Review: Merchant of Venus (2nd Edition)

Vormgeving en sfeer

Componenten

Voordelen

First Contact-mechanisme.

Nadelen

Lange set-up. Weinig interactiviteit tussen spelers.

“Fire up your engines, there are credits to be made.” Ontdek nieuwe beschavingen, verdien credits en vecht tegen ruimtepiraten. Heb jij het in je om de meest succesvolle ruimtehandelaar van Cluster 5632 te worden?

0
Posted 05/03/2013 by

Merchant of Venus (2nd Edition) is een heruitgave van het gelijknamige bordspel dat in 1988 werd uitgebracht door uitgeverij Avalon Hill (Hasbro). Toen Fantasy Flight Games op de Internationale Spieltage SPIEL 2011 hun Merchant of Venus-reboot had aangekondigd was er hieromtrent heel veel commotie. Stronghold Games had namelijk de dag voorheen ook een heruitgave van Merchant of Venus aangekondigd en was niet bepaald tevreden met dit nieuws. Stronghold had reeds een licentieaanvraag gedaan bij Richard Hamblen, de designer van Merchant of Venus. Terwijl Fantasy Flight Games een licentiegoedkeuring had gekregen van Wizards Of The Coast — die begin 2011 werden overgenomen door Hasbro. Na vele maanden discussie had Stronghold Games zich bij het project neergelegd en ging Fantasy Flight Games verder met hun plannen. Voor de fans was er echter geen vrees omtrent welke versie uiteindelijk uitgebracht ging worden, want het spel bevat een dubbelzijdig spelbord waar je aan de ene zijde de (door Stronghold Games herwerkte) Classic Version en aan de andere zijde de Fantasy Flight Games Standard Version kan spelen.

MoV Board

In Merchant of Venus kruipen de spelers in de huid van spacetraders die net hun pilootopleiding succesvol beëindigd hebben op The Academy. De spelers krijgen aan het begin van het spel elk een dashboard sheet waarop de laser- en shieldwaarden van hun merchant ship vermeld staan, evenals hun cargo hold die aantoont hoeveel plaats er vrij is om goederen te kunnen transporteren. De spacetraders gaan zo via diverse handelsroutes Cluster 5632 verkennen, op zoek naar nieuwe beschavingen om daar vervolgens in goederen te handelen met de lokale bevolking. Wanneer een speler tijdens het navigeren zijn vrachtschip landt op één van de 14 onbekende beschavingen wordt de First Contactkaart, die aan het begin van het spel face-down op de planeet is geplaatst, omgedraaid. Deze toont aan welke bevolking zich bevindt op de planeet. Alle goederen en upgrades die tot deze bevolking behoren worden daarna op de planeet geplaatst, en zijn vanaf dat moment beschikbaar voor alle spacetraders. Als bonus voor het ontdekken van de planeet wordt de spacetrader beloond met credits die uitsluitend gebruikt kunnen worden voor het aankopen van goederen en upgrades bij deze bevolking.

mission-card-fanDe spelers proberen zoveel mogelijk winst te maken door hun producten te verkopen aan andere bevolkingen. Naarmate de spacetraders meer planeten ontdekken krijgen ze een beter overzicht van de beschikbare bevolkingen en kunnen ze op deze manier de meest voordelige trade routes uitstippelen. De overnameprijs van de aangekochte goederen is op elke planeet verschillend en zo is er dus de kans dat je voor één bepaald product naar de andere kant van de Cluster moet navigeren om het voor een stevige prijs te kunnen doorverkopen. Eenmaal de spacetraders wat winst gemaakt hebben krijgen ze de optie om de Galactic Base te bezoeken om hun pilootniveau te laten upgraden (maximum level 3). De spacetraders kunnen op deze manier meer upgrades op hun schepen installeren en zijn zo beter geschut tegen bepaalde gebeurtenissen.

Om variatie in het spel te houden, zijn er naast ruilhandel nog vele andere manieren om credits te verdienen. Zo komen er passagiers in het spel die op bepaalde planeten worden geplaatst en rekenen op een taxidienst van de spacetraders om zo op hun gewenste bestemming te komen. Verder is er de mogelijkheid om op verschillende planeten een space port te bouwen die spacetraders tol laat betalen wanneer ze deze planeten willen bezoeken. Of je kan simpelweg aan de slag als mijnwerker en credits verdienen met het vernietigen van asteroïden. Genoeg mov_tokensmanieren om aan je inkomsten te komen, maar er zijn ook gevaren die loeren op de handelsroutes en andere plannen hebben met je welverdiende credits.

Terwijl de spacetraders rondtrekken op zoek naar nieuwe beschavingen staan er meestal verschillende hindernissen, zoals shield-, laser- en piloting hazards of in het slechtste geval space pirates, op hen te wachten die overmeesterd moeten worden. Deze gevaren moeten getrotseerd worden met de shield– en laserwaarden van het vrachtschip. De spelers maken gebruik van het resultaat van een dobbelsteenworp, dat opgeteld wordt bij de waarden en upgrades die al dan niet op andere planeten werden aangekocht. Als de spelers een ruimtepiraat weten te verslaan worden ze beloond met credits en een rewardkaart. Deze bieden dan opnieuw vele voordelen zoals fame points, die op het einde van het spel worden meegeteld om de eindscore te bepalen. Naast fame points kunnen reward-kaarten ook permanente voordelen geven zoals het sneller navigeren door handelsroutes of door de waarden van een dobbelsteenworp eenmalig te kunnen veranderen. Als de spacetraders er niet in slagen om een piraat te verslaan moeten ze één van hun producten uit hun laadruim verwijderen, credits betalen aan de bank en is de beurt meteen aan de volgende speler. Na 30 beurten loopt het spel ten einde en moeten de spelers hun eindscore optellen. Hierbij leggen ze al hun credits, fame points, upgrades en gebouwde space ports samen en tellen ze de bijhorende punten op. De speler met de meeste punten, en die minstens één fame point in zijn bezit heeft, wint het spel.

Merchant of Venus is één van die boardgames waar je tot op het einde van het spel op het puntje van je stoel zit om uit te pluizen welke actie je de volgende beurt zou kunnen uitvoeren. De handelingen van de tegenspelers hebben meestal effect op de marktwaarden van de beschavingen en kunnen zo een vooraf geplande strategie in het water gooien… wat soms voor leuke spanningen tussen de spelers aan tafel kan zorgen. Naast dit is er jammer genoeg weinig tot geen interactiviteit tussen de spelers. Er bevinden zich geen conflicten of gebeurtenissen tussen de spacetraders en zo krijg je snel het gevoel dat elke speler zijn eigen spel aan het spelen is. Het First Contact-mechanisme dat in het spel is geïntegreerd is zeker een meerwaarde, zo weet je vooraf nooit welke beschaving zich op welke planeet bevindt en beleef je het spel elke keer weer op een andere manier. De spelregels zelf zijn wat aan de zware kant maar worden, zoals we gewend zijn van Fantasy Flight Games, duidelijk uitgelegd met veel gebruik van voorbeeldsituaties die het voor nieuwe spelers wat makkelijker maakt. Al bij al beschouwen we Merchant of Venus als één van de betere heruitgaven van 2012 en is het een aanrader voor elke liefhebber van pick-up and deliver-bordspellen.

token-fan