Random Article


Kickstarter Special – Dungeon Roll

 


9
Posted 14/03/2013 by

A vicious dragon is out there… Assemble your party at the tavern… Slay the dragon! Grab the treasure! OH GLORIOUS GLORY!!!

Tasty Minstrel Games heeft alvast een kleine historie op Kickstarter met hun succesvolle en extraordinaire projecten zoals Eminent Domain, Ground Floor en Kings of Air and Steam. Ditmaal krijgen we de optie om hun nieuwste project te financieren, met name Dungeon Roll. Veel tijd had TMG echter niet nodig om het benodigde doel van $15.000 te halen, want na amper 24 uur was het project al TMG-logosuccesvol gefinancierd. Een enorm succes voor Chris Darden, de designer van Dungeon Roll die in juni 2012 begon met het ontwerpen van het spel. In een blog wist hij te vertellen dat hij oorspronkelijk op BoardGameGeek een topic had gevonden over een bedrijf dat een Press Your Luck Dice-game zocht om nadien te publiceren. Chris was al een enorme liefhebber van dice games zoals Martian Dice en Zombie Dice en kreeg het idee om meer opties en thema’s in dit soort spellen toe te voegen. Stilaan ging hij aan de slag met een paar dobbelstenen en begon hij volop te brainstormen over de mogelijkheden die gebruikt kunnen worden voor zijn creatie. Na een paar maanden ontwerpen en playtesten met zijn lokale vereniging besloot Darden zijn dice game voor te stellen op de Saint Louis Board Game Designers Meetup. Hij kreeg daar al snel interesse van ontwerpers Aaron Belmer (Sanitarium) en Mark Sellmeyer (Spin Monkeys), die tijdens de conventie nog wat tips en werkpunten aan Dungeon Roll konden toevoegen.

Niet veel later kreeg Chris een bericht van Aaron waarbij hij vroeg of het mogelijk was om de ontwerpbestanden van Dungeon Roll door te sturen zodat hij een prototypeversie kon fabriceren om te promoten op GenCon ’12. Er was een enorme en onverwachte belangstelling voor de extravagante dice game op GenCon en dus concludeerde Darden vastberaden dat het wel tijd werd om een professionele en warme plaats te zoeken voor zijn ontwerp. Hij maakte een afspraak met Michael Mindes, de oprichter van Tasty Minstrel Games, op BoardGameGeekCon ’12 om zijn project voor te stellen. Na wekenlang e-mails uit te dungeon roll dicewisselen kreeg Chris Darden uiteindelijk een contract van TMG in zijn mailbox en kon hij zo met een groep grafische ontwerpers aan de slag om Dungeon Roll af te werken.

Het spel is opgebouwd uit party dices, die de bondgenoten van de spelers voorstellen en bestaan uit Warriors, Mages, Thieves, Priests, The Champion & Scrolls. Deze gaan op schattenjacht in de diepste kerkers van het land op zoek naar rijkdom en trekken hierbij ten strijde tegen Goblins, Oozes en veel ander gespuis die worden voorgesteld door de 7 dungeon dicesKlinkt misschien bekend? Het is dan ook een thema dat al in honderden boardgames werd gebruikt, en nog in meerdere zal gebruikt worden. De spelers vertegenwoordigen elk een Hero, die elk een unieke vaardigheid bezit. Hun doel is om zoveel mogelijk levels van de Dungeon te overleven, en zoveel mogelijk experience en rijkdom te verzamelen door vijandigheden te verslaan.

Aan de hand van een d10 (dobbelsteen met 10 vlakken) wordt de voortgang in de dungeon bijgehouden, wat het de spelers eenvoudiger maakt dan met notities te werken of om alles in het hoofd te onthouden. Aan het begin van een speler zijn beurt worden de 7 party dices gegooid die aantonen met welke handlangers je op stap gaat in deze ronde. De volgende speler neemt in diezelfde beurt de rol als dungeon master op zich en gooit met evenveel dungeon dice als de waarde die op de d10 aangeduid staat (minimum beginnend met 3 dobbelstenen). Na de speler beslist heeft welke kompanen hij in de strijd wil gebruiken, worden deze benuttigde dobbelstenen in de graveyard geplaatst. In de volgende rondes van hun beurt kunnen deze niet meer gebruikt worden, maar dankzij potions die je kan plunderen van verslagen vijanden krijg je de mogelijkheid ze terug in het spel te brengen en opnieuw te bezigen. Elk handlanger heeft opnieuw zijn eigen voordelen. Heb je bijvoorbeeld een Priest als resultaat van je worp, dan kan je die gebruiken om één goblin, één ooze of alle skeletons in de kerker te verslaan, terwijl de Thief zijn vaardigheden kan gebruiken om meerdere schatkisten te vinden en open te breken.

