Review: DC Comics Deck-Building Game

DC Comics. Eenvoudige spelregels.

Nadelen

Gamedoos ondersteunt geen beschermhoezen. Geen nieuwigheden voor ervaren deck builders.

Batman! Superman! Wonder Woman! Aquaman! The Flash! Green Lantern! Cyborg! De Justice League staat tot je beschikking in Cryptozoics’ DC Comics Deck-Building Game…

1
Posted 26/02/2013 by

Cryptozoic Entertainment, die vooral bekend staan voor card games als World of Warcraft: The Card Game, Penny Arcade: Gamers vs. Evil en 3012, brachten eind vorig jaar het DC Comics Deck-Building Game uit, gebaseerd op The New 52 van DC Comics. Zoals de titel het al verklapt gaat het hier om een deck-building game waarbij sommigen onder jullie het principe al zullen kennen van gelijkaardige spellen als Dominion, Thunderstone en Nightfall. Voor de mensen die er nog geen ervaring mee hebben gaat het, kort samengevat, als volgt: De spelers beginnen met een aantal basiskaarten, voegen daarna nieuwe kaarten toe aan hun deck, voeren verschillende acties uit en op het einde van het spel wint de speler met de meeste Victory Points. Ook op deze manier gaan de spelers aan de slag met het DC Comics Deck-Building Game.

DC-Comics-DBG-cards

the_fastest_man_aliveElke speler vertegenwoordigt één van de zeven beschikbare Super Heroes (nl. Superman, Batman, Wonder Woman, Cyborg, Aquaman, Green Lantern of The Flash) die elk een unieke vaardigheid bezitten. Het deck van de spelers bestaat in het begin uit 7 Punch-kaarten, die elk 1 Power waard zijn. Power wordt hier gebruikt om sterkere kaarten te kopen en Super Villains te verslaan. Verder bestaat hun starter deck nog uit 3 Vulnerability-kaarten die geen effect hebben. Deze wil je namelijk zo snel mogelijk uit je deck verwijderen om zo meer kans te maken om kaarten met Power– en speciale acties te kunnen spelen. Er wordt onderling beslist wie het spel begint, tenzij iemand The Flash vertegenwoordigd, want die wordt meteen als beginspeler aangeduid.

De set-up van het spel bestaat uit een line-up van 5 kaarten die opgebouwd wordt uit een main deck. De kaarten in de line-up bestaan uit Equipment, Heroes, Super Powers, Locations en Villains die door middel van Power aan de spelers hun decks toegevoegd kunnen worden. Als laatste wordt het Super Villain deck opgesteld, hierbij worden zeven Super Villain-kaarten getrokken die face-down worden gestapeld. Ra’s al Ghul is in elk spel de laatste kaart die op de stapel wordt geplaatst en zo het eerste doelwit van de spelers vormt.

sinestroOm het spel te beginnen schudt elke speler zijn deck en trekt de bovenste vijf kaarten, dit wordt de speler zijn hand. De spelers spelen dan om de beurt hun hand en tellen de Power van hun gespeelde kaarten op. Hiermee krijgen ze de kans om sterkere kaarten van de line-up te kopen, zolang de gezamenlijke kost van de gewenste kaarten lager of gelijk is aan het aantal Power die de speler net gespeeld heeft. In het geval dat er geen interessante kaarten beschikbaar zijn, kunnen de spelers ook voor 3 Power een standaard Kick-kaart kopen, die +2 Power geven wanneer ze gespeeld worden. Alle aangekochte en gespeelde kaarten belanden daarna in de discard pile en op het einde van de beurt wordt de line-up terug aangevuld. Op het moment dat een speler geen nieuwe hand kan trekken, schudt hij zijn discard pile en wordt deze opnieuw gebruikt als deck.

De voornaamste kaarten die spelers willen bemachtigen uit de line-up zijn de Locations en Villains. Wanneer Locations gespeeld worden blijven die permanent in de speler zijn speelarena en is hun effect voor elke speelronde actief. Zo heb je bijvoorbeeld The Batcave, die je een extra kaart uit je deck laat nemen voor elke Equipment-kaart die gespeeld wordt. Villains hebben dan alweer een Attack-effect en kunnen voor de andere spelers enorm nadelig zijn. De meest voorkomende Villain attack is het toevoegen van Weakness-kaarten aan de tegenspelers hun deck. Deze hebben geen effect wanneer ze gespeeld worden maar zorgen wel voor minpunten bij de eindtelling van de Victory Points.

utility_beltHet ultieme doel van het spel is het verslaan van de Super Villains. Wanneer iemand er in slaagt een Super Villain te verslaan wordt deze kaart aan zijn deck toegevoegd en wordt de volgende schurk op de stapel onthuld. Naast een groot aantal Victory Points zijn ze ook een enorme meerwaarde aan de spelers hun deck. Parallax activeert bijvoorbeeld een actie die je aantal Power laat verdubbelen, terwijl Deathstroke je een Hero– of Villain-kaart uit de line-up laat nemen zonder enige kosten. Wanneer er een nieuwe Super Villain in het spel komt wordt een First Appearance-Attack geactiveerd. Meestal laten deze kaarten uit de handen van de spelers verwijderen of worden er Weakness-kaarten aan hun deck toegevoegd. Eenmaal alle Super Villains zijn verslagen is het spel afgelopen en worden alle Victory Points opgeteld. De speler met de meeste Victory Points wint dan het spel.

DC Comics Deck-Building Game mag zeker een succes genoemd worden voor Cryptozoic Entertainment. Niet alleen gebruiken ze dezelfde (door hen ontworpen) Cerberus-engine die ook te vinden zal zijn bij de opkomende Capcom en Lord of the Rings Deck-Building Games, maar ook hebben ze perfect gebruik gemaakt van het DC Comics-thema. De gamedoos is mooi georganiseerd, zo zijn er aparte gleuven voor alle soorten kaarten en kan je zo in nog geen minuut tijd een spel opzetten en beginnen. Wat misschien wel nog een werkpuntje kan zijn voor Cryptozoic is het ondersteunen van sleeved cards. De meeste cardgamefanaten houden immers graag alles in een goede conditie en gebruiken hiervoor protective sleeves. Jammer genoeg biedt de gamedoos weinig ondersteuning voor sleeved cards en moeten de kaarten dus ongeorganiseerd de doos in. Desalniettemin is DC Comics Deck-Building Game een lichte game die door haar vele combinatiemogelijkheden steeds voor een unieke speelervaring zorgt en een uitgelezen kans biedt om nieuwe spelers te introduceren in het deck builden.

DC_GAME_PRODUCTSHOT (1)