Ja, dat is het ook! Sommige tegels voorzien namelijk groepsuitdagingen waarbij je bijvoorbeeld met zoveel mogelijk spelers 8 fakkels moet zien te werpen om in één keer meerdere kristallen in een kamer te kunnen plaatsen. Door het feit dat eerst alle kamertegels moeten geplaatst worden vooraleer de uitgangstegel in het spel komt, hebben spelers soms geen andere optie om elk hun eigen weg te gaan om zo aan een sneller tempo de tegels te plaatsen. Zo kunnen er soms wel eens discussies plaatsvinden, maar tenslotte is er daar weinig tijd voor doordat de klok verder blijft tikken.

Het principe van de dobbelstenen is min of meer vergelijkbaar met dat van Yahtzee. Na een worp mogen de spelers steeds resultaten op kant houden om te gebruiken bij hun volgende worp(en). Heb je bijvoorbeeld 4 fakkels nodig om een kristal te plaatsen, dan kun je alle fakkelresultaten aan kant blijven houden tot je aan het juiste aantal komt. Daarna kun je alle dobbelstenen opnieuw gebruiken voor de volgende acties. Naast de krappe aftelling zijn er ook dobbelsteen vloeken die geactiveerd kunnen worden en die het spel voor de avonturiers nog een tikkeltje moeilijker maken, namelijk de black masks. Telkens wanneer je een zwart masker als resultaat werpt wordt de dobbelsteen inactief en is die niet meer bruikbaar. De vloeken duren natuurlijk niet eindeloos want met een gouden masker verhef je linea recta 2 vloeken van jezelf of van een medespeler. Heb je bijvoorbeeld een vloek op één van je dobbelstenen en een teamlid ook, dan kun je beide vloeken opheffen met één gouden masker.

QGEtCotTEEn dit is het moment waar het af en toe mis kan gaan. Elke speler heeft namelijk zijn/haar eigen tempo om Escape te spelen, maar wanneer meerdere spelers jachtig bezig zijn durven er wel fouten in het spel voorvallen door onoplettendheid. Op het moment dat iemand een gouden masker werpt, vermeldt de speler dit altijd in de groep en kan er beslist worden welke vloeken er vernietigd kunnen worden. Dan begint miscommunicatie weleens een handje toe te steken en valt het meestal voor dat er meerdere vloeken worden stopgezet dan oorspronkelijk zou mogen. Niemand heeft daar natuurlijk zicht op want iedereen is continu met zijn/haar eigen dobbelstenen bezig. Aan de hand van goede afspraken kan dit volledig rechtgezet worden, zo hebben wij een huisregel toegepast die er voor zorgt dat alle gevloekte dobbelstenen op één plaats worden geplaatst en dat er bij elk geworpen gouden masker er maar 2 dobbelstenen vrijkomen die opnieuw kunnen toegevoegd worden aan bepaalde spelers hun hand

Het behalen van de benodigde combinaties om acties uit te voeren is meestal kinderspel. Om een nieuwe kamer te ontdekken moet je bijvoorbeeld 2 avonturiers als resultaat werpen en sluit je de tegel aan tegen een reeds geplaatste, aangrenzende tegel. Terwijl je voor het plaatsen van kristallen enkel gebruik zal maken van de sleutels en fakkels. Een andere leuke gebeurtenis in de soundtrack is de ‘BONG‘, die tweemaal voorkomt in elke soundtrack. Wanneer de spelers dit geluid horen in de soundtrack is het de bedoeling dat alle spelers moeten spoeden naar de begintegel vooraleer de BONG stopt met geluid maken. De tijd die ze hiervoor krijgen is redelijk klein, en wanneer een speler niet op tijd op zijn bestemming geraakt dan verliest hij een dobbelsteen voor de rest van het spel. Er zijn dus redelijk wat onvoordelige gebeurtenissen in het spel, maar met de Doomed-expansion, die trouwens standaard te vinden is in elke versie van spel, krijgen we daar nog een schepje bovenop. Er worden hier Doomed Rooms toegevoegd aan het spel en wanneer een speler in één van deze kamers terecht komt krijgt zijn avonturier een vloek. Zo mag je bijvoorbeeld niet meer praten met je teamgenoten of mag je dobbelstenen die van de tafel vallen niet meer in het spel gebruiken. Er zijn ondertussen al meerdere uitbreidingen te vinden voor het spel, die telkens nieuwe uitdagingen teweeg brengen en een redelijke meerwaarde bieden aan het basisspel.

Escape – The Curse of the Temple is de perfect oplossing om een kwartier tijd te doden op je ééntje of met wat kameraden. De soundtrack CD, die je overigens op deze pagina ook digitaal kan downloaden, sleurt je meteen mee in de passende sfeer. De gebeurtenissen zorgen altijd voor de kleine driftige momenten waardoor er jammer genoeg weleens wat mis kan lopen met het opheffen van de vloeken, maar met de juiste afspraken is er al geen sprake meer van deze hinderpaal. Alleszins blijft Escape – The Curse of the Temple een ontzettend vermakelijk bord- en dobbelsteenspel dat hoogstwaarschijnlijk nog vele keren bovengehaald zal worden en voor schalkse discussies met kameraden zal zorgen.