dungeon-roll-paladin_largeGeluk speelt alleszins een grote rol om het spel tot een hoger niveau te bereiken, mede doordat sommige monsters één bepaalde handlanger vereisen om verslagen te worden. In het geval dat niet alle monsters verslagen kunnen worden in een ronde, vlucht de held uit de kerker en is de beurt onmiddellijk aan de volgende speler. In elke level die de spelers overleven krijgen ze de optie om de kerker te verlaten en hun punten te verzamelen of om dieper in de kerker te gaan en hopen dat ze het gevaar opnieuw overleven om zo nog meer punten en rijkdom te verzamelen. De spelers kunnen naast rijkdom verzamelen ook nog aan de hand van experience points hun heroes upgraden en zo worden hun vaardigheden effectiever.

Na elke strijd wordt er ook nagekeken of de Draak is ontwaakt, want hoe dieper de helden zich in de kerker bevinden des te meer kans dat hij wakker wordt. Als de dungeon master minimum 3 drakenhoofden als resultaat heeft geworpen ontwaakt de moordlustige draak en valt hij meteen de helden aan. De spelers kunnen de draak enkel verslaan door drie verschillende metgezellen te werpen met de party dices, anders is de beurt van de speler afgelopen. Slagen ze er toch in de draak te verslaan krijgen ze naast een nieuw niveau in de dungeon ook nog tal van items en schatten die een enorme meerwaarde zijn voor de eindtelling van de punten. Op het moment dat een speler besluit de kerker te verlaten of sterft begint de volgende speler aan zijn verhaal en neemt een volgende speler de beurt als dungeon master op zich. Nadat elke speler 3 rondes heeft gespeeld worden hun ervaringspunten en rijkdom samen opgeteld en wint de speler met de meeste punten.

dr

Het Kickstartersucces van Dungeon Roll zit hem in twee gedeeltes, ten eerste de aantrekkelijke verkoopprijs die TMG rond de $15.00 heeft geplaatst. En ten tweede de talrijke mogelijkheden dat een simpel dobbelsteenspel kan aanbieden voor deze lage prijs. De vraag is natuurlijk welk effect de speelwijze gaat geven op de spelers die moeten wachten op hun beurt. Waarschijnlijk zullen de speelbeurten per speler ook niet lang duren maar op het eerste zicht is er voor de passieve spelers weinig te doen terwijl ze hun beurt als held of dungeon master afwachten. Heb je zelf interesse in Dungeon Roll, en wil je profiteren van de Kickstart rewards? Dan heb je nog tijd tot 20 maart om op deze pagina het project een kleine bijdrage te schenken want daarna wordt het wachten op een (hopelijke) Europese release zodat we zelf aan de slag kunnen met deze geniale Press Your Luck Dice-game voor 1 tot 4 spelers van Tasty Minstrel Games.

Comments

comments


Vyron

 
avatar
"Boardgames, Comics and Lightsabers"


9 Comments


  1. avatar
     

    Ineens een versieke besteld sé :)




  2. avatar
     
    Stijn

    Niemand zin om te gaan voor 6pack? Dan kost het minder dan 17$ verzonden per persoon.




    • avatar
       
      Stijn

      Ik meen dit redelijk serieus, ik weet dat ik hier niet echt gekend ben, maar Malkavian kent mij, en ik denk dat we het wel via hem kunnen regelen, dat hij zijn pledge bijvoorbeeld upgrade als we met genoeg zijn.
      Who’s with me?




      • avatar
         
        Vyron

        Ik ga mijn pledge niet aanpassen vrees ik, want de 6-pack versies bevat geen add-ons en extra Kickstarter rewards.




        • avatar
           

          Ik denk wel dat je die krijgt. Die No-Add’ons gaat over de extra versies bij voegen volgens mij. Maar kcheck het even, want ik wil natuurlijk wel de extra’s




          • avatar
             
            Vyron

            Ja het is inderdaad niet duidelijk. Maar bij elke pledge staat er dan wel weer steeds omschreven wat er in je pakket zit inbegrepen. Dermee dat ik er een beetje voor vrees. Als het wel het geval zou zijn, des te beter en dan doe ik zeker mee voor de 6-pack.




          • avatar
             

            kheb hen gecontacteerd en dit wisten ze mij te zeggen ;

            Michael Mindes
            Monday Mar 18 2013, 5:39pm CET
            With the international combo pack, each copy gets ALL of the extras.





Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.